کد خبر: ۱۱۸۸۹

حکیم مهر - در شرایط سخت خشکسالی و تغییرات اقلیمی دو گونه کفال خاکستری و تیلاپیا که مقاوم به کم‌آبی و شوری آب هستند، می‌توانند در توسعه صنعت آبزی‌پروری مؤثر واقع شده و تولید مناسبی را برای کشور رقم بزنند.
رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور درباره پرورش تیلاپیا و ماهی کفال خاکستری که می‌توانند در شرایط سخت خشکسالی تولید مناسبی را از آن آبزی‌پروران کنند، گفت: در شرایط آب و هوایی کشورمان تیلاپیا از گونه‌های نادری است که می‌تواند شرایط شوری آب و کمی آب را تحمل کرده و بدون آنکه افت تولیدی در آن شاهد باشیم، ادامه حیات دهد.

عباسعلی مطلبی افزود: در حال حاضر این گونه توسط آبزی‌پروران و تحت نظارت مؤسسه تحقیقات شیلات کشور و سازمان حفاظت از محیط زیست در استان یزد به تولید انبوه رسیده است و پیش‌بینی می‌شود به‌زودی در سایر مناطق کشور تولید شود.

وی خاطرنشان کرد: در استان‌هایی چون سمنان، تهران، البرز، خوزستان، کرمان و مرکزی مطالعات زیست‌محیطی برای پرورش این گونه اقتصادی در حال انجام است.

مطلبی ادامه داد: تمامی استان‌های کشور با توجه به بررسی‌های انجام‌شده می‌توانند در زمینه تولید کفال خاکستری وارد شده و این آبزی اقتصادی را پرورش دهند.

وی تصریح کرد: برای نخستین‌بار در استخرهای پرورشی استان یزد 20 تن در هر هکتار ماهی تیلاپیا برداشت شد.

ماهیان خاویاری از خشکی متأثر نشدند

این مقام مسئول یادآور شد: استان‌های شمالی و غرب کشور نیز موقعیت مناسبی برای پرورش ماهی کفال خاکستری را دارند.

مطلبی تأکید کرد: از آنجایی که شرایط سخت اقلیمی سایر گونه‌های آبزیان را نیز تهدید می‌کند، برای تولید پرورشی سایر گونه‌ها برنامه‌های ویژه‌ای در دست انجام است.

وی درباره ماهیان خاویاری اظهار داشت: مشکل خاصی در این زمینه در آب‌های دریای خزر نداریم و تنها اینکه برای توسعه پایدار ماهیان خاویاری پنج کشور حوزه دریای خزر بر بازسازی و صید نکردن این گونه توافق کرده‌اند.

مطلبی همچنین گفت: آرتمیا از دیگر موجوداتی است که با خشک شدن دریاچه ارومیه از بین خواهد رفت؛ بنابراین بانک ژن آرتمیا برای شرایط بحرانی ایجاد شده است تا بتوانیم در مواقعی که پرآبی این دریاچه اتفاق می‌افتد، دوباره پرورش این گونه را آغاز کنیم.

وی در ادامه افزود: استان‌های غربی کشور و همچنین استان‌های جنوبی برای ایجاد بانک ژن سیست آرتمیا مناسب هستند که اقدامات مناسبی در حال انجام است.

راهکارهای ویژه‌ای برای پدیده تغییر اقلیم توسط مسئولان اتخاذ شود

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور خاطرنشان کرد: تغییرات اقلیم و در پی آن کاهش بارندگی‌ها و کاهش دبی آب، توسعه آبزی‌پروری کشور را در مخاطره قرار داده است.

مطلبی ادامه داد: به‌دنبال ایجاد سال‌های خشک در کشور، مسئولان و برنامه‌ریزان برای مقابله با این پدیده، راهکارهای ویژه‌ای تدوین کرده‌اند که در بخش شیلات نیز پرورش گونه‌های پرتحمل به شوری و کم‌آبی مدنظر است.

وی تصریح کرد: هنوز بررسی‌ها برای تدوین برنامه ویژه در این زمینه ادامه دارد، اما امیدواریم که به‌زودی برنامه ویژه‌ای برای مقابله با این پدیده تدوین شود.

مطلبی با اعلام اینکه ارگان خاصی برای تغییرات اقلیم وجود ندارد، یادآور شد: سازمان هواشناسی کشور، تحقیقات و سایر وزارتخانه‌ها متناسب با نوع کارشان در زمینه خشکسالی و تغییرات اقلیمی برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی در پایان اظهار داشت: امیدواریم با برگزاری نخستین کنفرانس ملی تغییر اقلیم و اثرات آن بر آینده شیلات بتوانیم به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم و قبل از آنکه اتفاق مخاطره‌آمیزی برای تولید کشور روی دهد، راهکار عملی مناسبی اتخاذ کنیم.

 

نظر شما
ادامه