کد خبر: ۱۰۵۶
اگر کسی فکر کند که مؤسسه رازی تنها به تولید فکر می کند معلوم است که دید درستی از تولید و تکنولوژی پزشکی و واکسن ندارد، زیرا بدون تحقیق خیلی از فرآورده ها به زودی از رده خارج می شوند...

حکیم مهرگفتگو با دکتر حبیب الله پایکاری معاون پژوهشی مؤسسه رازی

 

معاون پژوهشی مؤسسه رازی :

-           حرفی بزنم باید کلی جواب پس بدهم که چرا گفتی؟!

-          مؤسسه رازی در عرصه تولید واکسن های انسانی موفق بوده است

-          تولید بدون تحقیق امکان ندارد

-          بعید می دانم تعللی در تولید واکسن آنفلوآنزای نوع A صورت گرفته باشد

-          رسانه‎ای کردن الحاق مؤسسه رازی به وزارت بهداشت به صلاح مؤسسه و کشور نیست!

-          قیمت واکسن های مؤسسه رازی از آب هم کمتر است

 

دکتر حبیب الله پایکاری ، معاون پژوهشی مؤسسه رازی در حاشیه مراسم سالگرد درگذشت مرحوم پروفسور میرشمسی در گفتگو با حکیم مهر و درباره طرح الحاق این مؤسسه به وزارت بهداشت گفت : این مسئله بحثی است که به سیاستگذاران کشور مربوط می شود و بنده نمی توانم حرفی بزنم، زیرا اگر حرفی بزنم کلی باید جواب پس بدهم که چرا چنین چیزی گفته‎ام!

وی افزود : این بحث ها را باید سطوح بالاتر سیاسی مطرح و در این باره تصمیم گیری کنند و شاید در یک جلسه کارشناسی بتوانم صحبت کنم ولی در سطح رسانه‎ها فکر کنم صلاح نباشد حرفی زده شود چون هنوز کار کارشناسی نشده که بتوان نتایج آن را اعلام کرد.

دکتر پایکاری در پاسخ به سؤالی مبنی بر مقایسه سنخیت کاری مؤسسه رازی با وزارت جهاد کشاورزی یا وزارت بهداشت گفت : مؤسسه رازی را نمی توان به یک وزارتخانه محدود کرد. مثلاً وقتی سازمان دامپزشکی را به عنوان متولی بهداشت و سلامت دام و وزارت بهداشت را به عنوان متولی بهداشت و سلامت انسان داریم طبعاً بخش عمده‎ای از فرآورده های این مؤسسه که مربوط به دام و طیور است زیرمجموعه وظایف وزارت جهاد کشاورزی است. ضمن آنکه به دلیل توانمندی این مؤسسه از سالها قبل و عدم وجود مؤسسه دیگری در کشور برای تولید فرآورده های انسانی ، مؤسسه رازی وارد این عرصه هم شده و موفق هم بوده است. لذا باید خیلی روی این مسئله فکر کرد که زیر نظر کدام وزارتخانه باشیم یا اصلاً تشکیلات جدیدی برای این مؤسسه تعریف شود و فکر نمی‎کنم رسانه‌ای کردن این بحث‌ها به صلاح مؤسسه رازی و کشور باشد!

معاون پژوهشی مؤسسه رازی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر علاقمندی بیشتر این مؤسسه به تولید دربرابر تحقیق گفت : گاهی به دلیل اهمیت تولید باعث شده تحقیق دیده یا به آن اهمیت داده نشود، درحالیکه تمام تولیداتی که در کشور داریم حاصل تحقیق است و اگر کسی فکر کند که مؤسسه رازی تنها به تولید فکر می کند معلوم است که دید درستی از تولید و تکنولوژی پزشکی و واکسن ندارد، زیرا بدون تحقیق خیلی از فرآورده ها به زودی از رده خارج می شوند.

دکتر پایکاری افزود : در بحث دامپزشکی هم هر اتفاقی در مملکت از نظر بیماری بیفتد، مؤسسه رازی در صف مقدم برای تشخیص و ارائه نتایج و راهکار قرار دارد و جداکردن تولید از تحقیق کار درستی نیست و مقدور هم نمی باشد.

وی در خصوص نظر دکتر مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی مبنی بر تعلل این مؤسسه در تولید واکسن آنفلوآنزای نوع A هم گفت : بعید می دانم! اینکه به انستیتوپاستور یا مؤسسه رازی اعلام شود که نیاز به واکسن داریم وظیفه وزارت بهداشت است و اگر این وزارتخانه نامه کتبی دارد که مؤسسه رازی را مکلف کرده و بعد هم پول داده و گفته است که مثلاً شش ماه دیگر باید واکسن به ما بدهید و مؤسسه رازی اینکار را نکرده می توان گفت تعلل صورت گرفته ولی اگر هیچیک از اینها اتفاق نیفتاده خیر!

دکتر پایکاری افزود : مؤسسه رازی که قیمت واکسن هایش از قیمت آب هم کمتر است به نظر شما از کجا باید پول بیاورد که یک خط ده یا پانزده میلیارد تومانی برای واکسن جدید راه بیندازد؟!

 

 

نظر شما
ادامه