کد خبر: ۹۶۲۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی فردوس، اردبیل و لنجان

 

رئیس شبکه دامپزشکی فردوس:
مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی ساماندهی می‌شوند


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس از ساماندهی مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در این شهرستان خبر داد.
جواد اسماعیلی اظهار کرد: عرضه فرآورده‌های خام دامی باید منحصراً در فروشگاه‌های مجاز گوشت قرمز، ماهی و مرغ انجام شود.

وی گفت: با وجود فروشگاه‌های ویژه عرضه مرغ و ماهی در سطح شهرستان باز هم مشاهده می‌شود که فرآورده‌های خام دامی از جمله مرغ، ماهی، تخم‌مرغ و گوشت در سطح فروشگاه‌های متفرقه نیز عرضه می‌شود.

رئیس دامپزشکی فردوس افزود: عرضه فرآورده‌های خام دامی در فروشگاه‌های غیرمرتبط علاوه بر عرضه خارج از چرخه این فرآورده‌ها سبب تهدید سلامت و بهداشت عمومی جامعه می‌شود.

اسماعیلی تصریح کرد: با پیشنهاد شبکه دامپزشکی و مصوبه شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان فردوس مقرر شد با همکاری ادارات سطح شهرستان طرح جلوگیری از عرضه فرآورده‌های خام دامی در فروشگاه‌های غیرمرتبط اجرا شود.

وی ادامه داد: در این طرح عرضه فرآورده‌های خام دامی شامل گوشت مرغ، بلدرچین، کبک، شترمرغ تازه و منجمد، ماهی تازه و منجمد، گوشت قرمز چرخ‌کرده و همبرگر در فروشگاه‌های مجاز گوشت قرمز، مرغ و ماهی توزیع شود.

رئیس شبکه دامپزشکی فردوس گفت: با اجرای این طرح از این پس فروش و نگهداری این فرآورده‌ها در فروشگاه‌های غیرمرتبط از جمله خوار و بارفروشی‌ها و سوپرمارکت‌ها سطح شهرستان غیرمجاز است.

اسماعیلی اجرای طرح جلوگیری از عرضه فرآورده‌های خام دامی در فروشگاه‌های غیرمرتبط را سبب تأمین سلامت و امنیت غذایی بیش از پیش شهروندان دانست و زمان اجرای این طرح را اول مردادماه سال جاری اعلام کرد.

وی افزود: از حدود دو ماه گذشته اطلاع‌‌رسانی و مستندسازی با اخذ تعهد از فروشگاه‌های سطح شهرستان در این‌ ارتباط انجام شده است.

 

-------------------------------------

 

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل خبر داد :
54 تن فرآورده دامی آلوده در اردبیل معدوم شد


سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: در سه ماه اول سال جاری بالغ بر 54 تن فر‌آورده خام دامی آلوده و غیر‌بهداشتی ضبط و معدوم شد.
صادق صالحی در جلسه توجیه برنامه‌های آماده‌باش اداره کل دامپزشکی استان اردبیل در ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: به منظور جلوگیری از هرگونه تخلف بهداشتی در زمینه تولید، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی 28 اکیپ ثابت و سیار دامپزشکی در ایام ماه مبارک رمضان به حال آماده باش هستند.

وی خاطرنشان کرد: این طرح با هدف به حداقل رساندن شیوع بیماری‌های مشترک، ارتقا سطح سلامت و بهداشت عمومی جامعه و اطمینان شهروندان از سلامت فرآورده‌های خام دامی همزمان با سراسر کشور در استان اردبیل انجام خواهد شد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل یادآور شد: در این طرح عملیات بازدید از تمامی مراکز تولید، توزیع و استحصال فرآورده‌های خام دامی اعم از کشتارگاه‌های دام و طیور، مراکز و کارگاه‌های بسته‌بندی گوشت و آلایش دامی، خودروهای ویژه حمل این‌گونه فرآورده‌ها، سردخانه‌های نگهداری، قصابی‌ها ، مرغ و ماهی‌فروشی‌ها در سطح استان تشدید خواهد شد.

صالحی گفت: بر این اساس هماهنگی‌های لازم با ارگان‌های مرتبط نظیر استانداری، ائمه جمعه و جماعات، فرمانداری‌ها ، شهرداری‌ها، جهادکشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی، مراکز بهداشت استان و شهرستان‌ها، کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان، نیروی انتظامی و مراجع قضایی در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این مسئول همچنین با اشاره به اینکه اکیپ‌های بازرسی بهداشتی فرآورده‌های خام دامی در طول ایام ماه مبارک رمضان در دو شیفت کاری صبح و عصر فعالیت می‌نمایند از تشکیل ستاد نظارت در مرکز استان و ستاد نظارت در شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها به منظور اجرای دقیق برنامه‌های نظارتی و عملیاتی با بهره‌گیری از کلیه امکانات و تجهیزات در استان خبر داد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل با بیان اینکه ارتقا سطح سلامت و بهداشت عمومی جامعه منوط به ارتقای فرهنگ عمومی جامعه است، عنوان کرد: با آموزش و اطلاع‌رسانی مداوم و مستمر بستر فرهنگ‌سازی در جامعه فراهم شده و به تبع آن بسیاری از بیماری‌های مشترک که ریشه در مصرف فرآورده‌های خام دامی آلوده و غیربهداشتی دارد برطرف و این بیماری‌ها در جامعه پیشگیری شده و تحت کنترل خواهد بود.

صالحی در اجرای بهتر این طرح از مردم به‌عنوان ناظران و همیاران بازرسان بهداشتی دامپزشکی نام برد و افزود: از کلیه همشهریان روزه‌دار استان انتظار می‌رود گوشت قرمز و سفید  مورد نیاز خود را به صورت بسته‌بندی کددار تهیه نموده و به هنگام خرید گوشت قرمز به مهر بهداشتی دامپزشکی بر روی لاشه و تاریخ تولید و انقضا در محصولات پروتئینی بسته‌بندی دقت بیشتری داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سرپرست اداره کل دامپزشکی استان با یادآوری اینکه هیچ اغماضی در تخلفات بهداشتی حوزه سلامت و امنیت غذائی جامعه پذیرفتنی نیست، از مردم خواست در صورت مشاهده تخلف در این حوزه مراتب را در مرکز استان با شماره تلفن 3331890 و در شهرستان‌ها به شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها گزارش کنند تا برخوردهای قانونی و لازم با متخلفین صورت پذیرد.

 

----------------------------------------

 

اقدامات شبکه دامپزشکی لنجان برای پیشگیری از تب خونریزی دهنده کریمه کنگو

 

رئیس شبکه دامپزشکی لنجان از توابع استان اصفهان گفت : با توجه به شروع فصل گرما و افزایش فعالیت کنه ها  و لزوم مبارزه با بیماریها بویژه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، طرح ضربتی سمپاشی دامها و اماکن دامی شهرستان در دستور کار قرار گرفت و با همکاری  شهرداریها،نیروی مقاومت بسیج ،جهاد کشاورزی و غیره با محوریت شبکه دامپزشکی این طرح از ابتدای تیرماه شروع گردید.


دکتر رنجبر افزود : تاکنون تعداد 4928  راس گاو وگوساله،  5381 راس گوسفند وبز و 220080   مترمربع اماکن دامی سمپاشی گردیده و همزمان آموزش چهره به چهره ،توزیع تراکت وبروشور نیز انجام شده و کلاسهای اموزشی جهت آشنایی با تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در محل کشتارگاههای دام ومیدان دام شهرستان برگزار گردید.
وی اضافه نمود : اجرای این طرح نقش موثری در کنترل بیماریهای قابل انتقال توسط کنه ها  در سطح شهرستان داشته است.

 

نظر شما
ادامه