کد خبر: ۹۸۷۸

حکیم مهر - مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو استان سیستان‌وبلوچستان گفت: هنوز مصوبه ابلاغی از سوی بانک مرکزی به بانک‌های عامل در خصوص بخشودگی سود و جرائم پرور‌ش‌دهندگان میگو به مدیریت شعب بانک کشاورزی این استان اعلام نشده است.

کیوان رهبران اظهار کرد: پرورش‌دهندگان همچنان منتظر ابلاغ و اجرای این مصوبه از سوی بانک‌های عامل استان سیستان و بلوچستان هستند تا بتوانند با عقد قرارداد مجدد با بانک نسبت به دریافت سرمایه در گردش جهت تولید و سرمایه ثابت جهت بازسازی مزارع اقدام کنند.

وی گفت: یک میلیارد و 200 میلیون تومان از کمک‌های فنی اعتباری برای اصلاح زیرساخت‌ها به استان سیستان و بلوچستان اختصاص داده شده که می‌‌توان آن را برای آماده‌سازی و ترمیم مزارعی که امسال مشمول مصوبه دولت می‌شوند استفاده کرد اما علیرغم اینکه این اعتبار تا پایان شهریور ماه مهلت جذب دارد تاکنون شیلات استان نتوانسته ریالی از این اعتبار را جذب کند.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو استان سیستان‌وبلوچستان گفت: برآورد خسارات طوفان گونو به مزارع میگو بالغ بر 15 میلیارد تومان بوده که یک میلیارد تومان داده شده و آن هم به گفته شیلات استان سیستان و بلوچستان برای جاده دسترسی مزارع هزینه شده است.

رهبران افزود: پرورش‌دهندگان پیشنهاد کردند پول خسارت طوفان گونو پس از دریافت با نظارت شیلات استان بابت بازسازی مزارع هزینه شود اما شیلات استان تا امروز نتوانسته نسبت به پیگیری تامین اعتبار آن از سوی استانداری اقدام کند.

وی افزود: طبق اعلام شیلات استان سیستان و بلوچستان شش میلیارد تومان اعتبار برای لایروبی کانال‌ها و زهکش‌ها لازم است اما تاکنون 200 میلیون تومان داده شده که این میزان کافی نیست، چرا که کلیه کانال‌های اصلی آبرسان و زهکش‌‌های اصلی باید لایروبی شود، در غیر این صورت مزارعی که مشمول مصوبه‌ی دولت بوده و می‌توانند امسال تولید داشته باشند با مشکل مواجه می‌شوند.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو استان سیستان‌وبلوچستان تصریح کرد: به دلیل نبود برنامه مدون از سوی شیلات استان کانال‌های آبرسان و زهکش‌ها لایروبی نشده است و چناچه مزارع نتوانند به موقع آبگیری کنند زمینه بیماری فراهم می‌شود.

رهبران گفت: پس از تسویه حساب سود و جرائم وام‌های صنعت میگو طبق اعلام بانک کشاورزی می‌توان مجددا نقدینگی و سرمایه در گردش برای تولید دریافت کرد. از سوی دیگر با توجه به اینکه یک میلیارد تومان برای تامین بخشی از نیاز تولیدکنندگان جهت سرمایه ‌در گردش از صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاروزی درنظر گرفته شده و تولیدکنندگان نسبت به درخواست آن از شیلات استان اقدام کرده‌اند، اما هنوز این مبلغ ابلاغ و پرداخت نشده است.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو استان سیستان‌وبلوچستان اظهار کرد: تعدادی از مزارع پرورش میگو این استان وارد دوره پرورش میگو شده‌اند که البته این تعداد با تامین اعتبار شخصی بوده یا مزارعی هستند که اجاره شده و بدهی به بانک ندارند. عده‌ای نیز با امید به اجرایی‌شدن این مصوبه وارد دوره‌ی پرورش شده‌اند.

وی تصریح کرد: کلیه مراکز تکثیر میگو در این استان تعطیل بوده و فقط دو مرکز فعال هستند که طبق توافق با آنها تا 15شهریورماه این دو مرکز می‌توانند لارو میگو تحویل دهند، لذا پرورش‌دهندگان نهایتا باید تا یک ماه آینده قرار‌داد بانک‌هایشان را تنظیم و تعیین تکلیف کنند و هم‌چنین سرمایه در گردش داشته باشند تا بتوانند وارد تولید شوند.

رهبران یادآور شد: این تعداد مراکز تکثیربرای پرورش‌دهندگان مشمول مصوبه کم است.

گفتنی است 180 میلیارد تومان بدهی سود و جرائم و دیرکرد وام‌های صنعت میگو به بانک‌هاست که بر اساس مصوبه دولت مقرر شد این مبلغ در قالب یک بسته حمایتی از سوی دولت با بانک‌های عامل تسویه شود که پس از هشت سال از گذشت این مصوبه بالاخره 100 میلیارد تومان از این مبلغ در بودجه سال گذشته در نظر گرفته شد که پس از طی کش و قوس‌های فراواران نهایتا طی یک ماه اخیر از سوی بانک مرکزی به بانکهای عامل ابلاغ شد.

اما این ابلاغیه هنوز در برخی استان‌ها اجرایی نشده است و به گفته رییس سازمان شیلات ایران هنوز بعضی بانک‌ها این مصوبه را اجرایی نکرده‌اند که باعث از دست رفتن زمان تولید و پرورش میگو می‌شود.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه