کد خبر: ۱۰۷۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که باید فناوری نانو در زندگی شهروندان رسوخ کند، گفت: هنوز در ذهنیت عموم، نانو، علمی لوکس و ویترینی است که باید از این ذهنیت عبور کنیم و این احساس را در مردم شکل داد که فناوری نانو در زندگی روزمره آنها موثر است.

دکتر مخبر دزفولی که در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره فناوری نانو در سالن خلیج فارس مرکز دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران سخن می‌گفت اظهار داشت: روزی رسیدن به عرصه های علمی مختلف برای محققان ما نه تنها دست نیافتنی که منطقه ممنوعه بود ولی در حال حاضر شاهد شکوفایی در رشته های گوناگون علم و فناوری هستیم که پیشرفت‌های حاصل شده در فناوری نانو، بخشی از آن است.

این دامپزشک متخصص در عین حال به وجود برخی مدعیان علم اشاره کرد که تلاش می کنند در خارج کشور با تبعیض در حوزه علم و فناوری، دسترسی کشورهایی مثل ایران به علوم و فناوری های جدید را محدود کنند و معدود دنباله هایی نیز در داخل کشور دارند که نمی خواهند پیشرفت‌های علمی بارز ایران را باور کنند و می کوشند ناامیدی و یاس را به نسل نخبه و نابغه ما تحمیل کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دهه اول انقلاب را دهه تثبیت جایگاه نظام اسلامی در جهان، دهه دوم را دهه تربیت نیروی انسانی با کیفیت و دهه سوم انقلاب را دوران شکوفایی و به ثمر نشستن محصولات دهه قبل عنوان کرد و گفت: در دهه چهارم انقلاب اسلامی، شاهد اوج گیری این جریان علمی در حوزه های مختلف چون نانو فناوری، بیوتکنولوژی، هوا فضا و هسته‌یی هستیم. پیشرفت‌هایی چنان آشکار که حتی دشمنان نیز به آن معترفند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو درصد تولیدات علمی جهان به ایران اختصاص دارد و با رشد شتابانی که در حوزه های مختلف علمی داریم، دیگر در رتبه بندی‌های جهانی نمی توانند ایران را نادیده بگیرند.

مخبر دزفولی، فناوری نانو را از اولویت های نقشه جامع علمی کشور عنوان و خاطرنشان کرد: براساس این نقشه که مسیر حرکت علمی کشور در دو دهه آینده را ترسیم کرده باید به سه درصد از بازارهای جهانی فناوری نانو دست پیدا کنیم.

وی در ادامه با انتقاد از رویکردهای ضدعلمی برخی قدرت‌های غربی گفت: حافظه جهانی شاهد است که تمدن ایرانی اسلامی، علم را از غرب دریغ نکرد ولی در نقطه مقابل امروز مغرب زمین، بایکوت علمی کشورهایی نظیر ایران را در دستور کار خود دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، توسعه شرکت‌های دانش بنیان را از دیگر برنامه های توسعه‌یی در حوزه های مختلف علمی نام برد و گفت: تا افق 1404 تعداد شرکت‌های دانش بنیان کشور باید به 50 هزار شرکت برسد که با توجه به ایجاد 8، 9 هزار شرکت تاکنون هدفی قابل دستیابی خواهد بود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید فناوری نانو در زندگی شهروندان رسوخ کند، گفت: هنوز در ذهنیت عموم، نانو، علمی لوکس و ویترینی است که باید از این ذهنیت عبور کنیم و این احساس را در مردم شکل داد که فناوری نانو در زندگی روزمره آنها موثر است. یکی از راهکارهایی که می تواند در فرهنگ سازی فناوری نانو موثر باشد برگزاری المپیاد فناوری نانو است که تلاش می شود برگزاری این مسابقه علمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک80
|
-
|
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
0
0
جالبه!!!میشه بگید این شرکتهای دانش بنیان چه سودی داشتن و دارن؟ .......
نظر شما
ادامه