کد خبر: ۱۲۹۵۶
حکیم مهر - تولد حداقل 75 یوز طی یک دهه در ایران، افزایش زنده‌گیری نوزادان حیوانات وحشی در فصل زاد و ولد حیات وحش، راه اندازی بانک اطلاعات تالابهای کشور، توسعه همکاریهای زیست محیطی ایران با سوییس و مصر و تجهیز مناطق حفاظت شده محیط زیستی به دوربین‌های مدار بسته از مهمترین اخبار حوزه محیط زیست در این هفته بود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، حوزه محیط زیست در هفته رو به پایان، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

بانک اطلاعات تالابهای کشور راه اندازی شد

در اولین روز از هفته جاری مدیر طرح ملی حفاظت از تالابهای ایران گفت: بانک اطلاعات تالابهای کشور در سازمان حفاظت محیط زیست هفته گذشته افتتاح و راه اندازی شد.

محسن سلیمانی روزبهانی افزود: این بانک به منظور ایجاد مرجع جامعی برای مدیران، متخصصان، محققان و علاقه مندان به حوزه تالاب ها راه اندازی شده است.

به گفته وی، ساماندهی بهینه داده ها و اطلاعات گردآوری شده تالابها، تغییر و اصلاح و به روز رسانی داده ها و اطلاعات تالاب ها به منظور کمک به تصمیم سازی  و  امکان توسعه پایگاه و پیاده سازی برنامه کاربردی GIS در مراحل توسعه نرم افزار در آینده  از دیگر اهداف راه اندازی بانک اطلاعاتی تالاب های کشور است.

مدیر طرح ملی حفاظت از تالابهای ایران اظهار داشت: این بانک اطلاعاتی با جمع آوری داده های جامع و اطلاعات به روز در خصوص تالابهای کشور، می تواند در برنامه ریزی ها، تصمیم گیری ها و اطلاع رسانی های مختص تالابها مورد استفاده قرار گیرد.

دلایل ضعف سازمانهای درگیرمحیط زیست دریایی/ آزمایشگاههای دریایی نداریم

یکشنبه این هفته ، معاون دریایی سازمان محیط زیست تدوین نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدها و استراتژی های محیط زیست دریایی کشور را یکی از مهم ترین اقدامات این مرکز در سال گذشته عنوان کرد و بر حفاظت از سواحل دریایی کشور در برابر تخریب های اکوسیستمی ساحلی و دریایی در سال 92 تأکید کرد.

عبدالرضا کرباسی، نبود امکانات کافی از جمله خودروها و شناورهای تحقیقاتی برای گشت و کنترل و نظارت زیست محیطی، فقدان نمایشگاه تاریخ طبیعی آبزیان (جانوران و گیاهان آبزی)، فقدان تشکیلات معاونت محیط زیست دریایی در اداره کل حفاظت محیط زیست استان، فقدان ایستگاه ها و آزمایشگاه های دریایی، ناکافی بودن تعداد نیروهای کارشناسی با تخصص های مرتبط، نا آشنایی نیروهای محیط بانی اداره کل با ضوابط و اصول پایش محیط زیست دریایی و عدم مداخله این نیروها در این حوزه، نبود پژوهشکده محیط زیست دریایی خزر، عدم بهره مندی کافی از ظرفیت ها و قابلیت های محیط زیست دریایی در راستای کاهش ترافیک جاده ای توسعه گردشگری، عدم توجه کافی نسبت به اثرات تعیین کننده محیط زیست دریایی بر اقلیم، محیط زیست و اقتصاد ، عدم توجه کافی به حساسیت ها و محدودیت ها ی محیط زیست دریایی در خلال پیگیری روند توسعه اقتصادی در این حوزه را به عنوان نقاط ضعف سازمان های درگیر در امور محیط زیست دریایی اعلام کرد.

توسعه همکاریهای زیست محیطی ایران با سوییس و مصر

در این روز معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه کنفرانس فوق العاده و عادی کنوانسیون های شیمیایی در زمینه محیط زیست در ژنو، با وزیران محیط زیست سوئیس و مصر دیدار و گفتگو کرد.

محمدجواد محمدی زاده ، در دیدار با وزیر محیط زیست سوئیس، همگرایی و همدلی بیشترکشورهای توسعه یافته را با کشورهای درحال توسعه در زمینه همکاری های زیست محیطی خواستار شد.
وی از اینکه کشورهای توسعه یافته در زمینه انتقال فناوری، موضوعات تامین منابع مالی و توانمندسازی کشورهایی که فاقد ظرفیت لازم هستند و از نظر تکنولوژی باید به آنان کمک شود، کم اعتنایی می کنند، انتقاد کرد.

افزایش زنده‌گیری نوزادان حیوانات وحشی در فصل زاد و ولد حیات وحش

دوشنبه هفته جاری، مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران گفت: زنده گیری نوزادان حیوانات وحشی پدیده ای است که هرسال در فصل بهار و همزمان با آغاز زاد و ولد حیات وحش رواج می یابد، در این زمان از سال شکارچیان با بی رحمی نوزادان تازه متولد شده حیوانات وحشی را که توانایی چندانی در فرار ندارند تعقیب و زنده گیری می‌کنند.

کیوان هوشمند با بیان این مطلب افزود: به دلیل عدم نیاز به اسلحه و داشتن مهارتی خاص، بسیاری از چوپانان، افراد محلی و متخلفینی که سلاح در اختیار ندارند به راحتی به زنده گیری نوزادان حیات وحش می پردازند و همچنین با توجه به اینکه صدای شلیک گلوله ایجاد نمی شود و عدم آگاهی محیط بانان از حضور شکارچی در منطقه، این دسته از متخلفین به ندرت دستگیر می شوند.

به گفته وی، همچنین در این فصل در صورت شلیک به حیوانات ماده، بچه های کوچک آنها فرار نمی کنند، در کنار لاشه مادر خود می ایستند و به راحتی توسط شکارچیان اسیر می شوند.

هوشمند اظهار داشت: زنده گیری نوزادان حیوانات وحشی لطمات جبران ناپذیری به طبیعت وارد می کند زیرا علاوه بر حذف یک گونه جانوری از طبیعت که سال ها می تواند زادآوری داشته و در ادامه نسل موثر باشد، در بسیاری از موارد در صورت زنده گیری بچه ها، عدم توانایی حیوان ماده در شیردهی موجب مرگ حیوان ماده می شود.

گرازی که برای زایمان به بیمارستان رفت

در این روز ، رئیس اداره حفاظت محیط زیست طالقان از نجات و بازگشت بچه گراز ها به آغوش مادرشان که برای زایمان به درمانگاهی در طالقان پناه آورده بود خبر داد.
حشمت اله کشیری با بیان این مطلب افزود: سر و صدای حاصل از تعمیرات در محوطه درمانگاه محله کلینیک شهر طالقان و همچنین تجمع مردم در این محل باعث فراری دادن گراز ماده ای شد که برای زایمان به این محل پناه آورده بود.

به گفته وی، پس از اطلاع ساکنین به اداره حفاظت محیط زیست طالقان مبنی بر جاماندن دو بچه گراز پس از فرار گراز مادر، با حضور ماموران این اداره بچه گرازها به اداره محیط زیست منتقل شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست طالقان اظهار داشت: با تاریک شدن هوا و جستجوی مأموران محیط زیست در مسیر رودخانه منتهی به درمانگاه  گراز مادر که برای یافتن فرزندانش به نزدیکی محل برگشته بود مشاهده شد که پس از آن ، بچه گرازها رهاسازی شده و به آغوش مادرشان بازگشتند.

تولد حداقل 75 یوز طی یک دهه در ایران

سه شنبه این هفته ، مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی از تولد حداقل 75 یوز طی یک دهه گذشته در ایران خبر داد.

مرتضی اسلامی افزود: بررسیهای اخیر نشان می دهد که از سال 1380 تاکنون، حداقل 75 یوزپلنگ در مناطق مختلف ایران به دنیا آمده که در 32 خانواده مخلف بوده اند.

به گفته وی، یعنی حداقل هر سال بطورمتوسط 6 تا 7 توله یوزپلنگ در ایران به دنیا آمده، البته  این تعداد از میزان زادآوری واقعی یوزها کمتر است، چون فقط برمبنای مشاهده مستقیم و تصاویر بدست آمده است، حال آنکه ممکن است که همه خانواده ها رؤیت نشده یا همه آنها داخل مناطق حفاظت شده نباشند .

اسلامی با بیان اینکه منطقه توران به تنهایی حدود 30 درصد توله یوزها  را به خود اختصاص داده است اظهار داشت: مطالعات در شرق آفریقا نشان داده که از هر 20 توله یوزپلنگی که در طبیعت به دنیا می آید، تنها یکی به سن 18 ماهگی که زمان جدایی از مادر است، می رسد. با این حال، بررسی ها در ایران مبین آن است که میزان بقای توله ها از آفریقا بیشتر است و درصد بیشتری از توله ها به سن بلوغ می رسند.

تجهیز مناطق حفاظت شده محیط زیستی به دوربین‌های مدار بسته

چهارشنبه هفته جاری، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تجهیز مناطق حفاظت شده کشور به دوربین های مدار بسته جهت حفظ گونه های حیات وحش تأکید کرد و افزود: همچنین افزایش جرایم زیست محیطی راهکاری موثر در کاهش تخلفات است.

کمال‌الدین پیرموذن ، با بیان این مطلب، افزود: مناطق حفاظت شده کشور به دلیل اینکه جایگاه بسیاری از گونه های ارزشمند محیط زیست ایران است باید تحت کنترل های شدید از سوی مسئولان سازمان محیط زیست قرار گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تأکید بر حفظ گونه های حیات وحش کشور تصریح کرد: وسعت مناطق حفاظت شده کشور حدود 17 میلیون هکتار است که باید تدابیری توسط مسئولان سازمان مربوطه برای تجهیز این مناطق صورت گیرد.

به گفته وی، البته نصب دوربین های مداربسته در مناطق حفاظت شده با وسعتی که دارند هزینه بالایی در بردارد لذا این اقدام نیازمند تخصیص اعتبارات لازم از سوی مسئولان دولت و افزایش جرایم تخلفات زیست محیطی است.

 

نظر شما
ادامه