کد خبر: ۱۰۳۹

حکیم مهر -  معاون پژوهشی مرکز آموزشی بیماری‌های پوست و جذام از تدوین و ابلاغ گایدلاین درمان بیماری سالک به پزشکان مراکز بخش خصوصی و دولتی خبر داد و گفت: این گایدلاین توسط گروه 20 نفره متشکل ازمتخصصان پوست‌ و مو، انگل شناسی، حشره شناسی، اپیدمیولوژیست، متخصص عفونی و سایر رشته‌های مرتبط تهیه و تدوین شد.

دکتر علیرضا فیروز، با بیان اینکه در تدوین این گایدلاین درمانی از کلیه شواهد و مستندات علمی دنیا و تجربیات افراد متخصص در این زمینه استفاده شده است، اظهار کرد: برای تدوین این گایدلاین حدود 3 هزار مقاله داخلی و خارجی بررسی عنوانی شد و از این تعداد 136 مقاله به طور کامل بررسی و در نهایت 50 مقاله اساس مطالعات برای تدوین گایدلاین درمان سالک شد.

وی، انگل تک سلولی لیشمانیا را عامل بیماری سالک برشمرد و افزود: این انگل از طریق نیش پشه خاکی به افراد منتقل می‌شود.

معاون پژوهشی مرکز آموزشی بیماری‌های پوست و جذام، منبع بیماری را حیوانات و انسان بیمار دانست و یادآور شد: انگل پس از ورود به بدن پشه خاکی مسیری را طی و در گزش معمولی به بدن انسان منتقل می‌شود.

دکتر فیروز، با اشاره به دوره نهفتگی چند هفتگی بیماری پوستی سالک گفت: در سالک شهری، پس از چندین هفته جوش محل گزش پشه خاکی بزرگتر شده و با طول مدت طولانی (زیر 2 سال) بدون درمان بهبود می‌یابد.

وی، با بیان اینکه در انواع سالک شهری خود بیمار مخزن بیماری به شمار می‌رود، ‌افزود: از این رو درمان برای این افراد الزامی است.

معاون پژوهشی مرکز آموزشی بیماری‌های پوست و جذام، اندازه ضایعه سالک روستایی را کوچک‌تر از شهری عنوان کرد و افزود: در سالک روستایی اگر زخم در محل باز بدن نباشد نیازی به درمان نیست؛ فقط برای جلوگیری از بروز عفونت‌های ثانویه توصیه‌هایی لازم است.

دکتر فیروز با بیان این که فعالیت پشه خاکی در انتقال سالک روستایی در فصل گرم یعنی اوایل تابستان و اواخر بهار بیشتر می‌شود، در پایان یادآورشد: البته این بیماری در اواخر تابستان و اوایل پاییز شدت بیشتری می‌یابد بنابراین شیوع سالک روستایی با گرم‌تر شدن زمین بیشتر می‌شود.

 

 

نظر شما
ادامه