کد خبر: ۹۹۹۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی یزد و ریگان

 

رییس اداره مبارزه بابیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان یزد:
طرح واکسیناسیون رایگان طیور بومی در استان اجرایی شد


با وجود نقش ماکیان روستایی در بروز بیماری و ماندگاری ویروس نیوکاسل و به منظور ایجاد سطح ایمنی مناسب، در سال جاری نسبت به اجرای طرح واکسیناسیون ماکیان روستایی بر علیه این بیماری، با همکاری تعدادی از زنان منتخب روستایی، بصورت آزمایشی در کلیه شهرستان های استان اجرا گردید که در مجموع در این طرح نسبت به انجام واکسیناسیون 107858 قطعه ماکیان روستایی شامل: مرغ، خروس، کبوتر، کبک، بلدرچین و سایر ماکیان اقدام گردید.
رییس اداره مبارزه با بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان با اعلام این مطلب افزود: به منظور معرفی زنان واجد شرایط، همکاری بخشداری ها، دهیاری ها، شوراهای اسلامی و کمیته امداد با شبکه دامپزشکی شهرستان ها مؤثر بوده است.
دکتر حکیمی پراکندگی روستاهای استان، فاصله زیاد بیشتر روستاها با مرکز شهرستان، بالا نبودن آمار طیور بومی در بعضی از روستاها، باز بودن سیستم پرورشی طیور روستایی که جمع آوری آنها را برای انجام واکسیناسیون مشکل می نماید را از جمله مشکلات مایه کوبی طیور روستایی برشمرد وگفت: به نظر می رسد با انتخاب زنان روستایی مستقر در روستاها، به عنوان نیروهای همکار دامپزشکی، می توان نسبت به ادامه طرح در سال های آتی امیدوار بود.

-----------------------------

 

مدیر دامپزشکی ریگان خبر داد :
آموزش بیماری هیداتیدوز به دامداران ریگان


رئیس شبکه دامپزشکی ریگان گفت: با توجه به اهمیت بیماری هیداتیدوز یک مورد کلاس آموزشی با حضور 25 نفر از دامداران و عشایر برای آشنایی آنها با این بیماری برگزار شد.
حجت‌الله جعفری در حاشیه دوره آموزشی دامداران ریگان اظهار داشت: با توجه به اهمیت بیماری هیداتیدوز این کلاس آموزشی با حضور 25 نفر از دامداران و عشایر برای آشنایی آنها با این بیماری برگزار شد.

وی افزود: بیماری کیست هیداتید یک بیماری مشترک بین انسان و دام است، این بیماری انگلی بوده و برای رخداد سیکل این بیماری دو میزبان تعریف می‌شود که سگ و سگ‌سانان به عنوان میزبان اصلی و گوسفند، بز، شتر، خوک و انسان به عنوان میزبان واسط این بیماری تلقی می‌شوند.

جعفری گفت: این بیماری انگلی سبب ایجاد کیست‌های کبدی و ریوی در میزبان واسط می‌شود، این انگل به صورت بالغ در روده سگ و سگ‌سانان بوده و مدفوع حاوی تخم این انگل می‌تواند سبب آلودگی میزبان‌های واسط شود.

وی تصریح کرد: بنابراین زمانی که سگ‌ها در کنار مزارع، سبزه‌زارها و رودخانه‌ها عمل رفع را انجام دهند تخم‌های حاوی جنین این انگل‌ها همراه مدفوع وارد محیط شده و پس از بلعیده شدن توسط میزبان واسط در قسمت‌های مختلف بدن دام از جمله در کبد، ریه و مغز سبب ایجاد کیست می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان افزود: از جمله اقدامات کنترلی و پیشگیری این بیماری مهم می‌توان به استفاده از داروهای ضد انگل خوراکی در سگ‌ها و ممانعت از خورده شدن کیست‌های حاوی لارو و انگل توسط سگ‌ها و رعایت مدیریت بهداشتی دامداری‌ها است.

 

نظر شما
ادامه