کد خبر: ۱۳۰۳۱

حکیم مهر - مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان سمنان با عنوان اینکه این استان مأمن تمامی گربه های ایرانی است گفت: استان سمنان میزبان گونه های جانوری متنوعی از رده پستانداران – خزندگان – پرندگان - آبزیان و دوزیستان با تنوع و فراوانی منحصر به فرد است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، حمید ظهرابی به مناسبت فرارسیدن اول خرداد، روز جهانی تنوع زیستی در اداره کل محیط زیست استان سمنان  گفت: تنوع زیستی میراث ارزشمندی است که آن را از نسل های قبل به امانت گرفته ایم و به نسل های بعد خواهیم سپرد بنابراین تک تک افراد جامعه می توانند هر فعالیتی را هرچند بسیار کوچک، برای کمک به محیط زیست و حفظ آن انجام داده تا این میراث گران قدر را برای خودمان و آیندگان حفظ کنیم.

وی افزود: با آن که سیر تکاملی موجودات کره زمین چند میلیون سال طول کشیده است، امروزه به دلیل بدرفتاری انسان با طبیعت پیرامون خود و تخریب زیستگاه ها، پراکندن آفت های گیاهی و جانوری، تخلیه آلاینده ها در هوا، خاک و آب، روند انقراض این گونه ها با سرعت بسیار نگران کننده ای در حال افزایش است.

 مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان افزود: مناطق این استان انواع جانوران وحشی کمیاب اعم از پرنده – خزنده و پستاندار را به صورت پراکنده در قسمت های کوهستانی، دشت و کویر میزبانی می کند.

ظهرابی افزود: استان سمنان دارای بیش از 50 گونه از 164 گونه پستاندار ایران بوده و متجاوز از 160 گونه پرنده و بیش از 40 گونه خزنده، شش گونه دوزیست و چندین گونه ماهیان را شامل می شود.

وی تصریح کرد: همچنین وجود بیش از 650 گونه گیاهی مجموعاً بیانگر تنوع بالای جانوری و گیاهی استان سمنان در سطح کشور است.

 مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان همچنین از این استان به عنوان زیستگاه تمامی هشت گونه از گونه های مختلف گربه های ایرانی شامل پلنگ- یوزپلنگ آسیایی- کاراکال-سیاه گوش-گربه پالاس-گربه شنی-گربه جنگلی و گربه وحشی نام برد.

ظهرابی در پایان خاطر نشان کرد: مهمترین گونه های جانوری در معرض خطر انقراض استان شامل گورخر ایرانی، یوزپلنگ آسیایی، زاغ بور، گربه پالاس و گونه آندمیک استان وزغ کویری است که اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان تمامی تلاش خود را در حفظ و نگهداری این گونه های ارزشمند خواهد کرد.

تنوع زیستی شبکه ای از همه موجودات زنده، اعم از گیاهی و جانوری است و نژادهای انسانی، جانوران، گیاهان، قارچ ها و سایر جانداران تک سلولی را در بر می گیرد.

یکم خرداد مصادف با 22 ماه می هر سال از طرف کنوانسیون تنوع زیستی روز جهانی تنوع زیستی در جهان نامگذاری شده است.

 

نظر شما
ادامه