کد خبر: ۱۰۲۵۱
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمان، کوهبنان و اردبیل

 

اجرای طرح ملی پایش آنفولانزای پرندگان در استان کرمان


همزمان با هفته دولت، طرح ملی پایش هدفمند آنفلوآنزای پرندگان در استان کرمان آغاز شد .
دکتر آمنه زینلی رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای طیوراداره کل دامپزشکی استان کرمان در این خصوص اظهار داشت: طرح ملی پایش هدفمند آنفلوآنزای پرندگان در استان کرمان با هدف بررسی اپیدمیولوژی ، سرولوژی و ویرولوژی آنفولانزا در پرندگان بومی و طیور صنعتی با طول دوره پرورش طولانی اجرا می شود.
وی با اشاره به اهمیت طیور بومی در گسترش بیماری آنفلوانزای پرندگان در صورت ورود احتمالی این بیماری به استان اظهار داشت :  پرندگان بومی 32 روستا (320 خانوار روستایی ) و طیور حدود 9 واحد صنعتی شامل مرغ مادر ، تخم گذار و مراکز پرورش سایر  طیور اعم از کبک، بلدرچین، قرقاول و شتر مرغ مورد پایش قرار می گیرند.
رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمان بیان داشت :  در مرحله اولیه اجرای طرح ملی پایش هدفمند آنفلوآنزای پرندگان در استان کرمان، حدود 2 هزار نمونه سرمی(خون) از طیور مذکور اخذ و به منظور ارزیابی سروتیپهای مختلف آنفولانزا مورد آزمایش قرار می گیرند.
وی افزود: در صورت مثبت شدن نمونه های سرمی اخذ شده، سواپ گیری از طیور مشکوک و انجام آزمایش تکمیلی صورت می پذیرید.
زینلی با اشاره به خسارات سنگین ورود احتمالی بیماری آنفلوانزای طیور به استان عنوان کرد: پیشگیری از انواع بیماریهای دام و طیور در واقع  حمایت از تولیدکنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی و دامپروری استان می باشد.
رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای طیوراداره کل دامپزشکی استان کرمان ادامه داد:  حمایت از تولیدکنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی و دامپروری استان  در تولید ملی و پویایی اقتصاد استان بسیار حائز اهمیت است.
زینلی بیان داشت: طرح ملی پایش هدفمند آنفلوآنزای پرندگان که از روز شنبه 4 شهریور ماه سال جاری همزمان با سایر استانهای کشور در استان کرمان آغاز شده، تا پایان همین ماه ادامه خواهد داشت.

----------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی کوهبنان خبر داد مایه‌کوبی 200 هزار رأس دام در کوهبنان


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان گفت: طی یک سال گذشته تاکنون 200 هزار رأس دام علیه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و بیماری‌های واگیر دامی در این شهرستان واکسینه شدند.
محمود زین‌الدینی اظهار داشت: از هفته دولت در سال گذشته تاکنون تعداد 200 هزار رأس دام علیه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و بیماری‌های واگیر دامی در کوهبنان واکسینه شدند.
وی با بیان اینکه دامپزشکی توانسته است از بروز بیماری‌های دامی در شهرستان طی این مدت جلوگیری کند، خاطرنشان کرد: برای حفظ و حراست از جمعیت دامی شهرستان تعداد 166 هزار رأس دام علیه بیماری‌های واگیر دامی مایه‌کوبی شدند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان در مورد بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از واکسیناسیون 34 هزار رأس دام علیه این بیماری‌ها خبر داد و افزود: توانسته‌ایم به بهترین نحو در مهار بیماری‌های مشترک عمل کنیم به طوری که طی مدت یک سال گذشته هیچ گونه گزارشی از رخداد بیماری‌های مشترک در شهرستان نداشتیم.
وی تصریح کرد: طی این مدت تست‌های زیادی برای ردیابی و تشخیص بیماری‌های مشترک انجام شده اما مورد مثبتی مشاهده نشد.
زین‌الدینی همچنین از سمپاشی 53 هزار و 600 رأس دام و سمپاشی 103 هزار و 400 متر مربع جایگاه دام از سال گذشته تا کنون خبر داد و ابراز داشت: علاوه بر مهار بیماری‌های مشترک که از طریق نیش حشرات منتقل می‌شوند، موفق شدیم بیماری‌های دامی ناشی از انگل‌های خارجی دام را در شهرستان به حداقل برسانیم.
وی با اشاره به اینکه از مخاطرات عمده سلامت دام‌ها در فصل گرما آلودگی‌های انگلی خارجی و بیماری‌های منتقله از آنها است، عنوان کرد: گزارش‌های رسیده به شبکه دامپزشکی شهرستان در این زمینه بسیار اندک است.
زین‌الدینی ابراز داشت: در مورد نظارت بهداشتی بر مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی که یکی از مهم‌ترین وظایف دامپزشکی است، تعداد 2 هزار و 900 مورد بازرسی بهداشتی انجام و مقدار 872 کیلوگرم فرآورده غیر بهداشتی معدوم شده است.

---------------------------------

 

اجرای طرح پایش هدفمند بیماریهای طیور در اردبیل آغاز شد


با هدف بررسی وضعیت طیور روستائی و صنعتی منطقه و برنامه ریزی جهت مقابله با احتمال وقوع بیماری و ردیابی و پاکسازی عوامل بیمـاریـزای احتمـالـی طیـور و یـا اعـلام عـاری بـودن استـان از نظر بیماریهای طیور ، طرح پایش هدفمند این بیماریها در اردبیل انجام می شود.
مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل با اعلام این مطلب افزود :  این طرح همزمان با سراسر کشور از چهارم شهریور ماه در سطح استان شروع گردیده و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت و برای سومین سال پیاپی در سطح استان انجام خواهد شد.
دکتر صادق صالحی گفت : این طرح در مزارع مرغ  تخمگذار ، مادر ، شتر مرغ ، بوقلمون ، اردک و طیور بومی و روستائی منطقه به صورت کاملاً تصادفی و با استفاده از سیستم GIS و انجام تست های آزمایشگاهی بر روی نمونه های جمع آوری شده اجراء می شود.
به گفته وی آزمایشات اولیه در استان انجام شده و نمونه های جمع آوری شده جهت انجام آزمایشات تکمیلی به آزمایشگاه مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور ارسال می گردد.
این مقام مقام مسئول با تأکید بر اینکه نتایج بدست آمده از اجرای طرح های سالهای ماضی و نیز نتایج مراقبت های فعال و غیر فعال انجام شده در طول سالجاری نشان می دهد خوشبختانه بیماری حادی در جمعیت طیور استان وجود ندارد و استان اردبیل یکی از پاکترین استانها از نظر بیماری طیور در کشور است .
دکتـر صـالحـی ادامـه داد : ایـن در حـالیست که استان اردبیل یکی از استانهای مرزی کشور بوده و در مسیر کوچ پرندگان مهاجر قرار دارد.
مدیر کل دامپزشکی استان اظهار داشت : در راستای اجرای بهینه طرح و جهت بررسی عملکردهای اکیپ های عملیاتی و آزمایشگاهی و پردازش اطلاعات ، کمیته ای در اداره کل به همین منظور تشکیل شده است.
دکتـر صـالحـی از عمـوم مـرغـداران و پـرورش دهنـدگـان طیـور بـومی و سنتی در روستاها خواست در راستای اجرای بهینه طرح با اکیپ های اعزامی دامپزشکی همکاری نمایند.

خبر مرتبط :

 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
0
0
جدیدا وقتی اخبار دامپزشکی کرمان را میخونم ناخوداگاه به این فکر میکنم که مگر تو این استان از لحاظ دامپزشک اصطلاحا قحط الرجال هست که جند مسئول شبکه و تمام روسای اداره کل مثل مبارزه،بررسیها و.. بر عهده خانمهای با چند ماه یا 2-3 سال سابقه قرار داده میشه. امیدوارم خدای ناکرده صحبت من به خانمهای همکار بر نخوره . ولی از جنسیت که بگذریم تجربه که دیگه مهمه!؟ با وضع موجود مدیریتهای استانی نیاز به سالها (بیش از 10-15 سال) تجربه و کار در سطح شبکه ها و لمس کار و مشکلات مخصوصا در مورد مبارزه با بیماریها داره.! به هرحال انتخاب با مدیرکل محترم بوده ولی صرفا از سر دلسوزی عرض کردم. به عنوان یک جوان مطمئنا شعار جوانگرایی را هم دوست دارم. ولی نباید شعارزده بشیم، بلکه احساس مسئولیت مهم تر است.- -- یک همکار
پاسخ به یک همکار
|
-
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
0
0
جناب همکار محترم در پاسخ به نوشته جنابعالی همین بس که به اطلاعتون برسونم که اداره کل دامپزشکی استان کرمان در ارزیابی سالانه سازمان دامپزشکی کشور در سال 90 با کسب 1000 امتیاز از 1000 امتیاز رتبه اول رو توی کل کشور به دست آورده فک میکنم همین موضوع برای کمی تامل کردن قبل از اظهارنظر کافی باشه
ناشناس
|
-
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
0
0
جناب همکار محترم که امتاز دامپزشکی کرمان را کامل ذکر میفرمائید، اولا امتیاز ذکر شده توسط حضرتعالی را در یک منبع معتبر پیدا نکردیم ولی قبلا هم عرض شده که همه ما در مجموعه سازمان دامپزشکی خوب میدانیم که منبع اکثر ارزیابی ها گزارشات خود آن واحدها و ادارات کل است که خوب هیچ کس نمیگوید ماست من ترش است -و گاها میبینیم دو یا چند استان میگویند در فلان زمینه ما اول شدیم!- ولی معمولا کسی امتیاز بیشتری کسب میکند که بهتر کارهایش را در معرض دید قرار دهد هرچند خود کار کوچک باشد که البته مدیران جوانتر که نوعا سروکار بیشتری با کامپیوتر و اینترنت دارند در این زمینه موفق ترند که البته نمای کار بیشتر و بهتر میشود نه الزاما محتوا و کیفیت کار.! البته مسلما مجموعه دامپزشکی نیاز به معرفی بهتر خدمات خود به جامعه دارد تا شآن و ارزش واقعی حرفه ما در اجتماع بازیابی شود ولی اشتباه نکنیم که این قسمت مربوط به روابط عمومی ها است (که باید فعالتر شوند) نه اینکه برای پر کردن خلا خبری موجود مدیریت کارهای فنی را به این نوع افراد بدهیم چون بهتر present کردن کارها اصل نیست بلکه حاشیه است و و ناپختگی درمدیریتهای استان نتایج نامطلوب دارد هرچند دیر خود را نشان دهد. انشااله ارزیابیهای سازمان هم میدانی و با دقت و تیزبینی انجام شود تا مدام مواجه نباشیم با اینکه هر استان بگوید ما مقام اول را کسب کردیم!!!
دامپزشک 3
|
-
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
0
0
واقعا این نوع نمرن دادن نشانه چیست؟ یعنی همکاران خدوم و امکانات استانی که بخش های زیادی از آن دارای محرومیت است باعث نشده حتی نمره 999 بشود ؟!!! یعنی یک اپسیلون هم کاستی نبوده ؟ پس اگر بوده حتما باید به نوع امتیاز دهی شک کرد!
نظر شما
ادامه