کد خبر: ۱۰۳۸۹

حکیم مهر - محمد دامادی و حسین محمد زاده نمایندگان ساری - میاندورد  و درگز که از سوی مجلس شورای اسلامی در محل برگزاری اجلاس جهانی شهری در  ناپل ایتالیا حاضر شده بودند همزمان با پایان کار این اجلاس طی یادداشتی مشترک به بیان دیدگاه های خود در خصوص مدیریت شهری و نقش نمایندگان در بهبود  ابعاد مختلف آن پرداختند.

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

در همین ابتدای این یادداشت باید به این نکته اشاره کنیم که نشست برگزار شده در ناپل  به نسبت ابعاد جهانی اش آنچنانکه می بایست از کیفیت اجرایی بالایی بر خوردار نبود آنچنان که  به عنوان مثال در  مقایسه با اجلاس اخیر تهران که بیست و پنج زبان دنیا را در خود جای می داد ، تنها به پنج زبان محدود شد که این خصیصه با توجه به در نظر گرفتن این مهم که موضوع اجلاس به مسائل شهری اختصاص داشت انتظار می رفت تنوع زبانی و قومی بیشتری را در خود جای دهد.

اما مساله اصلی این است که طی سال های اخیر مفهوم " رشد و توسعه پایدار " توجه و اهمیت زیادی را در سراسر جهان به خود جلب کرده است .

با در نظر گرفتن محدودیت منابع و تقاضاهای فزاینده شهری مولفه رشد و توسعه پایدار در همه زمانها اعم از دوره های خوب و ناگوار باید به صورت یک اولویت ملی باقی بماند . شهرها به عنوان موتورهای محرکه این بعد مهم رفاه و سعاد ت نوع بشر در نقش محملی برای پیشبرد و توسعه قابلیت های کلیدی و حایز اهمیت و همچنین فناوری ها خصوصا تکنولوجی های معطوف به کارامدی منابع و برنامه ریزی و طراحی شهری تلقی میگردند .

از این رو آنها باید در مقابل هرگونه آسیب فیزیکی و اجتماعی محافظت شوند . امروزه توسعه پایدار شهری در ابعاد اجتماعی فرهنگی اقتصادی زیر ساختی و زیست محیطی با مسایلی همچون کیفیت پایین محیط زیست شهری ، آلودگی صوتی و بصری ، آلودگی بیش از حد هوا ، رشد آسیب های اجتماعی، نابسامانی مدیریت فاضلاب و پسماند های شهری ، عدم تمایل به ارتباطات اجتماعی  موثر، کم توجهی به ورزش همگانی وعدم صرفه جویی در مصرف انرزی  روبروست که افزایش آگاهی شهروندان از طریق رسانه های جمعی و نیزمشارکت و در گیر شدن و حضور فعال آنانرا در حل مشکلات پیش گفته و ارتقا کیفیات محیطی در جهت نیل به توسعه پایدار را می طلبد.

هم اکنون با اینکه شهر ها تنها 2 در صد از مساحت کره زمین را اشغال کرده اند اما سالانه مصرف کننده سه چهارم منابع طبیعی هستند ، 80 درصد گازهای گلخانه ای را متصاعد کرده و میلیون ها تن زباله تولید می کنند که این نوع معضلات، موجبات عدم تعادل اقتصادی، اجتماعی و اکولوزیک را در سراسر جهان پدید می اورند. از اینرو چنانچه سه مولفه توسعه اقتصادی،  توسعه اجتماعی  و حفاظت از اکوسیستم طبیعی رابه عنوان پایه های توسعه و رشد پایدار در نظر بگیریم شهرها میدانگاه اصلی و نیروی محرکه  این فرایند مبارک  به شمار میروند .

باورمان این است که نمایندگان مجالس از نقشی کلیدی در تصویب قوانین  دوستدار محیط زیست و اکوسیستم لازم برای حیات بشری  برخوردار می باشند . ساخت شهرهای سبز و ایجاد تحرک برای توسعه اقتصاد سبز باید از سوی پارلمان ها ترغیب گردد. ما نیز به عنوان نمایندگان مجالس باید به تصویب بودجه هایی بپردازیم که سازوکارهای مفید برای ذخیره بیشتر انرزی و صیانت بشتر از محیط زیست را به نفع نسلهای آینده در خود دارند .

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اصول مختلفی در ارتباط با حقوق افراد اجتماعی در برخورداری از رفاه و خدمات اجتماعی، آموزش، مسکن ، بهداشت و اشتغال و مانند آن به درستی تعریف و پیش بینی شده است به نحوی که مجموعه گفتمان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از نظر پیش بینی برخی از زمینه های حقوقی برای بهره گیری شهروندان از حقوق قانونی  شان از ظرفیت مناسبی برخوردار است .

پارلمان اسلامی ایران از طریق کمیسیون های عمران و برنامه و بودجه در مجلس گامهای حقوقی متعددی را در جهت تحقق اصول مرتبط با حفظ حقوق مدنی و فردی شهری شهروندان در قانون اساسی جمهوری اسلامی برای برخورداری آنان از یک زندگی آبرومند بمنظور ساختن جامعه ای پیشرفته برداشته است.

 

نظر شما
ادامه