کد خبر: ۱۰۲۷۹

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی اصفهان، گرگان، بندرگز، مازندران و کرمان

 

روند مطلوب تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک در استان اصفهان


کارشناس مسوول طرح تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک در اداره کل دامپزشکی استان اصفهان روند تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک در استان اصفهان را در سال جاری مطلوب توصیف کرد.
دکتر کیمیایی، کارشناس مسوول طرح تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک در اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر مرغ عاری از آنتی بیوتیک در 13واحد مرغداری در شهرستانهای مختلف استان تولید می شود.
وی گفت: یکی از برنامه هایی که در کشور دنبال می شود و از سیاست های سازمان دامپزشکی است تولید محصول سالم است،  که به تبع آن اداره کل دامپزشکی استان اصفهان نیز از ابتدای سال جاری با اولویت قراردادن این موضوع بالاخص تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک قدمهای مطلوب وموثری برداشته است.

وی افزود: در مرغداریهای تحت پوشش این طرح ضمن اصلاح ساختار بهداشتی قرنطینه ای ، نظارت دقیقی در طول دوره پرورش وجود دارد..وی ضمن اشاره به موفقیت استان در تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک در سال جاری گفت:با نظارت وبرنامه ریزی مناسب اداره کل دامپزشکی استان از ابتدای سال جاری تا کنون حدود 900 تن مرغ بدونآنتی بیوتیک در 13 واحد مرغداری استان تولید شده که البته امیدواریم تا پایان سال علاوه بر افزایش تولید این محصول، تعداد واحدهای مرغداری تولید کننده مرغ بدون آنتی بیوتیک نیز در استان افزایش یابد.
وی خاطر نشان کرد: مصرف آنتی بیوتیکهای مجاز در پرورش مرغ گوشتی در زمان بروز بیماری امری متداول است که در صورت رعایت دوره پرهیز دارویی قبل از کشتار توسط مرغدار کاملاُ بی ضرر می باشد، ولی در مرغهای بدون آنتی بیوتیک هیچ گونه باقیمانده آنتی بیوتیک حتی در مقادیر مجاز نیز داخل گوشت وجود ندارد که از ویژگی این محصول می باشد.

---------------------------------

 

طرح پایش آنفلوانزای طیوردر شهرستان گرگان


طرح پایش آنفلوانزای طیور درسطح مرغداریهای صنعتی و روستایی توسط شبکه دامپزشکی شهرستان گرگان به اجراگذاشته شده است.
دکتر غلامرضا ایرجی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گرگان در بازدید از یکی از مرغداریهای شهرستان بااشاره به این مطلب اظهارداشت درطرح پایش آنفلوانزای طیور ازتعدای ازمرغداریهای صنعتی وبخشی از روستاهای شهرستان جهت جلوگیری ازشیوع بیماری آنفلوانزای مرغی توسط اکیپهای این شبکه نمونه برداری انجام میگیرد تادرصورت مشاهده هرگونه مواردمشکوک سریعآ به آن رسیدگی شود.

 

----------------------------------

 

افتتاح ساختمان اداری شبکه دامپزشکی بندرگز


همزمان با ششمین روز از هفته دولت ساختمان اداری شبکه دامپزشکی بندر گز افتتاح شد.
در این مراسم که با حضور معاون عمرانی استانداری و نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولین شهرستانی و مدیر کل و کارکنان دامپزشکی استان برگزار شد ساختمان جدید شبکه دامپزشکی شهرستان بندرگز افتتاح گردید. دکتر وفایی مدیر کل دامپزشکی استان گلستان با اعلام این خبر گفت: این ساختمان در با زیر بنای 600 متر مربع با اعتباری بالغ بر سه میلیارد و هشتصد میلیون ریال در دو طبقه احداث گردیده است که تمامی واحدهای مورد نیاز از جمله سالن اجتماعات ،آزمایشگاه ، اتاق واکسن و ... در آن دیده شده است. وفایی افزود :شهرستان بندر گز یکی از شهرستانهای مهم غرب استان گلستان در زمینه فعالیتهای دامپزشکی است که با وجود قرار داشتن در حاشیه دریای خزر می تواند یکی از مهمترین حوزه های دامپزشکی در زمینه جلوگیری و مقابلهبا بیماریهای مشترک خصوصاً بیماریها در صنعت طیور باشد.

----------------------------------

 

ضبط بیش از 49 تن فرآورده خام دامی توسط بازرسین بهداشتی دامپزشکی مازندران


مدیر کل دامپزشکی استان مازندران عملکرد اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان مازندران را در طول مرداد ماه سال جاری تشریح کرد.
دکتر مختاری ضمن تشریح عملکرد اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان مازندران در طول مرداد ماه سال جاری تاکید نمود بازرسین بهداشتی دامپزشکی استان در طول ماه مبارک رمضان با اعزام اکیپ های سیار بهداشتی به 4631 اماکن تولید ، نگهداری و توزیع انواع فرآورده های خام دامی در سطح استان اقدام به 6575 مورد بازدید بهداشتی از این مکانها نموده اند که در مجموع 49463کیلوگرم بدلیل عدم دارا بودن شرایط بهداشتی در نحوه تولید ، نگهداری و توزیع  ضبط موقت گردید .

وی در ادامه به ارجاع 48 مورد پرونده واحدهای متخلف به مراجع قضایی اشاره کرد و افزود پس از بررسی ، تعداد 11 واحد بدلیل ارائه خدمات غیر بهداشتی به شهروندان تعطیل و مکان مورد نظر توسط مراجع ذیصلاح پلمپ گردید .

مدیر کل دامپزشکی مازندران در پایان تصریح نمود کارشناسان این اداره کل ، نمونه برداری  و آزمایشات لازم را بر روی 49463 کیلوگرم فرآورده ضبط شده انجام داده که پس از تائید جواب آزمایش مقدار 10757 کیلوگرم با دستور مقام قضایی و همچنین با حضور نمایندگان مراجع ذیصلاح و صاحبان کالا طی تنظیم صورتجلسه معدوم و از چرخه مصرف خارج گردید و در نهایت مابقی فرآورده های ضبطی پس از بررسی با نظارت بازرسین بهداشتی دامپزشکی اجازه مصرف گرفته اند .

 

-----------------------------------

 

رئیس آموزش و ترویج دامپزشکی کرمان:
مواد شیمیایی موجود در غذاها زمینه برخی بیماری‌هاست


رئیس اداره آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: افزایش تولید مواد غذایی با استفاده از مواد شیمیایی موجب کاهش ارزش غذایی و بعضا ایجاد زمینه برای برخی بیماری‌ها شده است.
آذر نامجو در حاشیه برگزاری سمینار آموزشی «محصولات ارگانیک» اظهار داشت: نیاز به غذای بیشتر در جهان امروز موجب استفاده بشر از برخی مواد شیمیایی برای افزایش راندمان تولید شده است.

وی افزود: این روش‌های افزایش تولید با تمام فوایدی که برای بشر داشته‌اند موجب کاهش ارزش غذایی و بعضا ایجاد زمینه برای برخی بیماری‌ها شده‌اند.

رئیس اداره آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: باقیمانده انواع کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات در گیاهانی که به عنوان خوراک دام و طیور استفاده می‌شوند نیز ممکن است باقی‌ماندهایی در گوشت این حیوانات ایجاد کند.

نامجو با اشاره به افزایش برخی بیماری‌ها از جمله سرطان‌ها، بیماری‌های مزمن با منشا غیر مشخص، اختلالات کبدی و برخی بیماری‌های تنفسی افزود: افزایش اینگونه بیماری‌ها نیز می‌تواند از عوارض باقیمانده انواع مواد شیمیایی و آنتی‌بیوتیک‌ها در غذا باشد.

وی عنوان کرد: اداره کل دامپزشکی استان کرمان طی سال‌های اخیر با توجه ویژه به این نکات اقدام به اجرای طرح‌های پایش مواد غذایی با منشا فرآورده‌های خام دامی و اصلاح برخی موارد قابل کنترل کرده است.

رئیس اداره آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی استان کرمان اجرای طرح مرغ بدون آنتی‌بیوتیک را از جمله این اقدامات دانست و بیان داشت: رعایت نکات بهداشتی و دوره پرهیز دارویی توسط تولیدکنندگان بسیار حائز اهمیت است.

وی ابراز داشت: در همین راستا کلاس‌های آموزشی برای دامداران با محوریت آموزش دوره پرهیز دارویی و عدم مصرف خودسرانه دارو و آنتی‌بیوتیک در دام در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

این مسئول دامپزشکی استان کرمان اقدام دیگر این اداره کل را برگزاری دوره‌های آموزشی و بازآموزی برای کارشناسان دامپزشکی استان دانست و خاطرنشان کرد: گردهمایی آموزشی «محصولات ارگانیکـ» در همین چارچوب برای کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان کرمان برگزار شد.

نامجو اذعان داشت: با توجه به رعایت ضوابط و استانداردهای مربوطه توسط تولیدکنندگان محصولات ارگانیک، باقیمانده انواع مواد شیمیایی و سموم در این محصولات وجود ندارد.

 

نظر شما
ادامه