کد خبر: ۱۱۵۹۵

حکیم مهر - محصولات ارگانیک در کشورهای حاشیه خلیج فارس بازار مناسبی دارند، به‌طوری‌که در سال گذشته 0.4 میلیارد یورو محصول ارگانیک در این کشورها به فروش رسید.

دبیر انجمن ارگانیک با اعلام این مطلب درباره دلیل گرانی قیمت محصولات ارگانیک نسبت به سایر محصولات کشاورزی گفت: تولید محصول ارگانیک، هزینه‌های بیشتری را به کشاورز تحمیل می‌کند، با این حال باعث آلودگی خاک نشده و مصرف‌کننده را از بیماری‌های احتمالی که در نتیجه مصرف سموم باقیمانده در نباتات باقیمانده در نباتات، مصون می‌دارد.

مهدی مهدی‌پور با بیان اینکه محصولات ارگانیک از لحاظ ارزشی تفاوت قیمتی 10 درصد تا دوبرابر سایر محصولات کشاورزی دارند، افزود: تولیدکنندگان این محصولات دسترسی مستقیم به بازار مصرف ندارند و حضور واسطه‌ها در مواردی قیمت این محصولات را از هزینه واقعی خود بالاتر می‌برند.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در تعداد محدودی از غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار این محصول به‌صورت مستقیم توسط کشاورزان عرضه می‌شود، ولی در آینده برنامه‌ای برای فروش محصولات ارگانیک در تمام میادین میوه، تره‌بار و سطح شهر با درج شناسنامه بر روی محصول وجود دارد.

مهدی‌پور ادامه داد: محصولات ارگانیک در داخل کشور در مراحل کاشت، داشت و برداشت کنترل و طبق استانداردهای ایران و جهان روانه بازار مصرف می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چه نهادی مسئولیت ارائه گواهینامه محصولات ارگانیک را دارد، تصریح کرد: بخش خصوصی مرکز ملی سلامت ایران که تحت نظر سازمان استاندارد و انجمن ارگانیک ایران فعالیت می‌کند، مسئولیت صدور گواهینامه برای محصولات ارگانیک را بر عهده دارد.

این فعال بخش خصوصی یادآور شد: محصولاتی نظیر گوجه‌فرنگی، چای، برنج، عسل، مغز پسته وحشی، کشمش، انجیر، سیب‌زمینی، پیاز، گلاب، زعفران، انار، آب انار، آب انگور و رب گوجه‌فرنگی به‌صورت ارگانیک در کشور تولید می‌شوند که زعفران، کشمش، اسانس گلاب، پسته و انجیر به کشورهای دیگر صادر می‌شوند.

مهدی‌پور تأکید کرد: در دنیا 60 میلیون هکتار محصول به‌صورت ارگانیک تولید می‌شود که 35 میلیون هکتار از این رقم محصولات زراعی و باغی و مابقی آن محصولات حاصل از جنگل‌ها و مراتع هستند.

وی اظهار داشت: در سال 2011، 50 میلیارد یورو محصولات ارگانیک فروخته شده که بیشترین آن در آمریکا با 22 میلیارد و در اروپا 20 میلیارد یورو بوده است.

مهدی‌پور همچنین گفت: صادرات محصولات ارگانیک بازار مناسبی در کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد، به‌طوری‌که در سال گذشته 0.4 میلیارد یورو محصول ارگانیک به‌فروش رسیده و این رقم بر اساس آمار اعلامی وزارت کشاورزی عربستان یک میلیارد ریال بوده است.

 

نظر شما
ادامه