کد خبر: ۱۱۵۸۳

حکیم مهر - تأمین سلامت و امنیت بهداشتی مردم یکی از وظایف مهم دولت بوده که قانون اساسی دولتمردان را برای انجام وظیفه در این حیطه ملزم می‌گرداند. روستاهای استان کردستان هم‌اکنون با مشکل عدم تشکیل شبکه فاضلاب روبه‌رو هستند، به‌گونه‌ای که محیط زندگی سلامتشان مورد تهدید قرار گرفته است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بیجار در هشتمین جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی کردستان گفت: در حال حاضر تمامی 255 روستای این شهرستان فاقد شبکه فاضلاب هستند.

اکبر مهدویان در این جلسه که با محوریت بررسی مسائل و مشکلات بهداشتی شهرستان‌های دیواندره و بیجار در سالن دولت استانداری کردستان برگزار شد، افزود: شهرستان بیجار با وجود 255 روستا که از این تعداد 25 روستای آن خالی از سکنه است، این روستاها فاقد شبکه فاضلاب هستند و به‌صورت غیراصولی دفع می‌شوند.

وی با اشاره به معضلات بهداشت عمومی شهرستان بیجار خاطرنشان کرد: با توجه به سابقه فعالیت چندین‌ساله کشتارگاه سنتی دام بیجار، هم‌اکنون این کشتارگاه از نظر آب، سیستم فاضلاب، سردخانه و لاشه‌سوز فاقد نکات بهداشتی است.

مهدویان به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به یک‌هزار و 480 مادر باردار شهرستان بیجار اشاره کرد و ادامه داد: همچنین در زمینه آگاه‌سازی مردم این شهرستان و واکسینه شدن آنها در مقابل بیماری تب‌مالت در سال جاری 90 نفر آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان بیجار تصریح کرد: در زمینه حیوان‌گزیدگی و بیماری هاری نیز 233 مورد در سال گذشته در این شهرستان اتفاق افتاد که این رقم در سال جاری به شش مورد کاهش یافته که با خدمات بهداشتی این موارد نیز برطرف شدند.

وی با اشاره به مشکلات بخش عمران بخش بهداشت و درمان شهرستان بیجار یادآور شد: در حال حاضر ساختمان مراکز درمانی روستاهای پیرتاج، گرگین و خسروآباد در حال تخریب هستند.

مهدویان تأکید کرد: همچنین مراکز درمانی روستاهای نجف‌آباد، قم‌چقای فاقد حصارکشی است و سیستم گرمایشی مراکز درمانی روستاهای چشمه منتش، جعفرآباد، حسن‌آباد، قم‌چقای و بابارشانی فاقد کارآیی است.

مهدویان روباز بودن قسمتی از فاضلاب شهر بیجار در منطقه محمودآباد، نبود تصفیه‌خانه در شهرک صنعتی و عدم اجرای سیستم جمع‌آوری عمومی فاضلاب در حاشیه شهر را از دیگر مشکلات بهداشتی بیجار برشمرد.

وی به مشکلات آب روستاهای بیجار اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر هفت روستای بیجار فاقد شبکه توزیع و سیستم آبرسانی است و 110 روستای هم فاقد متولی ندارد و شبکه آبرسانی آنها فرسوده و کلرزنی‌شان نیز نامرتب صورت می‌گیرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان بیجار با اشاره به فعالیت یک بیمارستان 115 تخت‌خوابی و 17 مرکز مجری طرح بیمه روستایی و 85 خانه بهداشت در شهرستان بیجار، گفت: جمعیت روستایی این شهرستان با توجه به گستردگی از نظر پزشک خانواده با مشکل روبه‌رو است چرا که در تعدادی از روستاهای کم‌جمعیت پزشک خانواده وجود ندارد.

مهدویان در پایان به وجود 17 پزشک متخصص، 11 پزشک عمومی درمان و 16 پزشک عمومی بهداشت در این شهرستان اشاره کرد و افزود: روزانه 420 نفر به مراکز بیمه روستایی و یک‌هزار و 740 نفر به مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی بیجار برای ویزیت مراجعه می‌کنند که این رقم ماهانه به 56 هزار مراجع می‌رسد.

تنها یک روستای دیواندره شبکه فاضلاب دارد

فرماندار شهرستان دیواندره نیز در این جلسه گفت: از 173 روستای دیواندره فقط یک روستای آن دارای شبکه آب و فاضلاب است.

سعدی نقش‌بندی در هشتمین جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی پیگیری و رفع مشکلات ناشی از جمع‌آوری و دفع غیربهداشتی فاضلاب روستایی را از دیگر اقدامات این شهرستان در زمینه بهداشت عمومی عنوان کرد و افزود: از 173 روستای دیواندره فقط یک روستای آن دارای شبکه آب و فاضلاب است.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته 11 میلیارد تومان برای احداث تصفیه‌خانه آب و فاضلاب دیواندره اختصاص یافت و امسال نیز هفت میلیارد تومان دیگر تخصیص یافته است.

نقش‌بندی با بیان اینکه برای احداث تصفیه‌خانه آب و فاضلاب این شهرستان 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، ابراز امیدواری کرد که در صورت تأمین اعتبارات مورد نیاز، تصفیه‌خانه شهرستان دیواندره تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسد.

کشتارگاه سنتی دام دیواندره معضل بزرگ این شهرستان شده است

فرماندار دیواندره وجود کشتارگاه سنتی دام در شهرستان‌های استان را موجب مشکلات اساسی از نظر تأمین گوشت مورد نیاز مردم دانست و تصریح کرد: در حال حاضر گوشت مورد نیاز شهرستان دیواندره از کشتارگاه صنعتی سنندج تأمین می‌شود.

وی شیوع بیماری تب مالت یا بروسلوز در شهرستان دیواندره را از نظر آمار بالای آن یکی دیگر از مشکلات بهداشتی اعلام کرد و ادامه داد: دادن آگاهی لازم به مردم برای مقابله با این بیماری الزامی است.

نقش‌بندی یکی از مشکلات شهرستان دیواندره را وجود کارگاه‌های غیربهداشتی پنیرسازی عنوان کرد و آن را به خاطر دامداری مردم منطقه و افزایش تولید شیر دانست.

وی میزان تولید شیر در شهرستان دیواندره را سالانه 30 هزار تن و روزانه 120 تن عنوان کرد و یادآور شد: در این راستا به‌منظور برخورد با مسائل غیربهداشتی، تمام کارگاه‌های غیربهداشتی پنیرسازی این شهرستان شناسایی شده‌اند.

فرماندار دیواندره در پایان بر ایجاد مکان‌های کوچک و زودبازده با استانداردهای لازم برای ایجاد کارگاه‌های بهداشتی و مراکز جمع‌آوری شیر به‌منظور ساماندهی کارگاه‌های غیرمجاز پنیرسازی تأکید کرد.

 

نظر شما
ادامه