کد خبر: ۹۶۷۰

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی اردبیل، آذربایجان غربی، یزد، بوشهر، ایلام، کرمان، مرکزی و جنوب کرمان

 

تجلیل از مسئول حراست اداره کل دامپزشکی اردبیل

 

با اهداء لوح تقدیر از سوی حراست وزارت جهاد کشاورزی از مسئول حراست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل تجلیل بعمل آمد.

در ارزیابی بعمل آمده از مسئولین حراست ادارات کل دامپزشکی استانهای سراسر کشور ، مسئول حراست اداره کل دامپزشکی اردبیل به عنوان حراست برتر سازمان دامپزشکی کشور در سال 1390 معرفی و با اهداء لوح تقدیر از سوی مشاور  وزیر و مدیر کل حراست وزارت جهاد کشاورزی از نامبرده تجلیل بعمل آمد.
در بخشی از لوح تقدیر اهدائی آمده است  :
جناب آقای عباس اصغری – مسئول محترم حراست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل
به پاس تلاشهای مؤثر و صادقانه آن حراست در انجام وظایف محوله و مساعی بکارگرفته شده در تحقق برنامه ها و اولویت های سازمان دامپزشکی در سال 1390 که از سوی مقام عظمای ولایت به سال « جهاد اقتصادی»  نام نهاده شده بدین وسیله از زحمان جنابعالی و همکاران شاغل در آن حراست به عنوان « حراست برتر در سازمان دامپزشکی کشور » تقدیر و تشکر بعمل می آید. توفیق شما را در انجام خدمت بیشتر ، جهت اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی از درگاه ایزد منان خواستارم.

 

---------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی:
بیماری شاربن در حیوانات منطقه حالت تک‌گیری‌ دارد


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: بیماری شاربن در گاو و گوسفندهای آذربایجان غربی حالت تک‌گیری‌ دارد.
شهرام دیلمقانی اظهار داشت: در یک سال گذشته شاهد 3 میلیون و 40 هزار مورد واکسیناسیون گاو و گوسفند بر علیه بیماری شاربن در آذربایجان غربی هستیم.

وی با بیان اینکه بیماری شاربن در استان حالت تک‌گیری دارد، تصریح کرد: این بیماری در استان تا کنون حالت اپیدمی نداشته است.

دیلمقانی از آغاز عملیات واکسیناسیون علیه بیماری تب مالت یا بروسلوز در استان خبر داد و افزود: عملیات واکسیناسیون علیه بیماری تب مالت یا بروسلوز یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بوده و اساسی‌ترین راه پیشگیری و کنترل بیماری در انسان‌ها، کنترل و ریشه کنی آن در حیوانات است

وی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های کنترل بیماری تب مالت، واکسیناسیون سالانه جمعیت گوسفند و بز کشور است.

دیلمقانی افزود: در این راستا اداره کل دامپزشکی استان در نیمه اول سال 91 مایه کوبی دام‌ها بر علیه بیماری تب مالت در تمام دامداری‌ها و روستاهای استان را انجام خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: این اقدامات تا نیمه مرداد ماه سال جاری در قالب خرید خدمات بخش غیر دولتی با اعتبار در نظر گرفته شده که حدود یک میلیارد ریال است در کنار فعالیت بخش دولتی به طور رایگان اجرا می‌شود.

 

----------------------------------

 

توسط اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی:
طرح تشدید کنترل ونظارت بهداشتی فرآورده های خام دامی در ایام ماه مبارک رمضان


اجرای طرح ویژه تشدید کنترل ونظارت بهداشتی فرآورده های خام دامی در ایام ماه مبارک رمضان در آذربایجان غربی توسط اکیپهای بازرسی بهداشتی دامپزشکی به مدت 30 روز برای نظارت بر مراکز عرضه انواع فرآورده های خام دامی انجام خواهد شد.

اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی اعلام کرد : به منظور کنترل بهداشتی انواع گوشت و فرآورده های خام دامی در مراکز عرضه فعال در ایام ماه مبارک رمضان  (از تاریخ 31 تیر ماه تا 28 مرداد ماه سال جاری) در سطح استان اکیپهای ستاد طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی ویژه ایام ماه مبارک رمضان آغاز به کار خواهند نمود
در این راستا اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی جهت ارتقاء سلامت وبهداشت شهروندان با تشکیل 23 اکیپ ثابت و 29  اکیپ سیار با بکارگیری نزدیک به 68 نفر دکتر دامپزشک ، بازرسین بهداشتی و نیروهای فنی به کنترل ونظارت بهداشتی مراکز عرضه فعال در سطح استان خواهد پرداخت ، لذااز کلیه شهروندان  محترم تقاضا دارد، در صورت مشاهده هر گونه موارد غیر بهداشتی( فروش گوشت قرمز فاقد مهر بازرسی دامپزشکی،فروش لاشه مرغ غیر بسته بندی شده، حمل غیر مجاز گوشت در خودروهای غیر مجاز وفاقد یخچال ،فروش انواع گوشت وفرآورده های خام دامی دارای ویژگیهای نامطلوب وغیر بهداشتی و.....) مراتب را به اطلاع نزدیکترین شبکه دامپزشکی برسانند .

----------------------------------

 

فرماندار مهریز در دیدار با مدیرکل دامپزشکی استان یزد عنوان کرد:
با توجه به اهمیت بیماری های مشترک و سلامت جامعه، دامپزشکی باید مورد توجه قرار گیرد


 مدیرکل دامپزشکی استان یزد در دیدار با فرماندار شهرستان مهریز عنوان کرد: دامپزشکی وظایف حساسی به عهده دارد که انجام این ماموریت ها نیاز به تعامل و پشتیبانی سایر دستگاه ها دارد.
دکتر علی اکبر حدادزاده در این دیدار گفت: با توجه به حوزه وسیع کاری دامپزشکی در زمینه های پیشگیری و کنترل بیماری های دامی با وجود حداقل ها دامپزشکی عملکرد بالایی داشته است.


وی در ادامه افزود: دامپزشکی در خط مقدم امنیت سلامت جامعه قرار دارد که از ورود بیماری های مشترک بین انسان ودام به جامعه جلوگیری می کند. همچنین نظارت در زمینه سلامت وحلیت فراورده های خام دامی را از وظایف دامپزشکی برشمرد و گفت: دامپزشکی بر واحدهای تولید فراورده های خام دامی نظارت کامل دارد.
فرماندار شهرستان مهریز نیز در این نشست گفت: مسایل مربوط به سلامت موقعی مشخص می گردد که ما داشته ها را از دست بدهیم.
مهدی کیانی مقدم اهمیت وجودی دامپزشکی را غیر قابل انکار دانست و خدمات صورت گرفته در زمینه کنترل و پیشگیری از بیماری ها را قابل تقدیر عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه عمده بیماری ها منشأ دامی دارند و نهایتاً به سلامتی جامعه برمی گردد پس دامپزشکی باید مورد توجه قرا گیرد.

 

----------------------------------

 

با نزدیک شدن به آغاز ماه مبارک رمضان :
نظارت بر تولید و عرضه فرآورده های خام دامی در استان بوشهر شدت می گیرد 


اداره کل دامپزشکی استان بوشهر با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان در خصوص تشدید نظارت بر تولید و عرضه فرآورده های خام دامی اطلاعیه ای صادر کرد .
این اداره کل از کلیه شهروندان درخواست دارد تا با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ، فصل گرما و امکان افزایش شیوع انواع بیماری های مشترکبین انسان و دام از قبیل تب مالت(بروسلوز)، کیست هیداتید، تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو(CCHF) و ... در اثر مصرف فرآورده های خام دامی غیرمطمئن وکشتار غیر مجاز دام نکات بهداشتی را رعایت کنند.
در این اطلاعیه آمده است :

"کشتار غیر مجاز دام، به ویژه در معابر عمومی، عرضه گوشت فاقد مهر دامپزشکی و خارج از یخچال. عرضه گوشت از پیش چرخ شده و عرضه مرغ وقطعات آن شامل؛ جگر و سنگدان به صورت فله‌ای اکیداَ ممنوع بوده و لازم است مرغ و آلایش آن به صورت بسته بندی و مشخصات کامل عرضه شود."
مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر نیز در این زمینه از شهروندان خواسته است تا برای جلوگیری از ابتلای به تب مالت(بروسلوز) فرآورده های لبنی مورد نیاز را حتماً از مراکز مجاز تهیه کرده و در هنگام مصرف فرآورده‌های بسته‌بندی شده به تاریخ تولید و انقضاء محصول توجه نمایند. وی خاطرنشان ساخت، هنگام خرید ماهی تازه دقت گردد که عرضه آن در کنار در کنار پودر یخ انجام گردد.
دکتر مرتضی بحرانی اظهار داشت: با توجه به نقش سلامت فرآورده‌های خام دامی در سلامت و بهداشت عمومی جامعه ، گروه‌های ویژه نظارتی این اداره کل همزمان با  فصل گرما، عملیات بازدید از تمامی مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآورده‌های فوق اعم از مراکز بسته‌بندی گوشت و آلایش دامی، رستوران‌ها، آشپزخانه‌ها، کلیه اماکن عرضه گوشت سفید و قرمز در سطح استان را  شدت بخشیده و در این راستا و در جهت اجرای بهتر طرح یادشده، از کلیه هم استانی ها درخواست می‌شود در صورت مشاهده تخلف‌ها در حوزه مرتبط با فرآورده‌های خام دامی مراتب را در شهر بوشهر  با شماره تلفن های 2527404 و1512(مرکز پاسخگویی اداره کل دامپزشکی) 2542833(شبکه دامپزشکی شهرستان بوشهر ) و در شهرستانها با شبکه دامپزشکی شهرستان در میان گذاشته تا برخوردهای قانونی و لازم با متخلفین صورت پذیرد. وی افزود: سامانه پیام کوتاه اداره کل دامپزشکی استان نیز به شماره 30002849 آماده دریافت پیام های مردمی در زمینه های یادشده می باشد.

 

------------------------------------------

 

پخش برنامه زنده (سرای مهر) رادیو بوشهر با موضوع بهداشت فرآورده های خام دامی


برنامه زنده و خانوادگی (سرای مهر ) رادیو بوشهر با موضوع بهداشت فرآورده های خام دامی و با حضور دکتر عبدالمجید کوثری نژاد رئیس اداره قرنطینه اداره کل دامپزشکی بوشهر پخش شد.

در این برنامه که از ساعت 10:15 صبح روز  یکشنبه 26 تیر آغاز شد و یک ساعت نیز ادامه داشت در خصوص بهداشت فرآورده های خام دامی و شرایط بهداشتی عرضه انواع محصولات مواردی مطرح شد . 
دکتر کوثری نژاد در این برنامه زنده به سئوالات مطرح شده توسط شنوندگان در خصوص نحوه عرضه و شرایط بهداشتی محصولات ، تشخیص تازگی و عمر ماندگاری فرآورده های خام دامی پاسخ دادند.

 

------------------------------------------

 

در ماه مبارک رمضان توسط اداره کل دامپزشکی استان ایلام:
طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر مراکز تولید ، توزیع ، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی


مدیر کل دامپزشکی استان ایلام گفت: با توجه به اهمیت بهداشت فرآورده های خام دامی در سلامت آحاد جامعه و با توجه به افزایش سرانه مصرف فرآورده های پروتئینی با منشاء دامی در این ماه مبارک ، این اداره کل با بکارگیری کلیه امکانات و سازماندهی 28 اکیپ ثابت و سیار در سطح استان که در تمام ایام هفته در دو شیفت کاری نسبت به اعمال نظارت بهداشتی اقدام می نماید .
دکتر پیرانی همچنین خاطر نشان کردند : به شهروندان عزیز توصیه می نمایم که جهت حفظ سلامت خود و خانواده ، فرآورده های خام دامی مورد نیاز را از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه نمایند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را در سراسر استان به شماره تلفن چهار قمی 1512 گزارش نمایند .
وی  افزود : لازم به یاد آوریست در سال گذشته بیش از 192 تن فرآورده های خام دامی فاسد ، آلوده ، تاریخ مصرف گذشته و غیر قابل مصرف توسط ناظرین و بازرسین بهداشتی دامپزشکی از مراکز تولید ، توزیع ، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی ضبط و معدوم سازی گردیده است .

 

------------------------------------------

 

معاون استاندار کرمان بر آمادگی دستگاههای مرتبط جهت تامین پروتئین موردنیاز مردم در ماه مبارک رمضان تاکید کرد


کریم مهرشاد معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار در دیدار مدیرکل و مدیران ستادی و شهرستانی اداره کل دامپزشکی کرمان گفت: نقش دامپزشکی در تامین پروتئین سالم جامعه بسیار مهم است و در آستانه ماه مبارک رمضان همه دستگاه های مرتبط باید تمام تلاش خود را در این رابطه انجام دهند. مهرشاد گفت:استان کرمان ظرفیت خوبی در جهت تامین بسیاری از مایحتاج خود دارد و در این زمینه نیز باید از تمام پتانسیل ها استفاده بهینه کرد.

وی ساماندهی نیروی انسانی باتوجه به نیازها را ضروری برشمرد و گفت:آموزش،اجرای مقررات در سایه تعهد از اصلی ترین راهکارهای اثربخشی نیروها در یک اداره هستند.

مهرشاد با استناد به فرمایش حضرت علی(ع) که سعادت هرگز با تنبلی و سستی به دست نمی آید گفت:کارکنان باید این فرمایش مولا را آویزه گوش قراردهند.

در این جلسه دکتر زیدآبادی مدیرکل دامپزشکی کرمان و مدیران ستادی اداره کل دامپزشکی و مدیران شهرستانهای استان گزارشی در رابطه با تامین سلامت گوشت و پروتئین مصرفی مردم ارائه کردند.

 

------------------------------------------

 

نظارت بازرسان اداره کل دامپزشکی استان مرکزی در ماه مبارک رمضان تشدید می شود


مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: همانند سنوات گذشته، امسال نیز طرح تشدید نظارت بهداشتی و بازرسی از مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی در استان مرکزی اجرایی می‌شود.
این مقام مسئول به تبیین برنامه‌های اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی استان در ماه مبارک رمضان پرداخت و اظهار کرد:  طرح نظارت بهداشتی ویژه فصل تابستان با هدف تامین امنیت غذائی و افزایش ضریب سلامت فرآورده های خام دامی در سطح استان از ابتدای تیرماه سالجاری در حال اجراست که با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و افزایش خرید و مصرف فرآورده های خام دامی از جمله گوشت سفید و قرمز، توسط شهروندان، طرح ویژه نظارتی ماه مبارک رمضان توسط تیمهای نظارت بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی درسطح استان به اجرا در می آید.

حسینی با بیان اینکه افزایش خرید و مصرف فرآورده های خام دامی از جمله لبنیات ، گوشت قرمز و سفید در ایام ماه رمضان بیشتر از قبل است افزود: تمامی مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی، کشتارگاههای دام و طیور و خودروهای ویژه حمل فرآورده ها ی خام دامی در سطح استان تحت کنترل و نظارت ویژه قرار گرفته و به طور مستمر بازرسی می شوند.

وی افزود: بازرسی و نظارت جدی از مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های دامی در ایام ماه مبارک رمضان در اولویت برنامه‌های کاری این اداره کل قرار دارد.

ایشان هدف از این طرح را ارتقاء سلامت و بهداشت جامعه و اطمینان خاطر مردم از سلامت مواد پروتئینی در ماه مبارک رمضان عنوان کرد.

حسینی با بیان اینکه  بخشی ازبیماریهای مشترک ریشه در مصرف فرآورده های خام دامی آلوده و غیر بهداشتی دارند ، اظهار داشت : شهروندان ،گوشت قرمز و سفید مورد نیاز خود را بصورت بسته بندی و یا ممهور به لیبل دامپزشکی و از مراکز معتبر تحت نظارت دامپزشکی تهیه کرده و به هنگام خرید گوشت قرمز به لیبل و مهر بهداشتی دامپزشکی بر روی لاشه و تاریخ تولید و انقضاء در محصولات پروتئینی بسته بندی دقت بیشتری داشته باشند.

وی موفقیت اجرای کامل این طرح را به دقت وهمکاری مردم مرتبط دانست و از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در زمینه تولید وتوزیع فرآورده های خام دامی مراتب را برای پیگیری به اداره کل دامپزشکی با شماره 1512 اطلاع دهند.

 حسینی خاطر نشان کرد: شهروندانی که نیازمند مشاوره در خصوص مسائل بهداشتی فرآورده‌های دامی هستند نیز می‌توانند با شبکه  دامپزشکی محل سکونت خود تماس گرفته وسوالات خود را با کارشناسان دامپزشکی مطرح نمایند.

 

------------------------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی جنوب کرمان خبرداد :
تشدیدنظارت دامپزشکی جنوب کرمان بر عرضه مواد خام دامی در ماه مبارک رمضان


 مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: این اداره کل به صورت مستمر بر عرضه مواد خام دامی در ماه مبارک رمضان نظارت دارد. دکتر ابراهیم توکلی در جیرفت با اشاره به اهمیت نظارت بیشتر بر فروشگاه‌های عرضه مواد خام دامی در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: تعداد 17 اکیپ ثابت و 14 اکیپ سیار به صورت مستمر بر این مراکز نظارت می‌کنند.
وی افزود: این نظارت در 2 شیفت صبح و عصر در 7 شهرستان جنوبی استان کرمان صورت می‌گیرد.
مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان تصریح کرد: فروشگاه‌های عرضه مواد خام دامی مانند قصابی‌ها، مرغ و ماهی‌فروشی‌ها و منطقه در این ماه تحت نظارت قرار می‌گیرند.
وی با اشاره به تهیه بروشورهای حاوی نکات بهداشتی در راستای اطلاع‌رسانی به مردم اذعان داشت: در بروشورهای چاپ شده ویژگی‌های گوشت سالم قرمز و سفید ذکر شده است تا مردم آگاهی بیشتری در این زمینه پیدا کنند.
توکلی با اعلام آمادگی اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان برای پیگیری شکایت‌های مردمی عنوان کرد: مردم این منطقه می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در شهرستان جیرفت با شماره تلفن 1512 و در شهرستان‌ها با شماره 03481512 تماس حاصل کنند.

 

نظر شما
ادامه