کد خبر: ۱۱۸۵۶
حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اقدامات دامپزشکی استان در ایجاد پوشش ایمنی وکاهش خطرات بیماری هاری را تشریح کرد.
دکتر سید سعید حسینی گفت: بیماری هاری یک بیماری عفونی حاد و کشنده ویروسی است و از مهمترین بیماری­های مشترک بین انسان و حیوان است که پستانداران  می­توانند به آن مبتلا شوند. این بیماری مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی بوده و این حیوانات مخزن ویروس بیماری هاری محسوب می­شوند که می­توانند بیماری را به سایر پستانداران از جمله انسان و دام­های اهلی منتقل کنند.
 وی در خصوص انتقال بیماری هاری گفت: سگ و سایر حیوانات گوشتخوار که مبتلا به بیماری می­شوند ویروس بیماری را همراه ترشحات بزاقی به بیرون دفع می­کنند و در بیشتر موارد این ویروس از طریق گزش حیوان هار، وارد بدن دام­های اهلی ویا انسان می­شود، نکته حائز اهمیت در مورد دامها تلفات و خسارت‌هـای اقتصادی نـاشی از این بیمـاری است  کـه در دام‌هـا ایجادمی‌شود. در ایران بیش از 85% از مـوارد حیـوان‌گزیدگی تـوسط سگ اتفاق‌ می‌افتد که بیشتر این موارد به سگ‌های ولگرد ،خانگی و سگ گله اختصاص‌ دارد و متأسفانه ‌علت اصلی آن، عدم قلاده‌گذاری است.
ایشان ادامه داد: اصلی‌ترین راه سـرایت بیماری، گازگـرفتن به‌وسیلة حیـوان هار است. البته ازطریق کشیده‌شدن پنجة آغشته به بزاق حـاوی ویروس هـاری به‌ویژه در گربه و گربه‌سانان نیز بیماری منتقل‌می‌شود. ویـروس هـاری ازطریق مخاط آلـوده نیـز بـه انسان و حیـوان‌هـای دیگر منتقل‌می‌شود. بنابراین، سگ‌ها و گربه‌های به‌ظاهر سالم که در اواخر دورة نهفتگی بیماری هاری هستند و هنوز علائم هـاری در آن‌هـا ظاهر نشده‌است، ازطـریق لیسیـدن لب، چشم و بینی کـودکانی که با آن‌ها بازی می‌کنند بیماری هـاری را انتقال‌می‌دهند.
 دکترحسینی درخصوص کنترل بیماری گفت:با توجه به اینکه هاری یک بیماری بدون درمان ،مهلک وکشنده است ،تنها راه مبارزه با آن پیشگیری از وقوع بیماری بوده و اساس پیشگیری و کنترل هاری بر کنترل بیماری در حیوانات استوار است  بنابراین لازم است از نگهداری سگ و گـربـه در منزل خودداری نمود، مگر در مـوارد استثنایی و درصـورت نگهداری،قلاده‌زدن و واکسیناسیون آن‌ها علیه هـاری فراموش نشود همچنین  خودداری از تردد سگ‌های خانگی و صاحب‌دار در معابر عمومی و پارک‌هـا  وجلوگیری از نزدیک‌شدن کودکان به سگ‌های ولگرد  و همکاری با مأموران شهرداری و ادارة حفاظت محیط‌ زیست در نابودی سگ‌هـای ولگرد،  جلوگیری از تماس سگ‌های خانگی با سگ‌های ولگرد  از مواردی است که درکنترل بیماری هاری اهمیت زیادی دارد.کنترل بیماری در جمعیت سگ های صاحبدار معمولا با تزریق واکسن و نشانه­گذاری آنها با استفاده از قلاده انجام می­شود. همچنین سگ­های بیمار و سگ­های مشکوک معدوم یا قرنطینه می­شوند. برای کنترل بیماری در جمعیت سگ­های صاحب­دار باید حداقل 70 درصد از آنها را واکسینه کرد.
حسینی درادامه افزود :دامپزشکی استان مرکزی در راستای مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان ودام درسال جاری تاکنون 10095قلاده سگ خانگی وگله را واکسیناسیون وقلاده گذاری کرده است.
ایشان با اشاره به شناسایی  9 کانون بیماری هاری دراستان مرکزی از ابتدای سال جاری اضافه کرد هشت کانون این بیماری در شهرستان اراک  ویک مورد نیز درزرندیه گزارش شده که سه مورد آن مربوط به سگ ،یک مورد اسب و 5مورد گاو وگوسفند بوده است.
حسینی در پایان به  شهروندان ودامداران  توصیه نمود درصـورت بـروز هـرگونـه تغییر رفتار در حیوانات خانگی وسگهای گله یا سایر حیوانات اهلی  درمعرض خطر  ،مراتب فـوراً به نزدیکترین مرکز دامپزشکی محل سکونت  اطلاع داده‌شـود.
نظر شما
ادامه