کد خبر: ۱۳۲۹۷

حکیم مهر - رییس سازمان دامپزشکی از واکسیناسیون 50 میلیون طیور بومی در کشور طی سال گذشته خبر داد .
به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، دکتر ˈسید محسن دستورˈ در سفر به بندرانزلی و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حدود 9 میلیون از این واکسیناسیون در گیلان صورت گرفته که 18 درصد مجموع واکسیناسیون طیور کشور است.
وی با اشاره به وجود بالاترین جمعیت طیور بومی در استان هایگیلان، مازندران و گلستان و تراکم طیور صنعتی در این استان ها افزود: پارسال طیور بومی در این سه استان رایگان واکسینه شدند.

دکتر دستور تصریح کرد : سازمان دامپزشکی همچنین واکسن مورد نیاز برای تمامی استان های کشور را به صورت رایگان تامین کرد ولی استان ها باید هزینه تلقیح واکسن را متقبل شوند.

*پایش آنفولانزای پرندگان
رییس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه از انجام 50 هزار مورد نمونه برداری از طیور برای پایش بیماری آنفولانزای پرندگان در کشور در سال گذشته خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: امسال نیز طرح پایش آنفولانزای طیور را در سراسر کشور انجام می دهیم .

دکتر دستور افزود : سازمان دامپزشکی پارسال در سطح کشور دو هزار و 400 نمونه برداری برای پایش بیماری های زئونوز دام و طیور نیز انجام داد .

رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد : آلودگی های محیطی مثل گرد و غبار معلق در هوا برای مرغداری ها و زنبورستان ها، ایجاد خطر و در پرندگان هم ایجاد بیماری های تنفسی می کند.

وی یاداور شد : از جمله اقدامات سازمان دامپزشکی برنامه مبارزه با بیماری در حوزه دام و طیور در ارتباط با بیماری های نیازمند مبارزه نظیر برونشیت ، نیوکاسل ، آنفولانزای معمولی و آنفولانزای فوق حاد است.

دکتر دستور در ادامه با اشاره به مورد تائید بودن آزمایشگاه دامپزشکی گیلان از سوی اتحادیه اروپا گفت : اقدام بعدی ایجاد آزمایشگاه مرجع برای صادرات ، نظارت بر فراورده های دامی و جنبه های دیگر است که اگر استانداری در این زمینه مساعدت لازم را انجام دهد؛ برای تجهیز و مرجع شدن آن کمک می کنیم.

وی در زمینه صادرات آبزیان غیرمأکول در داخل کشور گفت: سازمان دامپزشکی نظارت ها و تائیدیه های بهداشتی برای صادرات این گونه آبزیان به کشورهای خارجی را انجام می دهد.

وی در خصوص نحوه نظارت سازمان دامپزشکی بر سلامت آبزیان پرورشی در دریای خزر و تالاب انزلی نیز گفت: در حد توان بر سلامت این آبزیان نیز نظارت داریم .

دکتر دستور همچنین درخصوص نگهداری از حیوانات خانگی گفت : با توجه به امکان انتقال بیماری ها از سوی این حیوانات دست آموز نگهداری از آنها را توصیه نمی کنیم.

وی تصریح کرد : با این وجود برای پیشگیری از بیماری در این جانواران و همچنین عدم انتقال به انسان، با تجهیز بخش خصوصی در این بخش فعالیت می کنیم .

وی در خصوص تامین داروهای مورد نیاز برای دام و طیور گفت : سعی کردیم در کنار تامین داروهای مورد نیاز از خارج از کشور ، تولید داروهای دام و طیور را در داخل افزایش دهیم .

دکتر دستور یاداور شد: همچنین ستاد آموزش اداره کل در خصوص بیماری های مشترک بین انسان و دام اقدام به چاپ جزوه های آموزشی کرده است .

*یگان حفاظت دامپزشکی

رییس اداره دامپزشکی بندرانزلی نیز در این نشست خواستار پی گیری برای ایجاد یگان حفاظت دامپزشکی شد.

دکتر ˈ نوید صفرزاده ˈ اظهار کرد : با توجه به گرانی دام ، نیروهای دامپزشکی هنگام قرنطینه و معدوم کردن دام های بیمار با مقاومت صاحب دام و گاه برخورد آنان روبرو می شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه انزلی از مراکز مهم صیادی در کشور و گیلان است، وضعیت بازار ماهی فعلی در انزلی را نامناسب خواند .

وی افزود : بازار الگویی فروش ماهی در انزلی تصویب و تامین اعتبار شده و قرار است که عملیات ساخت آن از امسال آغاز شود .

دکتر صفر زاده با اشاره به پرورش آبزیان و همچنین فراوری و صادرات آبزیان از انزلی، خواستار ایجاد سایتی برای آزمایشگاه آبزیان در این شهرستان را شد.

رییس اداره دامپزشکی انزلی همچنین با اشاره به تعطیل شدن کشتارگاه نیمه صنعتی این شهر در چند سال قبل خاطرنشان کرد: مجوز احداث یک کشتارگاه صنعتی در این شهرستان داده شده است.

دکتر سید محسن دستور رییس سازمان دامپزشکی کشور در سفر یک روزه به گیلان صبح (سه شنبه) از بازار الگوی ماهیان استان نیز بازدید کرد.

نظر شما
ادامه