کد خبر: ۱۱۴۴۰

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی کشور از پروتکل جدید بهداشتی با کشور برزیل خبر داد و گفت: بر اساس این پروتکل دامها قبل از کشتار بررسی می‌شوند
به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، در پی نگرانی های ایجاد شده در ارتباط با مصرف گوشت برزیلی، دکتر سید محسن دستور اظهار داشت: انتقال بیماری جنون گاوی از طریق مصرف و خوردن گوشت بسیار نامحتمل است، اما با این حال سازمان دامپزشکی با توجه به گزارش یک مورد جنون گاوی در یک راس گاو 13 ساله در یکی از ایالتهای جنوبی این کشور، با نگاه کارشناسی و علمی این موضوع را مورد بررسی قرار داده است.

وی با اشاره به واردات گوشت قرمز برزیلی طی یک دهه اخیر و نقشه راه سازمان دامپزشکی برای امنیت بهداشتی محموله های وارداتی، گفت: علاوه بر پروتکل های اقتصادی، یک پروتکل بهداشتی نیز در این بخش منعقد شده که متضمن سلامت و بهداشت گوشت های وارداتی است.

به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور، در این پروتکل مقررات سازمانهای جهانی بهداشتی برای مقوله بهداشت و بازرسی گوشت لحاظ گردیده و صادر کننده ملزم به اجرای این مقررات می باشد.

وی از جمله موارد مورد تاکید در پروتکل بهداشتی را بازرسی قبل از کشتار عنوان کرد و گفت: در این فرایند، هر دامی که علائم عصبی و تغییرات رفتاری داشته باشد در گام نخست حذف شده و مجالی برای کشتار آن حیوان بوجود نمی آید.

دستور نخستین و بارزترین نکته در این پروتکل را قرار گرفتن کشور برزیل در لیست 19 کشور گروه اول کشورهای جهان که مخاطرات بیماری جنون گاوی در آنها ناچیز و قابل اغماض می باشد، عنوان کرد و گفت:  این بدین معناست که مخاطرات بیماری جنون گاوی در دام و محصولات دامی کشور برزیل در حد صفر است.

وی یادآور شد: سازمان جهانی بهداشت دام کشورهای جهان را در سه گروه از نظر ریسک و مخاطرات بیماری جنون گاوی طبقه بندی کرده است که برزیل و دیگر کشورهای موجود در گروه اول، در حد عاری از این بیماری شناخته می  شود که به آن ریسک قابل اغماض اطلاق می شود.

وی با اشاره به ارتباط سن دام و بیماری جنون گاوی، گفت: این بیماری اغلب در دام های مسن یعنی از  4 سال به بالا مشاهده می شود، در حالی که حداکثر سن دام هایی که در برزیل کشتار و به ایران منتقل می شوند زیر 30 ماه است.

دکتر دستور تاکید کرد: با توجه به این که استفاده از منابع حیوانی در تغذیه و خوراک دام، خطر ابتلا به بیماری جنون گاوی را افزایش می دهد، کشور صادر کننده مجاز به استفاده از تغذیه دستی نبوده و لزوما چرای آزاد و مرتعی مورد تاکید است و  ناظرین با کنترل شناسنامه دامی مبداء، آنها را از نظر نوع و محل پرورش و سن دام کنترل می کنند.

به گفته وی، بر این اساس دام لزوما باید در کشور مبدا پروش یافته و کلیه موراد کنترل بیماری و گواهی های لازم را داشته باشد، قابل ذکر است که دام‌های کشور برزیل با توجه به طبیعت و منابع طبیعی و بافت اقلیمی اغلب با چرای آزاد مرتعی تغذیه و پرورش داده می شوند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 68 کشور از برزیل ورادات گوشت دارند و بالاترین میزان واردات را کشور های بزرگ ونیز کشور های  اتحادیه اروپا  از کشور برزیل دارند.

وی نظارت مستقیم کارشناسان در قبل، حین و بعد از کشتار را از دیگر مواردی عنوان کرد که سلامت گوشت های وارداتی را تامین می کند و افزود: حضور ناظرین در کلیه مراحل کشتار اعم از بازرسی قبل از کشتار، حین کشتار و مراحل انتخاب دام از نظر جنس، مبدا پرورش و سن و همچنین نگهداری، انجماد، قطعه بندی و حمل و نقل، تضمین سلامت محموله ها خواهد بود.

به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور، ‌در گواهی بهداشتی صادر شده توسط سازمان دامپزشکی رسمی کشور برزیل بر وجود سیستم مراقبت بیماری، عاری بودن این کشور از بیماری جنون گاوی و عدم تغذیه دستی با منابع پرورتئینی حیوانی به صراحت اشاره شده است و همچنین سازمان دامپزشکی رسمی برزیل بر تمامی مراحل فوق نظارت دارد.

دکتر دستور اضافه کرد: با این حال که تمامی این موارد در گوشت های وارداتی از کشور برزیل رعایت می شود، سازمان دامپزشکی در این  راستا نسبت به موضوع حساس بوده و تیم کارشناسی و فنی  خود را تشکیل داده و با هماهنگی سازمانهای جهانی مرجع نسبت به مطالعه، پیگیری و اتخاذ تصمیمات علمی و فنی اقدام خواهد کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور، تصریح کرد: برزیل در لیست کشورهای گروه اول از نظر ناچیز بودن مخاطرات بیماری جنون گاوی است اما با این حال سازمان دامپزشکی با پیگیری پروتکل های بهداشتی، نظارت مستقیم کارشناسان دامپزشکی و همچنین بازرسی کامل قبل از کشتار، سلامت گوشت های وارداتی برزیلی از نظر بیماری های مختلف واگیردار و قابل انتقال بین انسان و دام از جمله بیماری جنون گاوی را تامین می کند.

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه