کد خبر: ۱۰۶۶۰

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی رودسر، اراک، سیستان و بلوچستان و لرستان

 

رئیس دامپزشکی رودسر خبر داد :
واکسیناسیون 189 هزار طیور بومی در رودسر


رئیس دامپزشکی رودسر گفت: 189 هزار و 267 قطعه طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل واکسیناسیون رایگان شدند.
حمید سرهندی در جمع خبرنگاران به مناسبت فرارسیدن 14 مهر روز دامپزشکی با بیان اینکه در برخی از بیماری‌های مشترک بین شبکه دامپزشکی و شبکه بهداشت قابلیت انتقال از حیوان به انسان وجود دارد، اظهار کرد: سل، تب مالت یا بروسلوز، بیماری هاری، تب مزارع برنج یا لیپتوسپیروز و شاربون یا سیاه زخم از جمله بیماری‌هایی هستند که قابلیت انتقال از حیوان به انسان را دارند.

وی با اشاره به فعالیت شش ماه نخست امسال در کشف و پیشگیری بیماری‌های مشترک انسان و حیوان گفت: در این مدت تست بیماری سل یک‌هزار و 476 راس گاو و گوساله صنعتی و سه رأس دام مثبت تشخیص داده شد که با کشتار حذف شدند.

این مسئول با اشاره به بیماری بروسلوز یا تب مالت که بیشتر در بز و گوسفند مشاهده می‌شود، افزود: افراد با استفاده از محصولات دامی نظیر شیر، پنیر و بستنی به این بیماری آلوده می‌شوند.

وی ادامه داد: با آزمایش خون دام‌های مشکوک، دام‌های مبتلا را شناسایی می‌کنند که با تست یک‌هزار و 324 رأس گاو و یک‌هزار و 918 راس گوسفند و بز، پنج رأس گوسفند مثبت تشخیص داده شدند که با کشتار حذف شدند.

سرهندی غرامت تمام حیوانات معدوم شده را از طرف سازمان دامپزشکی به صاحبان دام عنوان کرد و یادآور شد: تعداد 17 هزار و 345 رٱس بره گوسفند نیز علیه بیماری بروسلوز و 4 هزار و 230 رٱس گوساله علیه تب مالت واکسینه شدند.

وی بیان کرد: علاوه بر بیماری‌های مشترک انسان و حیوان بیماری‌هایی نظیر تب برفکی وجود دارد که با همکاری دولت و بخش خصوصی واکسیناسیون دام‌ها به صورت رایگان انجام گرفت.

رئیس دامپزشکی رودسر خاطرنشان کرد: تعداد 16 هزار و 858 هزار رأس گاو و گوساله و 43 هزار و 905 رأس گوسفند و بز در سطح شهرستان به صورت رایگان واکسینه شدند.

وی با اشاره به واکسیناسیون رایگان طیور بومی در روستا علیه نیوکاسل اذعان کرد: 189 هزار و 267 قطعه طیور بومی علیه این بیماری واکسینه شدند که 80 درصد روستاهای رودسر زیرپوشش قرار گرفتند.

سر هندی با یادآوری تحریم اقتصادی بیان کرد: محققان ایرانی توانستند با تلاش پیگیر خود واکسن طیور بومی را در موسسه رازی بسازند و در اختیار سازمان دامپزشکی قرار دهند.

وی در بازدید بازرسان بهداشتی از تعداد 2 هزار و 303 مرکز عرضه فرآورده خام دامی شهرستان رودسر متذکر شد: مقدار 5 هزار و 284 کیلو گرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی کشف و ضبط شد.

این مسئول با بیان اینکه سازمان دامپزشکی بر واحدهای دام و طیور صنعتی که دارای صدور پروانه هستند کنترل و نظارت می‌کند، افزود: برای تعداد 107 واحد دام و طیور صنعتی پروانه دامداری روستایی صادر شده است.

 

-------------------------------------

 

در آستانه روز دامپزشکی
واحد بسته‌بندی گوشت قرمز در اراک به بهره‌برداری رسید


طی مراسمی با حضور معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور بهره‌برداری از واحد بسته‌بندی گوشت قرمز و مرکز مایه‌کوبی دام به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی دامپزشکی در اراک آغاز شد.
معاون پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در مراسم بهره‌برداری از این دو پروژه اظهار داشت: بسته‌بندی محصولات غذایی با منشأ دامی نقش بسیار مؤثری در ارتقای بهداشت عمومی و سلامت جامعه دارد که خوشبختانه گام‌های ارزنده‌ای در این راستا برداشته شده است.

محسن مشکات افزود: در حال حاضر گوشت مرغ به صورت بسته‌بندی بهداشتی عرضه می‌شود که تلاش برای عرضه بسته‌بندی شده گوشت قرمز و آبزیان در دست اقدام است.

وی تصریح کرد: تامین سلامت و بهداشت غذای مردم یکی از وظایف اصلی و خطیر سازمان دامپزشکی است که تا به حال در این راستا برنامه‌ریزی‌‌های خوبی صورت گرفته است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور توسعه کشتارگاه‌های صنعتی دام را یکی از راه‌های حفظ امنیت و سلامت غذایی کشور عنوان کرد و ادامه داد: توسعه کشتارگاه‌های صنعتی در کاهش بروز بیماری‌ها نقش بسزایی دارد.

وی افزود: در حال حاضر 343 کشتارگاه در کشور وجود دارد که از این تعداد 56 کشتارگاه صنعتی و مابقی سنتی هستند.

مشکات تبدیل مراکز قدیمی به صنعتی و مدرن را از اولویت‌های اصلی دامپزشکی عنوان کرد و اظهار داشت: طی سال‌های گذشته از 750 کشتارگاه سنتی 450 واحد به دلیل مغایرت با مسائل بهداشتی و سلامت از ادامه فعالیت منع شدند.

سید سعید حسینی مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی نیز با اشاره به فعالیت 11 واحد بسته‌بندی محصولات دامی در استان بیان کرد: توسعه مراکز بسته‌بندی با همکاری بخش خصوصی یکی از طرح‌های مهم در دست اقدام این اداره کل است.

در این مراسم واحد بسته‌بندی گوشت قرمز در زمینی به مساحت 300 متر مربع و با ظرفیت دو تن در هر شیفت به همراه یک مرکز مایه‌کوبی دام در اراک به بهره‌برداری رسید.

 

----------------------------------------


آموزش و ترویج فرهنگ دامپزشکی در روستاها از اهمیت بالایی برخوردار است


معاون سیاسی امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به همزیستی انسان و دام بویژه در مناطق روستایی استان، آموزش دامداران و ترویج فرهنگ دامپزشکی و مراقبت از حیوانات اهلی، از اهمیت بالایی برخوردار است.
رجبعلی شیخ زاده در جمع کارکنان دامپزشکی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز دامپزشکی اظهار داشت: با توجه به همزیستی انسان و دام در بسیاری از نقاط استان، ارائه شیوه های جدید پیشگیری از شیوع بیماری های مشترک مهمترین وظیفه دامپزشکان است.

وی گفت: فعالان در شبکه گسترده دامپزشکی سیستان و بلوچستان علاوه بر نظارت بر صحت و سلامت تولیدات دامی، باید به گونه ای بر فضای روانی جامعه مدیریت داشته باشند تا مردم با اطمینان نسبت به مصرف فرآورده های دامی اقدام کنند.

وی تامین بهداشت دام، بررسی بیماری های دامی، کمک به ارتقای سطح بهداشت عمومی، نظارت بر ساخت، ورود و فروش انواع دارو و واکسن و همکاری در زمینه آموزش و ترویج بهداشت دام را از مهمترین وظایف دامپزشکی سیستان و بلوچستان عنوان کرد.

معاون سیاسی -امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان بیان داشت: توجه به توسعه منابع انسانی در حوزه دامپزشکی، پیشگیری و بکارگیری شیوه های پیشگیرانه برای کنترل و ریشه کنی بیماری ها و توجه به بیماری های مشترک انسان و حیوان از جمله اولویت های دامپزشکی استان است.

وی گفت: هماهنگی بین بخشی با دستگاه های بهداشتی و درمانی، کشاورزی و دامپروری نقش موثری در ارتقای شاخص های بهداشت در سیستان و بلوچستان دارد.
 
------------------------------------------

 

تا پایان سال صورت می‌گیرد؛ برگزاری 2 اردوی جهادی با مشارکت دانشجویان لرستانی در حوزه دامپزشکی


مدیر کل دامپزشکی استان لرستان با ابراز رضایت از عملکرد دانشجویان جهادی لرستان در حوزه دامپزشکی گفت: تا پایان سال دو اردوی جهادی با مشارکت دانشجویان لرستانی در حوزه دامپزشکی برگزار می‌شود.

گودرزی با بیان اینکه بنا بر پیش بینی صورت گرفته برای امسال قرار بر اعزام سه گروه جهادی از دانشجویان استان برای انجام فعالیت های دامپزشکی بود که با توجه به عملکرد مثبت دانشجویان در دو اردوی قبلی یک اردوی دیگر نیز به این میزان افزوده شد، گفت: تا پایان سال دو گروه جهادی در این حوزه برگزار می شود.
وی افزود: با توجه به اینکه دانشجویان جهادی حدود دو هفته را برای انجام فعالیت های دامپزشکی به صورت مستمر در مناطق می گذارانند خروجی کار آنها رضایت بخش بوده است.
مدیر کل دامپزشکی لرستان با اذعان به اینکه با راه اندازی اتاق فکر دامپزشکی استان از ظرفیت اساتید دانشگاه در بحث اجرا استفاده خواهد شد، گفت: تاکنون 11 پروژه تحقیقاتی با مشارکت مرکز تحقیقات و دانشگاه لرستان انجام داده ایم و شش پروژه دیگر را نیز در دست اجرا داریم.
گودرزی از راه اندازی مرکز تشخیص و بررسی بیماریهای انگلی لرستان در ماههای آتی خبر داد و اضافه کرد: بیماریهای انگلی خسارات زیادی را به دامداران وارد می کنند، به گونه ای که موجب کاهش وزن دام بین سه تا پنج کیلو می شود با این وجود امیدواریم که با راه اندازی این مرکز با بکارگیری ظرفیت اساتید دانشگاه بتوانیم با استفاده از شیوه های جدید بدون بکارگیری داروهای شیمیایی در راستای مقابله با بیماری های انگلی گام برداریم.

 

نظر شما
ادامه