کد خبر: ۱۱۵۲

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی فهرج ، زرند ، بیرجند و کهکیلویه و بویراحمد

 

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج:
110 هزار جمعیت دامی فهرج علیه تب برفکی واکسینه می‌شوند

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: عملیات واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی 110 هزار جمعیت دامی به صورت رایگان در شهرستان فهرج در حال اجراست.

مهدی بمان‌دشتی اظهار داشت: فاز بیستم واکسیناسیون تب برفکی در قالب طرح توسعه پوشش خدمات بهداشتی درمانی دام‌های روستایی و عشایری با عملیات مایه‌کوبی علیه این بیماری با همکاری سه اکیپ از بخش خصوصی به صورت 100 درصد رایگان برای دامداران و عشایر شهرستان فهرج در حال اجراست.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح از 12 دی‌ماه جاری آغاز و تا 20 بهمن‌ماه ادامه دارد، افزود: با اجرای این طرح، 10 هزار دام سنگین و 100 هزار دام سبک در این شهرستان واکسینه می‌شوند.
بمان‌دشتی تصریح کرد: شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج در زمینه اقدامات انجام شده برای واکسیناسیون و سمپاشی 31 هزار و 500 راس دام سبک و سنگین و همچنین توزیع داروی رایگان بین دامداران و عشایر بخش نگین و فهرج که در ماه گذشته در محاصره سیل قرار گرفته بودند، حضور فعال دارد.
وی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون 28 هزار راس دام سبک و سنگین، سمپاشی 46 هزار مترمربع جایگاه علیه انگل‌های خارجی دام، توزیع داروی رایگان یک هزار و 200 شیشه اکسی، توزیع 30 لیتر شربت ضدانگل، 250 بسته داروی مولتی‌ویتامین برای طیور و همچنین 120 بسته پودر اکسی برای درمان طیور از جمله مهم‌ترین اقدامات انجام شده در مناطق سیل‌زده از سوی شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج بوده است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج با تشکر از همکاری اداره کل دامپزشکی استان در زمینه تامین دارو و تجهیز خودرو در حادثه سیل اخیر در این شهرستان اظهار داشت: در این شهرستان 200 هزار راس دام سبک و 13 هزار دام سنگین و یک هزار و 500 نفر شتر وجود دارد.
شهرستان جدید‌التاسیس فهرج در 260 کیلومتری کرمان قرار دارد، آب و هوای این شهرستان بیابانی و نیمه‌بیابانی که عمده‌ترین فعالیت ساکنان روستاهای این شهرستان دامداری، دامپروری و کشاورزی است.
عمده‌ترین محصصولات زراعی غلات از جمله گندم و جو، نباتات علوفه‌ای و نباتات صنعتی مانند کنجد و محصولات عمده باغی مانند خرما و مرکبات است.

-------------------------------

 

رئیس دامپزشکی زرند خبر داد:
آغاز طرح واکسیناسیون تب برفکی در زرند

 

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان زرند گفت: طرح واکسیناسیون تب برفکی در شهرستان زرند آغاز شد.

 محمد جانباز در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز طرح واکسیناسیون تب برفکی در زرند اظهار داشت: در این طرح بالغ بر 93 هزار راس گاو، گوساله، گوسفند و بز رایگان علیه بیماری تب برفکی واکسینه می‌شوند.
وی افزود: چهار اکیپ ماموران دامپزشکی زرند در مدت 40 روز تمام دام‌های در سطح دامداری‌های صنعتی، سنتی و روستاها با حدود 6 هزار راس گاو، گوساله و 87 هزار راس گوسفند و بز را زیر پوشش واکسیناسیون تب برفکی قرار می‌دهند.
جانباز تصریح کرد: با اجرای این طرح از طریق پیشگیری از بیماری تب برفکی خسارات بسیار زیاد بیماری مذکور در جمعیت دامی شهرستان زرند کنترل شد و به صورت غیرمستقیم کمک اقتصادی نسبتا زیادی به دامداران منطقه دارد.
وی با بیان اینکه در سال جاری این سومین طرح است که اجرا می‌شود، گفت: امیدواریم که با اجرای طرح تب برفکی هر چند ماه یک‌بار این بیماری ریشه‌کن شود و برای محقق شدن این امر همکاری دامداران شهرستان با ماموران دامپزشکی زرند بسیار اهمیت بسزایی دارد.
جانباز اظهار داشت: انتقال قانونی حمل و نقل دام‌ها یکی دیگر از راه‌های جلوگیری و کنترل بیماری تب برفکی است.
طرح واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین بر علیه تب برفکی همزمان در سراسر استان کرمان آغاز شده است.

-----------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند:
184 هزار رأس گوسفند و بز در بیرجند واکسینه می‌شوند

 

رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند گفت: در فاز بیستم واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی 184 هزار راس گوسفند و بز در بیرجند واکسینه می‌شوند.

رضا مرتضوی افزود: این دوره از عملیات مایه‌کوبی توسط بخش دولتی و با همکاری بخش خصوصی دامپزشکی بیرجند صورت می‌گیرد که از مجموع 184 هزار راس گوسفند و بز، 84 هزار راس توسط بخش خصوصی و 100 هزار راس توسط اکیپ‌های بخش دولتی واکسینه می‌شوند.
وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود در این طرح حدود 7 هزار و 500 راس گاو و گوساله علیه بیماری تب برفکی مایه‌کوبی شوند.
رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند با اشاره به انتشار سریع این بیماری از یک واحد آلوده به سایر واحدهای دامی، موثر‌ترین راه مقابله و پیشگیری از این بیماری را واکسیناسیون همزمان جمعیت دامی دانست و از همه دامداران شهرستان خواست تا با اکیپ‌های دامپزشکی همکاری کنند.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی نیز با اشاره به اجرای هماهنگ مرحله بیستم واکسیناسیون تب برفکی در سطح استان به دامداران استان توصیه کرد به منظور حفظ سرمایه دامی خود با همکاری کامل با اکیپ‌های واکسیناسیون دامپزشکی، مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای را به صورت کامل رعایت کنند.
محمد رضایی اضافه کرد: بیماری تب برفکی یک بیماری عفونی ویروسی حاد با واگیری زیاد در دام‌های زوج سم است که در صورت شیوع خسارات اقتصادی شدیدی را به صنعت دامداری وارد می‌کند.

------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد خبر داد:
واکسیناسیون 36 هزار راس دام در کهگیلویه و بویراحمد علیه تب برفکی

 

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تعداد 36 هزار راس دام در کهگیلویه و بویراحمد علیه بیماری تب برفکی واکسینه می‌شوند.

محسن صادقی اظهار داشت: بیماری تب برفکی یکی از واگیرترین و مسری‌ترین بیماری‌های ویروسی دام‌های زوج سم از جمله گاو، گوساله، گوسفند و بز است.
وی تصریح کرد: این بیماری به نام‌های محلی ترکه، دباغ، بیماری سم و دهان معروف است و از جمله علائم این بیماری می‌توان به تب بالا، وجود تاول و ضایعات در دهان و زبان، نوک پستان‌ها و بین سم، کاهش میزان شیر و لاغری اشاره کرد.
صادقی خاطر نشان کرد: یکی از راه‌های کنترل و پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون است که از سال 73 تاکنون در سال چهار نوبت و به طور همزمان اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: واکسیناسیون علیه این بیماری توانسته است از میزان بروز و شیوع آن به میزان چشمگیری جلوگیری کند.
وی با بیان اینکه واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی در استان کهگیلویه و بویراحمد هر شش ماه یک بار انجام می‌شود، گفت: در استان‌هایی که احتمال شیوع این بیماری کمتر است، واکسیناسیون هر شش ماه یک بار صورت می‌گیرد و استان کهگیلویه و بویراحمد هم جزو این گروه است که در سال یک نوبت در تابستان و یک نوبت در زمستان جمعیت دامی استان را زیر پوشش قرار می‌دهد.
وی عنوان کرد: در فاز بیستم واکسیناسیون سراسر کشور از 12 دی ماه به صورت همزمان و سراسری آغاز می‌شود، به مدت 40 روز کاری با استفاده از امکانات و توان نیروهای دولتی و همکاری بخش خصوصی 36 هزار و 560 رأس گاو، گوساله و تعداد 585 هزار رأس گوسفند و بز در مناطق روستایی و شهری استان واکسینه می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان در ادامه افزود: تمامی مراحل واکسیناسیون به صورت رایگان بوده و هیچ وجهی از دامداران دریافت نمی‌شود.
صادقی با بیان اینکه دامداران هر نوع تنش در دام را ناشی از بیماری تب برفکی می‌دانند، عنوان کرد: بر اساس گزارش‌های واصله از مراکز بخش دولتی و کلینیک‌های دامپزشکی بخش خصوصی، در سال گذشته و سال جاری موردی از بیماری تب برفکی در استان مشاهده نشده است.
مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: واکسیناسیون یکی از راه‌های کنترل و پیشگیری از بیماری تب برفکی است لذا این واکسن در دام سالم تزریق می‌شود تا از ایجاد بیماری پیشگیری کند.
وی با بین اینکه واکسیناسیون به منزله پیشگیری از بیماری است، گفت: چنانچه دامی علائمی از بیماری را نشان دهد باید مورد درمان قرار گیرد لذا اجرای طرح های واکسیناسیون به منزله پیشگیری از بیماری است.
وی در پایان گفت: این اداره کل در راستای اطلاع رسانی به دامداران روستایی و عشایری استان اقدام به پخش اطلاعیه‌های بهداشتی، بروشور، تراکت و مصاحبه از طریق صدا و سیمای مرکز استان کرده و از دامداران استان درخواست شده است ضمن رعایت مسایل بهداشتی و توصیه‌های دامپزشکی، همکاری همه جانبه‌ای با اکیپ‌های اعزامی دامپزشکی به عمل آورده تا این طرح به نحو مطلوب در استان صورت گیرد.


 

نظر شما
ادامه