کد خبر: ۹۴۳۵

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی، گفت: از تعداد یک هزار و 700 عامل بیماری که انسان ممکن است در طول عمر خود به آن‌ها مبتلا شود، تعداد 800 بیماری یعنی در حدود 50 درصد ازآنها بین انسان و دام مشترک بوده که این مقدار، رقم قابل توجهی است.

دکتر سید سعید حسینی در نشست خبری که صبح سیزدهم تیرماه برگزار شد، اظهار کرد: زئونوزها( بیماری‌های مشترک بین انسان و دام) یک بحث مهم و تاثیرگذار در سلامت انسان‌ها به شمار می‌رود.

وی افزود: به طور کلی می‌توان گفت که دامپزشکی یک حلقه مهم از زنجیره سلامت است که در تمام برنامه‌ریزی های خود راه‌های مقابله با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را گنجانده است.

این مقام مسوول اضافه کرد: جاده سلامتی انسان‌ها از مسیر دامپزشکی و فراورده‌های دامی سالم می‌گذرد که در این رهگذر اداره دامپزشکی با تمام نیروی خود به سوی ارتقای بهداشت جامعه در بهداشت فراورده‌های دامی حرکت می‌کند.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی، اظهار کرد: طبق تعریفی که سازمان بهداشت جهانی از بیماری مشترک بین انسان و دام دارد، بیماری‌های مشترک بیماری‌هایی هستند که به طور مستقیم در اثر تماس با حیوانات آلوده و یا در در اثر تماس غیر مستقیم تحت اثر استفاده از فراورده‌های دامی آلوده به انسان‌ها منتقل می‌شود که در حال حاضر انتقال بیماری به انسان‌ها به طریق غیر مستقیم شایع‌تر است.

حسینی ادامه داد: انتقال بیماری بین انسان و دام به صورت دوطرفه است یعنی این امکان وجود دارد که برخی از بیماری‌ها از انسان نیز به دام منتقل شوند واز جمله بیماری سل که ابتلا بیماری از انسان به دام بسیار کم و به ندرت دیده شده است.

وی بیماری تب مالت، سل، هاری، سیاه زخم، آنفولانزای فوق حاد پرندگان را برخی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام ذکر کرد.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی، گفت: بیماری‌های مشترک بین انسان و دام علاوه بر اینکه بر سلامتی انسان ها تاثیر گذاشته بر چرخه اقتصادی جامعه نیز اثر می‌گذارند و می‌توانند خسارت جبران ناپذیری را به بار آورند.

حسینی ادامه داد: ادارات دامپزشکی در راستای پیشگیری از ایجاد بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، اقداماتی چون مبارزه با بیماری‌ها از واحدهای تولیدی، نظارت بر اماکن پرورش دام و ایمن سازی جمعیت دام و انجام داده‌اند.

این مقام مسوول یادآور شد: در بحث تولید مواد غذایی اداره دامپزشکی نظارت شدیدی را در مراکز تولیدی، استحصال، نگهداری، توزیع و مراکز عرضه که حلقه نهایی نظارت را تشکیل می‌دهد و بسیار مهم است، انجام داده است.

حسینی خاطرنشان کرد: همچنین در کشتارگاه‌ها ناظرین بهداشتی وجود دارند که همه جوانب را کنترل و نظارت می‌کنند و در صورت مشاهده آلودگی، لاشه دام از چرخه مصرف خارج می‌شوند و در حال حاضر تعداد 12 کشتارگاه دام و تعداد هشت کشتارگاه طیور در استان مرکزی وجود دارد که کار ذبح دام‌ها را با نظارت کامل دامپزشکی انجام می‌دهند.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی، گفت: همچنین اداره دامپزشکی در سردخانه‌های بزرگ ناظرین بهداشتی ثابت را مستقر کرده است که شرایط نگهداری و ضوابط را از نظر مکان، دما و برودت، حمل، بارگیری کنترل می‌کنند تا مردم با اطمینان خاطر بتوانند از فرآورده‌های منجمد دامی استفاده کنند.

 

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه