کد خبر: ۹۴۸۵

حکیم مهر - کارشناس مسئول بیماری‌های واگیردار با اشاره به اینکه علائم بیماری تب مالت به صورت‌های گوناگون خود را نشان می‌دهد، گفت: در این راستا سه مرکز شبانه‌روزی اقدامات پیشگیرانه بروز بیماری مشترک بین حیوان و انسان در مشهد راه‌اندازی می‌شود.

علی غلامپور در نشست خبری روز حذف شده از تقویم مبارزه با بیماری  های قابل انتقال بین انسان و حیوان  در خصوص بیماری تب مالت به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوان تصریح کرد: این بیماری کشنده نیست؛ ولی به دلیل ناتوان کردن شخص مبتلا و از کار افتادگی او و صرف هزینه درمان خسارت اقتصادی بالایی به دنبال دارد.
وی با اشاره به اینکه علائم بیماری تب مالت به صورت های گوناگون خود را نشان می دهد، گفت: تشخیص این بیماری بسیار دشوار است و از آن به عنوان بیماری هزار چهره یاد می شود.
کارشناس مسئول بیماری های واگیردار افزود: مهمترین راههای انتقال این بیماری از طریق گوشت، شیر و حتی محصولات دفعی و تماس با جنین سقط شده دام آلوده است.
غلامپور بیان داشت: این بیماری به صورت های گوناگون بروز پیدا می کند و علائم بسیاری از بیماری های عفونی را در بیمار ایجاد می کند و حتی در مواردی به صورت بیماری قلبی_ عروقی خود را نشان می دهد.
وی تصریح کرد: درمان این بیماری دو ماه به طول می انجامد و هزینه آن بسیار بالاست و در فرد مبتلا ایجاد ایمنی نمی کند و چنانچه فرد بیمار درمان شود در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی مجددا امکان ابتلا به وجود دارد.
کارشناس مسئول بیماری های واگیردار تاکید کرد: دامداران و کشاورزان در هنگام ورود به محل نگهداری دام جهت جلوگیری از ورود گردو غبار ناشی از مواد دفعی دام  باید از ماسک  و در حمل جنین سقط شده دام از دستکش استفاده کنند.
غلامپور در ادامه گفت: از ذبح دام در معابر و منازل باید جلوگیری شود و گوشت را باید از اماکن معتبر که مرحله پیش سرد را گذرانده اند خریداری کرد؛ چرا که با نگهداری گوشت در دمای صفر تا چهار درجه سانتی گراد به مدت 24 ساعت سبب از بین رفتن عامل های بیماریهایی نظیر تب کریمه کنگو می شود.
بیماری هاری در انسان مساوی با مرگ است
وی با توجه به اینکه  بیماری هاری در انسان هیچ گونه درمانی ندارد و در دنیا فقط 12 مورد از این بیماری  نجات یافته اند، بیان داشت: بیماری هاری در انسان در حقیقت مساوی با مرگ است.
کارشناس مسئول بیماری های واگیردار گفت: هیچ گونه بیماری هاری انسانی در 11 سال گذشته در استان رویت نشده؛ ولی شاهد هاری حیوانی به میزان زیادی بوده ایم.
غلامپور در پایان از وجود سه مرکز با اقدامات پیشگیرانه بروز بیماری  مشترک بین حیوان و انسان به طور شبانه روزی در مشهد خبر داد.

نظر شما
ادامه