کد خبر: ۱۱۷۶۶
حکیم مهر - معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام این که تعداد داروهای بیوتکنولوژی تولیدی کشور تا پایان بهمن ماه به 30 عدد می‌رسد از توان بالقوه محققان کشور برای تولید 90 درصد داروها و تجهیزات پزشکی وارداتی خبر داد.

دکتر مصطفی قانعی که در مراسم تقدیر از برگزیدگان هجدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی سخن می‌گفت درباره‌ی تولید داروهای بیوتکنولوژی در ایران خاطرنشان کرد: قرار است تعداد تولید این داروها تا سال آینده به 50 عدد برسد. در حالی که کل داروهای بیوتکنولوژی تولید شده در دنیا 170 قلم است. این نشان می‌دهد که ایران این توانایی را دارد که با کمک محققان علوم پزشکی، علم مواد، شیمی و فیزیک در این حوزه همگام با دنیا حرکت کند.

وی تاکید کرد: پس از صنایع نظامی تجهیزات پزشکی و دارو در دنیا بیشترین سهم از اقتصاد دانش بنیان را به خود اختصاص داده‌اند. تا جایی که هم اکنون ارزش بازار جهانی تجهیزات پزشکی و دارو به 307.7 میلیارد دلار می‌رسد.

رییس هیات اجرایی جشنواره علوم پزشکی رازی با اشاره به این که هدف اصلی این جشنواره از انتخاب برگزیدگان علوم پزشکی نشان دادن توان محققان ایرانی در حد توان محققان سایر کشورهاست، اظهار کرد: هم اکنون ایران در منطقه خاورمیانه رتبه نخست تولید علم را دارد که پرچمداران این تولید علم محققان علوم پزشکی، شیمی، علم مواد و مهندسی هستند.

وی همچنین به رشد 32 درصدی تولید علم در کشور از سال 88 تاکنون اشاره کرد و یادآور شد: رشد تولید علم همزمان با رشد دانشگاه‌های برتر کشور در میان دانشگاه‌های برتر دنیا انجام شده چنانکه دو دانشگاه مشهد و تبریز جزو یک درصد برتر دنیا قرار گرفتند و هم اکنون شش دانشگاه ایران جزو برترین‌های دنیا هستند.

به گفته وی همچنین تعداد دانشمندان جزو یک درصد برتر دنیا در کشور از دو نفر در سال 88 و 9 نفر در سال89 به 10 نفر در سال 90 رسیده است.

قانعی همچنین درباره‌ی برگزاری جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی گفت: ویژگی خاص جشنواره امسال و سال گذشته استفاده از زیرساخت الکترونیک بود . چنانچه تمامی محققان می‌توانستند افرادی که بیشتر از خود آنها امتیاز گرفته‌اند را از نظر امتیازات، تحقیقات و کار پژوهشی رصد کنند.

وی افزود: هم اکنون اطلاعات تمامی افرادی که مدارک خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده‌اند در سایت جشنواره موجود است و آنها می‌توانند برای سال آینده تنها اطلاعات جدید خود را تکمیل کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره‌ی طرح‌های برگزیده این دوره از جشنواره نیز توضیح داد: طرح برگزیده اختراعات، مربوط به ساخت یک دستگاه تصویربرداری حیوانی با رزولیشن بالاست که 600 هزار دلار هزینه دارد و این نشان دهنده توان ما برای به خدمت گرفتن مهندسان در جهت کاهش واردات تجهیزات پزشکی است.

رییس هیات اجرایی جشنواره علوم پزشکی رازی ادامه داد: یک طرح دیگر نیز مربوط به ساخت کیت شناساگر کیفی متانول به روش شیمیایی‌ است که می‌تواند ظرفیت صادراتی داشته باشد که این نماد توجه جشنواره به افزایش ظرفیت صادراتی دارو و تجهیزات پزشکی است.

به گفته وی در طرح‌های انتخاب شده توان کشور برای استفاده از طب در اقتصاد دانش‌بنیان کاملا مشهود است.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: لازم است در بخش‌های تحقیقات پزشکی حمایت‌ها سازمان‌ یافته‌تر شوند که خوشبختانه هم اکنون می‌توانیم از صندوق نوآوری و شکوفایی به محققان کشور تسهیلات بدهیم و انشاء‌الله با چند درصد افزایش بودجه تحقیقاتی، زیر ساخت‌ها را گسترش خواهیم داد.

 

نظر شما
ادامه