کد خبر: ۱۰۹۷۹

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی ایلام، رشت، اصفهان، خراسان شمالی و جنوب کرمان

 

نظارت بهداشتی و شرعی 23 اکیپ دامپزشکی استان ایلام در روز عید سعید قربان بر دام های قربانی


مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان ایلام گفت : در روز عید سعید قربان توسط 23 اکیپ ثابت و سیار دامپزشکی نظارت بهداشتی و شرعی بر دام های قربانی صورت پذیرفت .
جعفر رشیدی افزود : همزمان با نظارت بر دام های قربانی اطلاع رسانی لازم در خصوص نحوه انتقال بیماری های مشترک انجام پذیرفت ، همچنین بروشور اجزاء حرام لاشه جهت اطلاع از شرایط ذبح اسلامی و اجزا حرام لاشه در اختیار صاحبان دام های قربانی قرار داده شد .
وی یادآور شد جهت آگاهی هم استانی های عزیز قبل از عید  ، در خصوص فعالیت اکیپ ها در روز عید سعید قربان  اقدامات ذیل انجام پذیرفت  :
- پخش پیام از طریق برنامه رادیویی(ایواره و خیر) صدای مرکز ایلام .
- مصاحبه تلفنی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه و مدیرکل دامپزشکی استان ایلام با برنامه رادیویی (صبال خیر ) صدای مرکز ایلام .
- در ج خبر در پورتال اداره کل و اطلاع رسانی درباره نحوه نظارت بر دام های قربانی در سراسر استان .
- ارسال خبر به خبرگزاری ها و هفته نامه های محلی و انعکاس آن توسط خبرگزاری ها و هفته نامه ها .
- پخش زیر نویس (پیام های بهداشتی) از سیمای ایلام و اعلام شماره تلفن 1512 جهت تماس همشهریان عزیز .
- نصب پلاکارد در سطح شهر .
- درج دعای هنگام ذبح دام در پورتال اداره کل دامپزشکی استان ایلام .

-------------------------------

 

با 35 مورد متخلف در عرضه غیر بهداشتی در رشت برخورد شد

 

طی 4837 بازدید از مراکز عرضه فراورده های خام دامی شهرستان رشت با 35 مورد غیر بهداشتی عرضه برخورد شد و متخلفین به مراجع قضایی معرفی شدند.
دکتر سیده طاهره شهیدی رییس شبکه دامپزشکی رشت اعلام کرد: در 6  ماهه نخست سال جاری طی 4837 بازدید از مراکز عرضه فراورده های خام دامی شهرستان رشت با  35 مورد غیر بهداشتی عرضه برخورد شد.

به گفته وی طی این بازدید هاحدود 430کیلوگرم فراورده غیر بهداشتی ضبط ومعدوم گردید

گفتنی است تهیه فراورده های خام دامی از مراکز مجاز وتحت نظارت دامپزشکی از مهمترین راههای پیشگیری از بسیاری از بیماریها می باشد.

--------------------------------

 

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان تاکید کرد:
انتقال دامداری‌ها به خارج از شهر با تعامل دامپزشکی


معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با تاکید بر این که فعالیت دامداری ها و گاو داری ها در سطح شهر سلامت شهروندان را به خطر می اندازد، اظهار داشت: شهرداری با تعامل اداره دامپزشکی و اداره بهداشت نسبت به انتقال دامداری ها از سطح شهر اقدام می کند.

محسن رنجبر با بیان مطلب فوق گفت: با افزایش جمعیت در کلانشهر اصفهان، بسیاری از دامداری های اطراف شهر به مرور زمان در داخل شهر واقع شده اند، به طوری که قرار گرفتن این دامداریها در بافت مسکونی شهر معضلی برای محیط زیست انسانی شده است.
وی با تاکید بر این که فعالیت دامداری ها و گاو داری ها در سطح شهر سلامت شهروندان را به خطر می اندازد افزود: شهرداری با تعامل اداره دامپزشکی و اداره بهداشت نسبت به انتقال دامداری ها از سطح شهر اقدام می کند.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: شهروندان می توانند شکایات خود از مشاغل مزاحم را به شهرداریهای مناطق و یا سامانه ۱۳۷ اطلاع دهند.
رنجبر با تاکید بر این که برخورد جدی با مشاغل مزاحم در دستور کار شهرداری قرار دارد، اظهار داشت: مشاغل مزاحمی که باعث سلب آرامش و ایجاد مزاحمت برای شهروندان می شوند از طریق مناطق ۱۴ گانه شناسایی و پس از ارائه ابلاغ و اخطارهای قانونی به مالکان در صورتی که آنان نسبت به رفع تخلف خود اقدام نکنند نسبت به تشکیل پرونده آنان اقدام و سپس در کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ مطرح و پس از صدور رای اعمال قانون می شود.

 

--------------------------------------

 

3 هزار راس دام توسط بازرسین دامپزشکی خراسان شمالی نظارت بهداشتی شد


رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان شمالی گفت: این واحد در روز عید قربان بیش از سه هزار راس دام را پیش از کشتار مورد بازرسی بهداشتی قرار داد.
علی اکبر دلیرصحرایی افزود: اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی به منظور نظارت بهداشتی بر دام‌های نذری ویژه عید سعید قربان سال جاری تعداد 104 اکیپ بازرسی بهداشتی شامل 42 نفر دکتر دامپزشک و 76 نفر از بازرسین بهداشتی گوشت را در شهرستان‌های مختلف استان ساماندهی کرده بود.

وی افزود: در این روز بازرسین بهداشتی دامپزشکی در 14 مرکز مجاز عرضه دام نذری، جهت بازرسی قبل از کشتار دام مستقر بودند که در مجموع سه هزار و 287 راس دام سبک و سنگین و نیز 849 قطعه ماکیان را مورد بازرسی قبل از کشتار قرار دادند.

دلیرصحرایی در مورد بازرسی‌های بهداشتی پس از کشتار دامپزشکی نیز اظهار داشت: در روز عید قربان سال جاری تعداد هزار و 367 لاشه استحصالی از دام‌های نذری بازرسی پس از کشتار شد که از این تعداد یک لاشه به دلیل عفونی بودن ضبط کامل و 117 لاشه نیز اصلاح شد.

به گفته وی در این روز در مجموع 619 کیلوگرم از گوشت دام‌های نذری ذبح شده غیرقابل مصرف تشخیص و معدوم شد.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی استان تصریح کرد: در روز عید قربان سال جاری، علاوه بر خدمات دهی دامپزشکی در نقاط شهری، اکیپ‌های سیار این اداره کل به مردم مناطق روستایی و دوردست استان نیز خدمات رایگان نظارت و بازرسی بهداشتی دام ارائه کردند.
 
----------------------------------------

 

مسئول اداره طیور دامپزشکی جنوب کرمان خبر داد :
ظرفیت تولید سالانه 1500 تن گوشت سفید در جنوب کرمان


مسئول اداره طیور دامپزشکی جنوب کرمان گفت: در صورت فعالیت تمام مرغداری‌های موجود، جنوب کرمان ظرفیت تولید بیش از یک‌هزار و 500 تن گوشت سفید در سال را دارد.
مرضیه امینی‌روش با اشاره به ظرفیت بالای پرورش مرغ گوشتی در جنوب کرمان اظهارداشت: جنوب کرمان در حال حاضر ظرفیت پرورش 210 هزار قطعه گوشت مرغی در هر دوره را دارد.

وی با بیان اینکه در صورت فعال بودن تمام مرغداری‌های موجود، جنوب کرمان ظرفیت تولید بیش از یک‌هزار و 500 تن گوشت سفید در سال را دارد، این منطقه موقعیت مناسبی برای پرورش طیور دارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند برای بالا بردن این ظرفیت وارد عمل شوند.

امینی‌روش با بیان اینکه نظارت بر مرغداری‌ها به صورت مستمر و جدی در حال اجراست، بیان کرد: در حال حاضر هیچ‌گونه بیماری در مرغداری‌های این منطقه وجود ندارد.

مسئول اداره طیور دامپزشکی جنوب کرمان گفت: صاحبان مرغداری‌ها برای جلوگیری از انتشار هرگونه بیماری با کارشناسان اداره دامپزشکی همکاری کنند.

 

نظر شما
ادامه