کد خبر: ۱۲۷۶۷
حکیم مهر - مرغداران هر شانه تخم‌مرغ را با یک‌هزار و 200 تومان زیان به فروش می‌رسانند که با در نظر گرفتن هزینه‌های تولید، باید افزایش حداقل 20 درصدی داشته باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، دبیرکل کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار کشور با اعلام این مطلب وضعیت تولید تخم‌مرغ در کشور را زیان‌ده دانست و گفت: صنعت پرورش طیور تخم‌گذار با گردش مالی حداقل دوهزار و 700 میلیارد تومان در حوزه تولید تخم‌مرغ خوراکی در سال، از صنایعی است که علاوه بر تأمین منافع ملی، اقدام به تولید یکی از معجزه‌آساترین پروتئین‌های دامی، برای تغذیه جامعه و به‌ویژه گروه‌های در حال رشد می‌کنند.

دکتر سیدفرزاد طلاکش افزود: گرچه با پیگیری‌های متولیان صنفی و بخش دولتی چالش‌های پدیدآمده این صنعت طی سال‌های گذشته تا حدودی مرتفع شده، ولی به‌دلیل اتخاذ سیاست‌های غلط یا نابهنگام خسارت‌های جدی به صنعت و تولید این محصول وارد شده است، به‌گونه‌ای که در شش‌ماهه اول سال گذشته 345 میلیارد تومان خسارت به مرغداران تحمیل شد.

این دامپزشک خاطرنشان کرد: حدود 75 درصد از قیمت تمام‌شده تخم‌مرغ مربوط به هزینه‌های خوراک مرغ بوده که هم‌اکنون 70 درصد این اقلام از خارج کشور تأمین می‌شود.

طلاکش ادامه داد: در ماه‌های گذشته نهاده‌های اصلی طیور (ذرت و سویا) در موقع مناسب و به میزان کافی در اختیار مرغداران قرار نگرفته و از طرفی حقوق کارکنان، کارتن و شانه‌های تخم‌مرغ به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

 

زیان 1200 تومانی تولیدکنندگان در هر شانه تخم‌مرغ

دبیرکل کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار کشور تصریح کرد: نرخ مصوب تخم‌مرغ درب مرغداری در آذرماه سال 91 حداقل دوهزار و 700 و حداکثر سه‌هزار و 100 تومان تعیین شد که بنا بر افزایش هزینه‌های تولید نظیر خوراک طیور، دستمزد کارگران، انرژی، دارو، واکسن و... این روند در مقطع فعلی غیرمنطقی و ناعادلانه است.

وی یادآور شد: مرغداران هر شانه تخم‌مرغ را با یک‌هزار و 200 تومان زیان به فروش می‌رسانند که با در نظر گرفتن هزینه‌های تولید، باید افزایش حداقل 20 درصدی داشته باشد.

طلاکش تأکید کرد: در ماه‌های گذشته مشوق‌های صادراتی به صادرکنندگان این محصول پرداخت نشده است که این امر باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی و قدرت رقابت با کشورهای ترکیه، روسیه و هندوستان می‌شود.

وی در پایان اظهار داشت: عدم صادرات تخم‌مرغ به خارج از کشور، باعث انباشته شدن مازاد تولید و از بین رفتن انگیزه تولیدکنندگان می‌شود و نقش مهمی در تولید این کالای پروتئینی دارد.

 

نظر شما
ادامه