کد خبر: ۹۶۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
ردیابی محموله‎های دامی با اینترنت و پیامک / جلوگیری از ورود قاچاق دام در حوزه کار دامپزشکی نیست / در حوزه سلامت با هیچ فردی تعارف نداریم / پرونده های تخلفات دامپزشکی در شعبه ویژه رسیدگی می شود / انعقاد تفاهم نامه با نیروی انتظامی خراسان رضوی در جهت جلوگیری از قاچاق دام / دام ها، بانک های سیار کشاورزان هستند...

حکیم مهر - کارشناس دفتر قرنطینه سازمان دامپزشکی کشور در گردهمایی مبارزه با قاچاق دام و فرآورده های خام دامی که در مشهد برگزار شد از امکان ردیابی محموله های دامی با استفاده از اینترنت و پیامک خبر داد.

دکتر محمدرضا سالاری با عنایت به اهمیت بحث قاچاق دام در مبارزه با آن به دلایلی از قبیل؛ موقعیت ایران در جهان و پدیده جنگ های بیولوژیک (بیو تروریسم) ، بروز بیماری ها در سطح کشور، تأمین غذا و امنیت غذایی، بیماری های مشترک بین انسان و دام اشاره کرد.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه یکپارچه قرنطینه دامی سازمان دامپزشکی کشور به آدرسwww.e-ivo.ir  امکانات این سامانه را شامل؛ اطلاع رسانی آنلاین به کلیه کاربران سیستم ثبت شرکت های وارد کننده، ثبت خودرو ها در سیستم شبکه یک پارچه، ثبت شرکت های ترانزیت کالا ، ثبت شرکت های صادر کننده کالا  و صدور گواهی حمل بهداشتی توسط ناظرین فنی سازمان دامپزشکی کشور  دانست.

محمدرضا سالاری در  ادامه به معرفی شیوه استفاده از شبکه شناسایی ، قرنطینه و حمل و نقل دام زنده به نشانی WWW.VET-CONTROL.COM اشاره نمود و  افزود: سایت شبکه شناسایی، قرنطینه و  حمل و نقل دام زنده که در راستای کنترل حمل و نقل دام و  جلوگیری از قاچاق و حمل غیر مجاز دام در کشور اجرا شده است سیستمی یکپارچه بوده که می تواند برای هر دام در داخل کشور شناسنامه ای الکترونیکی با یک شماره شناسنامه منحصر بفرد، تولید نماید و در هر لحظه از زمان محل آن دام را تعیین نماید. وی گفت: این سیستم بر پایه شبکه فراگیر IP طراحی شده و می توان از سیستم پیام کوتاه (SMS)  برای کنترل محموله های دامی نیز استفاده نمود و در این سیستم 4 لایه مدیریتی و نظارتی و اجرایی فعال می باشند که ما آنها را با عناوین مدیر استانی سیستم، مدیران شبکه شهرستانها، ناظرین، شرکتهای پلاک کوب و مسئولین فنی کشتارگاه تعریف کرده ایم.

وی با اشاره به طرح نصب پلاک های بارکد دار روی دام در برخی استان ها اظهار امیدواری کرد به زودی این طرح در تمام کشور انجام شود. او در باره مزایای این طرح گفت:  اطلاعات بر اساس 3 پرونده برای هر حیوان ذخیره می شود که این سه پرونده عبارتند از؛ پرونده عددی، پرونده حمل و نقل دام و پرونده سابقه بهداشتی.

جلوگیری از ورود قاچاق دام در حوزه کار دامپزشکی نیست

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: سالانه در حدود 100 میلیون متر مربع از فضاهای دامی کشور، سمپاشی می‌شود.

دکتر سیدمحسن دستور گفت: سالانه بیش از 2،5 تا 3 میلیون راس دام سنگین را سمپاشی می‌کنیم و در مناطقی که کانون بیماری باشد از سموم رایگان استفاده و سایر موارد سمپاشی، توسط دامداران تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قاچاق دام نسبت به گذشته کاهش داشته و تعداد آن در سال‌ جاری کمتر شده است، تصریح کرد: در مورد قاچاق دام، امسال شاهد کاهش بیش از 50 درصد نسبت به سال گذشته بوده‌ایم، اما این میزان در فصول مختلف و با توجه به شرایط متفاوت متغیر است.

سیدمحسن دستور با تاکید بر اینکه جلوگیری از ورود قاچاق دام در حوزه کاری دامپزشکی نیست، اظهار کرد: با این وجود، سازمان دامپزشکی کشور، پست‌های قرنطینه را در مناطق مرزی فعال کرده و محدودیت‌هایی را برای تردد دام‌ها به خصوص در نوار مرزهای شرقی کشور و سیستان و بلوچستان ایجاد کرده است تا افزایش کنترل در این مناطق اعمال شود.

این مقام مسئول در ادامه یادآور شد: کنترل‌های کلی را نیز در سطح دامداری‌ها و میادین دام، افزایش داده‌ایم.

رییس سازمان دامپزشکی کشور از مهمترین برنامه این سازمان برای تحقق شعار "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی"، بیان کرد: مهمترین برنامه‌ای که در حال حاضر در این مورد پیگیری می‌کنیم، مسائل مربوط به کنترل و افزایش نظارت‌ها در رابطه با کنترل کیفی محصولات و عرضه محصول سالم است، این مساله هم از لحاظ آلودگی‌ها و هم باقی مانده‌ها، در فرآورده‌های دامی و شیلاتی بررسی می‌شود.

در حوزه سلامت با هیچ فردی تعارف نداریم

فرمانده انتظامی خراسان رضوی در گردهمایی مبارزه با قاچاق دام و فرآورده های خام دامی که در دامپزشکی خراسان رضوی برگزار شد اظهار داشت: در حوزه سلامت با هیچ فردی تعارف نداریم.

سردار بهمن امیری مقدم در جمع فرماندهان انتظامی استان و مسئولین دامپزشکی و دستگاه قضایی مشهد با اعلام این خبر، عنوان داشت: بخاطر امنیت، تلاش های زیادی انجام می دهیم و بدنبال آن هستیم تا با همکاری نهادهای مختلف امنیت را در بخشهای مختلف جامعه برقرار داشته باشیم.

وی هرگونه اقدام در زمینه قاچاق دام و فرآورده های خام دامی را مخاطره آمیز دانست و بر توسعه گشت های مشترک بین نیروی انتظامی و دامپزشکی استان تاکید کرد و اظهار داشت: این امکان را به دامپزشکی می دهیم که در کنار هر ایستگاه ایست و بازرسی پلیس، مرکز قرنطینه دامپزشکی را ایجاد کند.

وی خطاب به پلیس استان اظهار داشت: با هرگونه تخلف در حوزه دام و فرآورده های خام دامی که از سوی دامپزشکی معرفی می شود بایستی به شدت برخورد شود.

در ادامه این گردهمایی، رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز فرماندهی انتظامی استان نیز بر ضرورت تدوین راهکارهایی نوین در برخورد با شیوه های جدید قاچاق دام تاکید کرد.

سرهنگ بهرام خسروی نظر کارشناسان دامپزشکی را در تشخیص قاچاق بودن دام و فرآورده های خام دامی دارای اهمیت دانست.

وی خواستار آن شد تا دامپزشکی در تعیین تکلیف دام های مکشوفه و قاچاق که توسط عوامل انتظامی توقیف می شود مساعدت بیشتری انجام دهد.

پرونده های تخلفات دامپزشکی در شعبه ویژه رسیدگی می شود

 دادستان عمومی و انقلاب مشهد در گردهمایی مبارزه با قاچاق دام و فرآورده های خام دامی که در دامپزشکی خراسان رضوی برگزار شد از تشکیل شعبه ویژه برای رسیدگی به پرونده های ارسالی از سوی دامپزشکی خبر داد.

اسماعیل ذوقی اظهار داشت: نظر به اهمیت سلامت مردم و حساسیت کار دامپزشکی این شعبه خاص پرونده ها و تخلفات معرفی شده از سوی دامپزشکی در حال رسیدگی به پرونده های مزبور است و دستگاه قضایی در استان و مشهد نهایت تلاش خود را برای همکاری با دامپزشکی و سایر نهادها برای ایجاد سلامت مردم انجام خواهد داد.

وی امنیت و سلامت را دومولفه اساسی پیشرفت جوامع دانست و افزود: قاچاق دام و فرآورده های خام دامی از جمله پدیده های نکوهیده و محکوم است که قانون گذار برای آن مجازات  های سنگین و تا یکسال حبس را در نظر گرفته است و مرجع تشخیص در این زمینه نظر کارشناسان دامپزشکی است.

وی اشاره داشت: سلامت فرآورده های خام دامی از مواردی است که باید اهمیت بیشتری بدان داده شود و بویژه در بحث افزودن برخی مواد شیمیایی به برخی فرآورده ها لازم است دقت بیشتری صورت گیرد.

ذوقی با اشاره به قانون دامپزشکی بر همکاری نیروی انتظامی با آن تصریح کرد و گفت: در این راستا دستگاه قضایی نیز از دامپزشکی و نیروی انتظامی در برخورد با موارد تخلف حمایت خواهد کرد.

ذوقی خواستار گسترش اطلاع رسانی در زمینه مقررات عمومی به دامداران و اقشار مختلف جامعه شد و اجرای آن را سبب کاستن از برخی تخلفات نظیر جابجایی بدون مجوز دام ها دانست.

دادستان عمومی و انقلاب مشهد عوامل معیشتی را نیز بعضا سبب بروز برخی تخلفات دانست و بر حل ریشه ای مشکلات اقشار مختلف جامعه در زمینه های مختلف تاکید کرد.

انعقاد تفاهم نامه با نیروی انتظامی خراسان رضوی در جهت جلوگیری از قاچاق دام
 مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی در گردهمایی مبارزه با قاچاق دام و فرآورده های خام دامی که در مشهد برگزار شد از انعقاد تفاهم نامه در زمینه پیشگیری از قاچاق در زمینه های یادشده با نیروی انتظامی استان خبر داد. 

دکتر ناصر مرگان ازغدی در این همایش، دام را دومین سرمایه ملی پس از نفت دانست که با توجه به قابلیت تجدیدپذیر بودن  آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی اظهار داشت بسیاری از بیماری ها، مشترک بین انسان و دام هستند که قاچاق دام ضمن تشدید بروز آنها زمینه مخاطرات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی را بواسطه بروز چنین بیماری هایی افزایش خواهد داد و از جمله این بیماری ها می توان به جنون گاوی، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تب کریمه –کنگو و... اشاره داشت.

ازغدی در این همایش تعداد بیماری های مشترک بین انسان و دام را حداقل 800 بیماری دانست که حدود 50 درصد عوامل بیماری زا را تشکیل می دهند.

وی تصریح کرد: هرچقدر فعالیت های پیشگیرانه در دامپزشکی با شدت بیشتری صورت گیرد زمینه بروز بیماری ها در جوامع بشری کاهش می یابد و به تبع آن خسارات اقتصادی، اجتماعی و ...  نیز کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به وضعیت کشورهای همجوار و مرزهای آن خواستار تقویت قرنطینه های مرزی و درون استانی و نیز گسترش همکاری های بین نیروی انتظامی استان و نیروهای دامپزشکی  شد.

ازغدی در ادامه، نقش دامپزشکی را در مبارزه با بیوتروریسم به عنوان نقش محوری خواند که با توجه به تخصص نیروهای دامپزشکی در شناسایی چنین حملاتی، خواستار ارتقای دانش فنی کارشناسان دامپزشکی در این زمینه نیز شد.

دام ها، بانک های سیار کشاورزان هستند
 دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری خراسان رضوی در گردهمایی مبارزه با قاچاق دام و فرآورده های خام دامی که در دامپزشکی خراسان رضوی برگزار شد دام ها را بانک سیار کشاورزان دانست.

پرویز فروزانفر با این تشبیه بر اهمیت دام ها به عنوان سرمایه کشاورزان و دامداران استان تاکید کرد و یادآور شد طبق آمار سازمان خوار و بار جهانی 50 درصد درآمد ناخالص ملی کشورها در بخش کشاوری و 20 درصد در بخش دام نهفته است.

وی اظهار داشت: بر اساس آمار تعداد در سال 89 سهم استان از دام قاچاق 8036 راس بوده که این میزان در سال 90 به کمتر از 1000 راس رسیده است و علیرغم این که کشفیات کاهش داشته است باید اذعان داشت شیوه های قاچاق تغییر یافته است که در حال حاضر دام ها به صورت منزل به منزل جابجا می شوند و در این جهت بر گسترش گشت های مشترک بین پلیس و دامپزشکی تاکید داریم.

فروزانفر گفت: در این راستا قرار بود دام های استان های شرقی کشور تا سال 1390 هویت دار شوند که به دلیل عدم تخصیص اعتبار این مهم محقق نشد ولی با پی گیری های صورت گرفته، اعتباری برابر با 18 میلیارد و 200 میلیون تومان برای اجرای آن اختصاص پیدا کرده است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
0
0
................ می مونه
نظر شما
ادامه