کد خبر: ۱۰۹۸۴
تعداد نظرات: ۶ نظر

حکیم مهر - خبرگزاری مهر نوشت : سگ بازی و سگ گردانی طی سالهای اخیر به یکی از معضلات پایتخت نشینان تبدیل شده است بطوریکه علاوه بر ایجاد مزاحمت برای برخی شهروندان رواج دهنده فرهنگ غرب است. پلیس نیز اعلام کرده با این پدیده برخورد می‌کند اما شهروندان تاکنون برخورد قاطع و جدی از ماموران را در این زمینه ندیده اند.
کافی است سری به خیابان های شمال تهران بزنید و با انواع مختلف سگ در محله ها روبرو می شوید که صاحبانشان آنها را برای گردش به خیابان آورده اند. تا چند سال قبل زنان بیشتر به نگهداری سگ علاقمند بودند اما حالا پسران جوان نیز به طرفداران سگ های خانگی پیوسته اند و با قرار دادن سگ ها روی صندلی جلوی خودروها در خیابان های شمال تهران تردد می کنند.

تهیه طرحی در مجلس

39 نماینده مجلس سال 89 طرحی را تهیه کردند که بر اساس آن گرداندن حیواناتی مانند سگ در اماکن و معابر عمومی ممنوع و مرتکب شونده به ضبط حیوان و جزای نقدی محکوم می‌شود. این طرح که در قالب الحاق یک ماده به قانون مجازات اسلامی ابتدای اسفند ماه سال 89 در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد؛ شامل یک ماده واحده و یک تبصره بود.

بر اساس ماده واحده آن، گرداندن حیوانات خطرناک یا حیواناتی که برای سلامت عمومی مضر بوده یا نجس‌العین می‌باشند، از قبیل سگ در اماکن و معابر عمومی و وسائط نقلیه ممنوع است و مرتکب شونده علاوه بر جزای نقدی از یک میلیون ریال تا پنج میلیون ریال به ضبط حیوان مذکور محکوم می‌شود.

همچنین نگهداری حیوانات مذکور در آپارتمان‌ها ممنوع و در منازل مسکونی چنانچه موجب نارضایتی هر یک از ساکنان شود ممنوع است. نگه‌دارنده در مرتبه اول موظف است با اخطار دادسرا ظرف 10 روز رفع مزاحمت کند.در مرتبه دوم و یا در صورت عدم رفع مزاحمت به جزای نقدی از پانصد هزار ریال تا پنج میلیون ریال محکوم و در هر صورت حیوانات مذکور ضبط خواهد شد.

بر اساس تبصره این طرح، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی موظف شد فهرست حیوانات نجس‌العین و خطرناک و مضر برای سلامت عمومی به جز سگ ظرف 3 ماه از تاریخ تصویب این قانون را تهیه و اعلام کند.طراحان این طرح در مقدمه توجیهی تاکید کرده‌اند که تهیه این طرح اقدامی برای مقابله با روند فزاینده سگ‌گردانی در معابر و نگه‌داری آن در آپارتمان‌ها در شهرهای بزرگ، به‌ویژه تهران است.

این نمایندگان که در بین آنان اسامی برخی از نمایندگان شاخص روحانی مجلس نیز دیده می‌شد، رواج سگ‌گردانی و نگه‌داری را معضلی فرهنگی، اجتماعی و نوعی تقلید کورکورانه از فرهنگ مبتذل غربی دانسته‌اند. طراحان این طرح در مقدمه توجیهی آن خاطر نشان کردند که نگه‌داری از حیواناتی نظیر سگ مضرات بسیار زیاد بهداشتی دارد و برای سلامت عمومی جامعه نیز مضر است.

طرح مجازات اسلامی شامل این مصوبه طبق اصل 85 قانون اساسی در کمیسیون قضایی مجلس تصویب شد، اما هنوز در انتظار تایید شورای نگهبان است .طرحی که هیچ گاه قانون نشد.

فرهنگ غربی نگهداری سگ بین جوانان رو به رواج است

دکتر حسینی – آسیب شناس اجتماعی- در این زمینه می گوید : رواج سگ گردانی رواج فرهنگ مخرب غرب در جامعه است. متاسفانه این فرهنگ در جامعه رو به رشد بوده و نیاز است با آن برخورد جدی صورت گیرد. در ایران سگ ها برای نگهداری از احشام و خانه ها استفاده می شدند و به دلیل اینکه ایرانیان این حیوان را نجس می دانند از ورودش به داخل خانه خودداری می کردند.

وی افزود : اما حالا با رواج فرهنگ غربی در کشور شاهد آن هستیم این حیوان به راحتی به خانه ها راه یافته و وسیله ای برای تجمل گرایی است. نگهداری از سگ های گرانقیمت با هزینه های بالا در بین جوانان رو به رواج است. متاسفانه شاهد هستیم حس برخی از زنان به سگ هایشان باعث شده آنها دیگر تمایلی به بچه دار شدن نداشته باشند.

پلیس: برخورد می کنیم

در همین رابطه فرمانده نیروی انتظامی نیز از برخورد پلیس با سگ گردانی در خیابان های پایتخت خبر داد و می گوید: پلیس درباره برخورد با موضوع سگ گردانی نیز تصمیماتی گرفته است چون بر اساس قانون حمل سگ و حیوانات به طور کلی باید دارای ضوابط خاص باشد و برای این موضوع از خودروهای مخصوص استفاده شود، چون ما جامعه اسلامی هستیم و سگ نیز حیوانی نجس است که نباید در معابر وجود داشته باشد. بنابراین پلیس با کسانی که اقدام به حمل سگ در معابر عمومی کنند، برخورد خواهد کرد و هماهنگی های نیروی انتظامی تهران بزرگ نیز در این باره صورت گرفته است.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
0
0
جالبه قتل عام خیابانی حیوانات به شکل فجیع ایرادی نداره و خون ریخته شده کف خیابون عاری از بیماری است اما درمان و مراقبت از یک حیوان نازنین جرمی است بس نابخشودنی و عملی است بسی بیماری زا!!!
ب
|
-
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
0
0
این خبر نفی نگهداری سگ است یا تبلیق یک بیمارستان و یک کلینیک دامپزشکی؟!
خسرو
|
-
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
0
0
عکسهای بسیار زیبایی بود. به همه همکاران عزیز دامپزشک اعم از دامپزشکان حیوانات مونس انسان یا دامهای بزرگ که نون علم و بازوی خودشون رو می خورن خسته نباشید و خدا قوت می گم.
ناشناس
|
-
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
0
0
نمردیمو از معضلات پایتخت مطلع شدیم.

واقعا باید تاسف خورد،تنها مشکل نویسنده تو این روزا زیاد شدن سگ رو صندلی جلوی ماشیناست.
رزیدنت جراحی دانشگاه تهران
|
-
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
0
0
ای کاش دوستانی که به خود اجازه انجام جراحی بر روی یک موجود زنده را میدهند حداقلهای اصول آسپسی را در هنگام جراحی رعایت بفرمایند. کاش حداقل برای حفظ ظاهر در مقابل دوربین عکاس هم که شده آن فرد در عکس شماره 880483 بدون گان جراحی دست خود را داخل محوطه جراحی نمیکردند! (جالب آنکه فرد دیگری که در کنار ایشان ایستاده گان و ... دارد اما ظاهرا برای این افراد تفاوت فرد استریل و غیر استریل جا نیافتاده!)
عليرضا معصومي
|
-
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
0
0
...............................
نظر شما
ادامه