کد خبر: ۹۷۲۹

حکیم مهر - دکتر حسن‎زاده، عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ذیل خبر "تولید جوجه یکروزه مقاوم به گرما و سرما" نوشت :

" تحقیقات اخیر نشان داده است، هنگامی که جنین جوجه را در دوره هچ یا جوجه آن را در ابتدای دوره پرورش به مدت کوتاهی (یک مرتبه و یا تکرار آن در چند روز متوالی) در شرایط گرما و یا سرمای حاد (غیر طبیعی) قرار دهیم، این جوجه و جنین هچ شده در مراحل بعدی (بعد از استرس حاد اولیه)، از دوره پرورش به استرس گرمای جدید و حتی سرمای بعدی آن عادت خواهد کرد و تحمل این جوجه ها و میزان تلفات آنها در مواجهه به استرس های جدید کمتر خواهد شد که اصطلاحا به آن عادت پذیری یا Adaptation گفته می شود. این بحثها از سالها پیش مطرح بوده مقالاتی هم چاپ شده است که بعضا دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران درگیر تحقیق و چاپ مقاله در این زمینه بوده است.
آنچه که خیلی حائز اهمیت است تا کنون در این مطالعات کسی ادعا نکرده است که نسل جدید جوجه های مقاوم به حرارت تولید کرده است زیرا فقط همان جوجه بعلت تغییرات هورمونی به استرس مجدد عادت پذیرتر شده است.
اگر بتوان جوجه های مادر را در مقابل این استرسها قرار داد و متعاقبا نتاج آنها به استرس جدید مقاومت نشان بدهد (البته فقط با یک آزمایش کوچک و چند جوجه نه) و سپس مطالعات دقیق ژنتیکی هم انجام گیرد و ژن مقاوم آن شناسایی گردد، می شود چنین ادعایی کرد. که هنور این اتفاق نیفتاده است. لذا چنین ادعایی آنهم با یک آزمایش کوچک دور از انتظار یک موسسه دانشگاهی است و سایت محترم هم باید با احتیاط آنرا منتشر نماید. دکتر حسن زاده- مدرس بیماریهای طیور دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران "

 

پیش از این خبرگزاری ایسنا نوشته بود : محققان دانشگاه زنجان با همکاری سازمان جهاد کشاورزی موفق به ابداع پروتکل تولید جوجه‌های مقاوم به سرما و گرما شدند.

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه