کد خبر: ۹۷۳۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی ورامین، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، ارزوئیه، بوشهر، کرمان، فردوس و یزد

 

هماهنگی دهیاران بخش مرکزی ورامین با اداره دامپزشکی / مراقبت‌های ویژه در برابر تب کنگو


نشست مشترک دهیاران بخش مرکزی و اداره دامپزشکی شهرستان ورامین برای هماهنگی بیشتر واحدهای دامی در روستاها برگزار شد. 
در این نشست که در محل بخشداری مرکزی ورامین برگزار شد، بخشدار مرکزی با تبریک حلول ماه مبارک رمضان، به بیان اهمیت و جایگاه ویژه روزه و انجام عبادت در این ماه پرداخت.

سید رضا طباطبایی بیان داشت: روزه حقیقی آن است که همه اعضا و جوارح انسان از گناه و آلودگی ها دور باشد.

وی با اشاره به اهمیت تهذیب نفس و خودداری از گناه در این ماه، خطاب به دهیاران افزود: خودسازی برای افرادی که مسئولیت اجتماعی دارند و کار مردم به دست آنهاست واجب تر بوده و از اهمیت بیشتری برخوردار است.

بخشدار مرکزی ورامین بر خدمت رسانی به روستاییان در ماه مبارک رمضان تأکید کرد و تقارن ماه مبارک رمضان و فصل تابستان و اوقات فراغت دانش آموزان را مورد توجه قرار داد.

وی از دهیاران خواست تا با برنامه ریزی های دقیق و مدون، از انجام برنامه های فرهنگی در مساجد روستاها حمایت و پشتیبانی لازم به عمل آورند و با ائمه جماعات همکاری لازم را داشته باشند.

مراقبت های ویژه در برابر تب کنگو

در ادامه این نشست، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ورامین به بیان مطالبی پیرامون بیماری دام تب کنگو و لزوم آموزش و انجام مراقبتهای لازم در خصوص این بیماری پرداخت.

دکتر قربان محمد نادری از دهیاران خواست تا هماهنگی و همکاری لازم را با دامپزشکی و مراکز بهداشتی روستاها در خصوص این بیماری داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به این که در سال گذشته یکی از دامداری های شهرستان ورامین به این بیماری آلوده شده بود، بررسی وضعیت دامداریهای شهرستان ورامین در دستور کار قرار گرفت و بازرسان این اداره با سرکشی مداوم به واحدهای دامداری شهرستان ورامین نسبت به کنترل شیوع این بیماری اقدام کردند که در این بازرسی ها هیچ مورد مشکوکی در این زمینه مشاهده نشد.

نادری گفت: علاوه بر این سرکشی ها، عملیات سمپاشی واحدهای دامداری نیز انجام شد تا از ابتلای احتمالی دام ها به بیماری تب کریمه کنگو جلوگیری به عمل آید؛ کارشناسان شبکه دامپزشکی شهرستان ورامین نیز با حضور در روستاهای مختلف شهرستان نسبت به برگزاری دوره های آموزشی برای روستاییان و دامداران اقدام کردند.

وی اضافه کرد: شبکه دامپزشکی ورامین همچنین با اعزام کارشناسان خود به کشتارگاه های شهرستان، اقدام به شناسایی دام های مشکوک کرده و در صورت مشاهده نسبت به معدوم کردن آن اقدام می کنند.

بیماری "تب کریمه کنگو" یک بیماری خونریزی دهنده ویروسی است که نخستین بار در سال 1944 در کریمه(شوروی سابق) و در سال 1956 نیز در کنگو گزارش شد و به این دلیل، تب خونریزی دهنده "کریمه کنگو" نام گذاشته شد.
 
----------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی:
طرح ملی پایش تخم‌مرغ در آذربایجان‌شرقی اجرا شد


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی گفت: طرح ملی پایش باقیمانده‌های دارو، سموم، فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی تخم‌مرغ توسط اداره‌کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی اجرا شد.
بهراد زندیه اظهار کرد: اجرای طرح ملی پایش باقیمانده‌های دارو، سموم، فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی در تخم‌مرغ و شیر در سال 91 در استان آذربایجان‌شرقی در موعد مقرر به اتمام رسید.

مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان‌شرقی گفت: پایش باقیمانده‌های دارو، سموم، فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی در تخم‌مرغ و شیر، بخشی از طرح ملی پایش باقیمانده‌ها است که نحوه اجرا و زمانبندی آن هر سال از سوی سازمان دامپزشکی کشور به منظور پایش و کنترل هرچه بیشتر سلامت مواد خام دامی که به مصرف خانواده‌ها می‌رسد، به ادارات کل دامپزشکی استان‌ها ابلاغ می‌شود.

وی افزود: طرح پایش باقیماندها در تخم‌مرغ امسال برای نخستین بار اجرا شد.

زندیه هدف نهایی این طرح ملی را سلامت هرچه بیشتر مصرف‌کنندگان مواد خام دامی دانست و افزود: این طرح براساس دستورالعمل اتحادیه اروپا در زمینه باقیمانده‌های دارو، هورمون، سموم و سایر مواد شیمیایی در فراورده‌های خام دامی طبق دستورالعمل ابلاغی از سوی سازمان دامپزشکی کشور انجام گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: سلامت مردم یکی از مهم‌ترین محورهای فعالیت اداره کل دامپزشکی استان بوده و در راستای تحقق شعار (دام سالم، غذای سالم، انسان سالم)، کارشناسان مربوطه با نهایت دقت، ظرافت و رعایت اصول بهداشتی، توزیع آماری، مراحل نمونه‌گیری، جمع‌آوری نمونه‌ها، ارسال نمونه‌ها به دو مرکز تعیین شده برای آزمایش نمونه‌های تخم‌مرغ و شیر در مرکز تشخیص و کنترل فرآورده‌های بیولوژیک سازمان دامپزشکی کشور و نیز اداره کل دامپزشکی استان خراسان‌رضوی در موعد مقرر انجام داده‌اند.

وی گفت: طرح ملی پایش باقیمانده‌های دارویی و سموم در مورد عسل،گوشت قرمز، گوشت سفید و ماهی  نیز امسال اجرا خواهد شد.

 

-------------------------------------

 

رییس نظام دامپزشکی خراسان‌شمالی:
مناطق سنخواست، بام و صفی‌آباد بیش از دیگر مناطق نیازمند فعالیت دامپزشکی بخش خصوصی است

 

رییس نظام دامپزشکی خراسان‌شمالی گفت: این استان پتانسیل جذب و به‌کارگیری نیروی دامپزشک در بخش خصوصی را دارد.

دکتر «رضا اسدی» با اشاره به این‌که هم‌اکنون 40 دامپزشک و 80 نفر در رده‌های دیگر مانند کاردان دامپزشک در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند، افزود: علاوه بر آن هنوز بخش خصوصی، به جذب حداقل 10 دامپزشک و بالغ بر 30 کاردان دامپزشک و رده‌های دیگر نیاز دارد.

وی با بیان این‌که این اداره‌کل متعهد بود سال گذشته برای 100 نفر شغل ایجاد کند، ادامه داد: این امر تا نه ماه نخست سال گذشته صددرصد محقق شد.

رییس نظام دامپزشکی خراسان‌شمالی اظهار کرد: به رغم این‌که بخش دولتی این اداره‌کل نیازمند جذب حداقل 60 نیروی فنی و متخصص است، این اداره‌کل همکاری لازم را برای متقاضیان فعالیت در بخش خصوصی دارد.

به گفته اسدی، مناطق سنخواست، بام و صفی‌آباد و شهرستان جاجرم بیش از دیگر مناطق نیازمند فعالیت بخش خصوصی هستند.

وی یادآور شد: برای تداوم فعالیت‌های بخش خصوصی در این مناطق باید از حمایت‌های دولتی برخوردار شوند در غیر این صورت این افراد از ادامه فعالیت در این مناطق محروم خودداری می‌کنند.

 

-------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی ارزوئیه‌ عنوان کرد :
ایمن‌سازی 3 هزار رأس دام سنگین در ارزوئیه
 

رئیس شبکه دامپزشکی ارزوئیه گفت: 3 هزار رأس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی در شهرستان ارزوئیه واکسینه شده‌اند.

مرضیه صادقی اظهار داشت: فاز اول واکسیناسیون و ایمن‌سازی علیه بیماری تب برفکی در 3 هزار رأس دام سنگین از پنجم تیر ماه ‌سال جاری آغاز شده و اکنون رو به اتمام است.

‌وی بیان داشت: تا‌کنون 2 هزار و 525 رأس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی در شهرستان ارزوئیه ایمن‌سازی شده‌اند.

صادقی گفت: در نشست‌های متعددی که با شوراها و دامداران مناطق خاص داشته‌ایم به اهمیت واکسن تب برفکی در پیشگیری از خسارات و تلفات ناشی‌ از این بیماری پی برده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: از دامداران تقاضا شده بود که در صورت مشاهده هر‌گونه علائم مشکوک ‌مراتب را به اداره دامپزشکی گزارش دهند تا اکیپ‌های واکسیناتور اقدامات لازم را انجام دهند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان ارزوئیه‌ با اشاره به اجرای طرح تشدید نظارت بر مراکز توزیع فرآورده‌های خام دامی‌ طی ‌ماه مبارک رمضان ابراز داشت: این طرح از 31 تیر ماه تا 28 مرداد ماه جاری از ساعت هشت صبح تا 20 در قالب دو اکیپ ثابت و سیار ادامه دارد.

صادقی بیان داشت: در این طرح ‌2 مورد قصابی‌، 15 مرکز توزیع فرآورده خام دامی و 10 رستوران و کبابی تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به آلودگی‌های موجود از همشهریان خواست تا برای خرید هر‌گونه فرآورده خام دامی به مراکز مجاز و زیر نظارت دامپزشکی مراجعه کنند و در صورت برخورد با هر‌گونه تخلف بهداشتی مراتب را به شماره‌های 4720380 و 4721742 شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.

 

----------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر خبر داد :
انجام بیش از 1800 مورد آزمایش کننرل کیفی مواد غذایی در بوشهر


مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: در سه ماهه اول سال 91 در راستای کنترل کیفیت فرآورده‌های خام دامی تعداد یک‌هزار و 834 مورد آزمایش صورت گرفته است.
مرتضی بحرانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سه ماهه اول سال 91 در راستای کنترل کیفیت فرآورده‌های خام دامی در مقوله صادرات، واردات و همچنین مصرف داخلی تعداد یک‌هزار و 834 مورد آزمایش صورت گرفته است.

بحرانی در ادامه افزود: آزمایشات انجام شده در آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی دامپزشکی استان بوشهر که دارای کد تائیدیه اتحادیه اروپا نیز است در قالب آزمایشات میکروبی و آنالیز شیمیایی بر روی محصولاتی همچون، میگو، انواع ماهی، مرغ، گوشت قرمز، خوراک دام و آب مصرفی صورت گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی این اداره کل با همکاری سازمان دامپزشکی کشور هم‌اکنون مجهز به جدیدترین و مدرنترین دستگاه‌های آنالیز شیمیایی و میکروبی است که آمادگی لازم را برای انجام انواع آزمایش بر روی محصولات صادراتی، وارداتی دارد.

وی گفت: کشتار غیرمجاز دام به ویژه در معابر عمومی، عرضه گوشت فاقد مهر دامپزشکی و خارج از یخچال، عرضه گوشت از پیش چرخ شده و عرضه مرغ و قطعات آن شامل جگر و سنگدان به صورت فله‌ای اکیدا ممنوع بوده و لازم است مرغ و آلایش آن به صورت بسته‌بندی و مشخصات کامل عرضه شود.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر از شهروندان خواسته است تا برای جلوگیری از ابتلا به تب مالت(بروسلوز) فرآورده‌های لبنی مورد نیاز را حتماً از مراکز مجاز تهیه کرده و در هنگام مصرف فرآورده‌های بسته‌بندی شده به تاریخ تولید و انقضاء محصول توجه کنند.

بحرانی گفت: هنگام خرید ماهی تازه دقت شود، عرضه آن در کنار پودر یخ انجام شود.

 

-----------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی کرمان:
بیش از 21 هزار بازدید از مراکز عرضه فرآورده‌های دامی در کرمان صورت گرفت


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: از ابتدای امسال 21 هزار و 255 بازدید از مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های دامی در شهرستان کرمان انجام شده است.
محمدمهدی یزدان‌پناه اظهار داشت: با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و افزایش خرید و مصرف فرآورده‌های خام دامی از جمله گوشت سفید و قرمز توسط شهروندان طرح ویژه نظارتی از اواخر تیرماه در سطح شهرستان آغاز شده و تا پایان ماه رمضان ادامه دارد.

وی افزود: این طرح به منظور تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر مراکز توریع و عرضه  فرآورده‌های خام دامی در قالب دو اکیپ ثابت و چهار اکیپ سیار دامپزشکی توسط کارشناسان بخش نظارت این شبکه انجام می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 21 هزار و 255 بازدید از مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های دامی شامل واحدهای عرضه گوشت قرمز، سفید و آبزیان، ضمائم خوراکی، لبنیات، تخم مرغ، کارگاه‌های بسته‌بندی، سردخانه‌ها و کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی انجام شده است.

یزدان‌پناه با اشاره به عرضه گوشت قرمز با تأییدیه سلامت از شهروندان خواست گوشت را از مراکز عرضه مجاز و مورد تأیید دامپزشکی تهیه کنند و در صورت مشاهده تخلف مراتب را به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.

 

----------------------------------

 

رئیس دامپزشکی فردوس خبر داد :
رشد 67 درصدی اعتبارت شبکه دامپزشکی فردوس


رئیس شبکه دامپزشکی فردوس از رشد 67 درصدی اعتبارات شبکه دامپزشکی این شهرستان در سال جاری خبر داد.
جواد اسماعیلی اظهار کرد: با پیگیری این شبکه و همچنین مساعدت فرماندار شهرستان اعتبارات شبکه دامپزشکی فردوس از محل اعتبارات تملک دارایی شهرستان در سال جاری 67 درصد افزایش یافت.

وی مجموع اعتبارات تملک دارایی‌های سال جاری شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس را یک ‌میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: اعتبارات تملک دارایی‌های سال جاری شهرستان فردوس نیز نسبت به سال گذشته 18 درصد رشد داشته است.

رئیس شبکه دامپزشکی فردوس تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌های 14 ساله و کاهش توان اقتصادی مردم شهرستان امید است با افزایش این اعتبارات اقدامات بیشتر و مؤثرتری در حفظ و حراست از سرمایه دامی منطقه انجام دهیم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: با توجه به وقوع چند مورد تلفات انسانی ناشی از تب ‌خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، در حال حاضر بخش عمده‌ای از فعالیت‌های شبکه دامپزشکی در حوزه مبارزه با بیماری‌های انگلی دام است.

وی گفت: کنه و پشه به عنوان انگل‌های خارجی بدن دام نقش عمده‌ای در ابتلای انسان به بیماری کشنده تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو دارند.

رئیس شبکه دامپزشکی فردوس افزود: در حال حاضر خطر انتشار عوامل بیماری‌زای نوپدید و بازپدید همچون آنفولانزای پرندگان، آنفولانزای خوکی، جنون گاوی و تب‌های خونریزی‌دهنده کنگو و همچنین امنیت غذایی جمعیت رو به رشد جهان از چالش‌های اساسی بهداشت و سلامت انسان است.

اسماعیلی تصریح کرد: مشترک بودن حدود 60 درصد از عوامل بیماری‌زا بین حیوانات و انسان از مدت‌ها قبل شناخته و اخیراً نیز معلوم شده است که حدود 75 درصد از عوامل بیماری‌زای نوپدید دارای منشأ حیوانی هستند.

 

-------------------------------------

 

توسط بازرسان شبکه دامپزشکی شهرستان یزد صورت گرفت:
معدوم سازی بیش از 400 کیلوگرم فراورده های خام دامی غیرقابل مصرف


توسط ناظران بهداشتی شبکه دامپزشکی شهرستان یزد طی یک بازرسی ضربتی از یک کارگاه غیر مجاز قطعه بندی ماهی مقدار 70 کیلوگرم گربه ماهی (حرام)، 120 کیلوگرم انواع ماهی فاسد شده وطی بازرسی از دو قصابی مقدار 239 کیلوگرم گوشت گاوی غیرقابل مصرف معدوم گردید.
دکتر مطیعی رییس شبکه دامپزشکی شهرستان یزد با اعلام این مطلب گفت :  شهروندان جهت حفظ سلامت خود وخانواده حتما در خرید خود دقت بیشتری نموده واز محل هایی خرید نمایند که دارای پروانه بهداشتی دامپزشکی بوده وتمامی محصولات دارای برچسب با تاریخ تولید وانقضاء باشد.

نظر شما
ادامه