کد خبر: ۱۳۴۷۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
حکیم مهر - نشست بررسی چالش‌های مدیریت بخش کشاورزی درغیاب دامپزشکان با حضور قائم‌مقام دبیرکل خانه کشاورز و تعدادی از رؤسای تشکل‌های کشاورزی در ایسنا برگزار شد و حاضران در نشست با اظهار درد دل‌ها و دغدغه‌های خود ابراز امیدواری کردند مدیریت آینده بخش کشاورزی بتواند راهکاری برای برون‌رفت از فضای کنونی پیدا کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، "نوع شکل‌گیری و ساختار اتحادیه‌های کشاورزی در ایران و جهان متفاوت است"؛ "95 درصد از وظایف بخش‌ کشاورزی از سوی کشاورزان انجام می‌شود اما 97 درصد از تصمیمات دولتی است" و "دولت باید به بخش خصوصی اعتماد کند" از جمله اظهار نظرهایی بود که در این نشست از سوی دست‌اندرکاران تشکل‌های کشاورزی مطرح شد.

در این نشست به رغم آنکه سازمان دامپزشکی زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی و البته مغفول است، دکتر عنایت‌الله بیابانی - قائم‌مقام دبیر کل خانه کشاورز -، سیدجلال عجایبی - عضور شورای مرکزی خانه کشاورز-، سید محمد میرمحمدی - عضو شورای مرکزی خانه کشاورز -، سعید سلطانی سروستانی - مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران -، سید حسین صنیع‌خانی - دبیر انجمن صنفی مرغ‌تخم‌گذار استان تهران - و گنجی - دبیر مجمع هماهنگی‌های توسعه و توانمندسازی تشکل‌های کشاورزی - حضور داشتند و هر یک به بیان دیدگاه‌های خود درباره مسائل مختلفی از جمله نقش و جایگاه تشکل‌های کشاورزی در ایران و جهان پرداختند.

*** تشکل‌های کشاورزی مجری بیش از 95 درصد از وظایف‌اند اما در تصمیمات نقشی ندارند

دکتر عنایت‌الله بیابانی - نایب رییس خانه کشاورز - اظهار کرد:‌ خانه کشاورز همواره به عنوان تشکلی واقعی در بخش خصوصی هیچگاه وام دار شخص و یا گروهی نبوده و در سال‌های عمر خود تلاش کرده بتواند این تشکل را در راستای حمایت از منافع کشاورزان حفظ کند.

وی افزود:‌ برای حمایت از تشکل‌های بخش کشاورزی باید سیاست‌های حمایتی اعمال شود نه سیاست‌های دخالتی. اما در حال حاضر مجری بیش از 95 درصد از وظایف بخش کشاورزی تشکل‌های بخش خصوصی هستند اما متاسفانه آن‌ها در 97 درصد از تصمیمات نقشی ندارند و دولت تصمیم‌گیرنده اصلی است.

بیابانی تاکید کرد:‌ اگر مدیریت‌های کلان کشاورزی در دولت آینده بخواهد راه درستی پیش ببرد، باید از افرادی استفاده کند که دارای تجربیات فراوان بوده و با بخش کشاورزی به صورت کامل آشنا باشند.

نایب رییس خانه کشاورز افزود: تشکل‌های کشاورزی در دنیا قدمتی 400-500 ساله دارند و پایه‌های اقتصادی کشورها را تشکیل می‌دهند درحالی که تشکل‌ها در ایران قبل و پس از انقلاب با احساس نیاز دولت‌ها تشکیل شدند و منافع آن‌ها را دنبال می‌کردند. به گونه‌ای که اگر زمانی بین منافع دولت و مردم تناقضی وجود آمد اولویت با منافع دولت بود.

وی ادامه داد: خانه کشاورز تنها تشکل مردمی بود که با درایت پیشکسوتان بخش کشاورزی و بدون وابستگی سیاسی و مالی به دولت تشکیل شد و در چارچوب نظام سیاسی ایران اساس‌نامه خود را به تایید سران سه قوای وقت کشور رساند و تاکنون توانسته است در راستای قانون اساسی و منافع کشاورزان حق طلبی کند.

بیابانی اظهار کرد: اتحادیه‌ها و تشکل‌های کشاورزی باید روحیه لازم برای خودباوری را داشته باشند و خود را منشاء‌ بسیاری از کارها و اقدامات انجام شده در بخش کشاورزی بدانند اما متاسفانه دولت هنوز در تلاش است تا سیطره خود را بر اتحادیه‌ها بخش خصوصی حفظ کند به گونه‌ای که با هدایت بودجه‌ها و منابع مالی سعی دارند آن‌ها در راستای منافع خود کنترل کند.

نایب رییس خانه کشاورز گفت: در راستای تثبیت جایگاه تشکل‌های واقعی بخش کشاورزی دولت‌ باید نقش مشارکتی و مشورتی آن‌ها را جدی بگیرد و با سیاست‌های حمایتی وظایف را به همراه اختیارات کامل به این تشکل‌ها واگذار کند.

*** وظایف به همراه اختیارات به بخش خصوصی واگذار شود

همچنین سعید سلطانی سروستانی - مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران - اظهار کرد: اتحادیه مرکزی دامداران نخستین تشکل تخصصی بخش خصوصی در زمینه کشاورزی بود که در سال 75 تشکیل شده و زمینه ساز تشکیل 12 تشکل دیگر در بخش‌های مختلف شد و در حال حاضر شبکه دامداران ایران شبکه‌ای منسجم و متشکل از یک میلیون و 300 هزار نفر از دامداران و فعالان این صنعت در کشور است که بالغ بر 92 درصد از اعضا و فعالان صنعت دامپروری را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: این اتحادیه بیش از 631 تعاونی در 300 شهرستان کشور و 31 اتحادیه استانی در استان‌های کشور راه‌اندازی کرده است و تاکنون فعالیت‌های بسیاری که پیش از این برای دولت هزینه‌های زیادی در برداشت مانند فعالیتهای اصلاح نژادی، تلقیح مصنوعی، انتقال جنین و ثبت مشخصات رکوردگیری را با هزینه‌های تولیدکنندگان و دامداران انجام داده است.

سلطانی گفت: بیش از 62 درصد از فعالیت‌ها و وظایف دامپروری در کشور توسط اتحادیه دامداران انجام می‌شود اما تاکنون قدرت تصمیم گیری به اتحادیه داده نشده است در حالی که در قانون به صورت مستقیم به موضوع واگذاری وظایف، مسوولیت‌ها و اختیارات به بخش خصوصی اشاره شده است.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران ادامه داد:‌ واگذاری کامل وظایف و اختیارات به بخش خصوصی به همراه نظارت بر انجام وظایف محوله از سوی دولت می‌تواند صنعت دامپروری را متحول کند.

***تفاوت نوع شکل‌گیری و ساختار تشکل‌های کشاورزی در ایران با جهان

به گزارش ایسنا، سیدمحمد میرمحمدی - عضو شورای مرکزی خانه کشاورز - در این نشست درباره تفاوت تشکل‌ها و تعاونی‌های کشاورزی در ایران و کشورهای پیشرفته اظهار کرد: نوع شکل‌گیری تشکل‌های بخش کشاورزی در ایران با تشکل‌هایی که در کشورهای اروپایی راه اندازی شده‌اند بسیار متفاوت است چراکه این تعاونی‌ها در ابتدا با سرمایه‌های دولتی و احساس نیاز از سوی دولت تشکیل شده‌اند و در ابتدا امر حتی کشاورزان نمی‌دانستند یکی از اعضای این تعاونی هستند.

وی افزود: در ادامه و پس ازانقلاب که ارزش سهام این تعاونی‌ها افزایش یافت، کشاورزان متوجه شدند که عضو این تعاونی‌ها هستند و منافعی در این تعاونی‌ها برای آن‌ها وجود دارد.

میرمحمدی گفت: در ادامه و پس از انقلاب تعاونی‌های کشاورزی که از سوی دولت تشکیل شده بود به انجام امور و وظایفی مانند توزیع کالاهای کوپنی در بین روستاییان پرداختند و جزو وظایفی که دولت از آن‌ها انتظار داشت، فعالیت دیگری انجام نمی دادند بنابراین چه انتظاری می‌توان از تشکل‌هایی داشت که تشکیل دهنده آن دولت بوده است.

این عضو شورای مرکزی خانه کشاورز افزود: یکی دیگر از تفاوت‌های تشکل‌های کشاورزی در ایران شرایط حاکم بر کشور و ساختار این تشکل‌ها است چرا که در کشورهای پیشرفته و اروپایی تعاونی‌های تولید در کنار تعاونی‌های مصرف و اعتبار وجود دارند و این تعاونی‌ها به صورت مشترک منافعی را برای خود و اعضایشان تعریف کرده‌اند و بر این اساس از یکدیگر حمایت می‌کنند تا بتوانند بازار تولید تا مصرف محصولات کشاورزی را در دست بگیرند.

*** تشکیل برخی از تشکل‌های دولتی کشاورزی برای مقابله با بخش خصوصی

همچنین سیدجلال عجایبی - عضو شورای مرکزی خانه کشاورز و رییس اتحادیه تعاونی تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران - اظهار کرد: دولت در ابتدا تعاونی‌های بخش کشاورزی را تشکیل داد تا انحصار بازار صادرات و واردات را از آن خود کند اما در حال حاضر علیرغم این‌که اتحادیه‌های بخش خصوصی به همت تولیدکنندگان تشکیل شده است تاکنون نتوانسته‌اند آن طور که باید استعدادهای خود را در بازارهای داخلی و خارجی به منصه ظهور برسانند چرا که همواره دولت با دخالت صد درصدی به جای نظارت بخش خصوصی را متوقف کرده است.

وی افزود: گرچه تعاونی‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی آن طور که باید با یکدیگر متحد نیستند اما گاهی اوقات برخی از مسوولان دولتی با حمایت از برخی افراد و گروه‌ها اتحادیه‌هایی را تشکیل داده‌اند تا در برابر بخش خصوصی که توسط تولیدکنندگان و کشاورزان تشکیل شده است بایستند و با موازی کاری مانع رشد و پیشرفت آن‌ها شوند.

عجایبی تاکید کرد:‌ اگر فضا و بازار محصولات کشاورزی آزاد باشد و به حال خود رها شود بازار خود و اتحادیه‌های واقعی بخش خصوصی را می‌شناسد و این اتحادیه‌های بخش خصوصی هستند که در این بازار ماندگار خواهند شد.

به گزارش ایسنا، سیدحسین صنیع خانی - دبیر انجمن صنفی مرغ تخم‌گذار استان تهران - اظهار کرد: گرچه تعاونی‌های بخش خصوصی حجم بسیاری از وظایف و فعالیت‌ها را در حوزه‌های خود انجام می‌دهند اما سرنوشت بخش‌ها و تعاونی‌های خصوصی کشاورزی را مسوولان دولتی رقم می‌زنند که با سیاست‌های دخالتی خود مانع رشد و پویایی این صنعت می‌شوند.

وی افزود: اگر به جای اعمال سیاست‌های نادرست و لحظه‌ای در صنایع مختلف بخش کشاورزی، تصمیمات و اختیارات به همراه وظایف بخش خصوصی واگذار شود شاهد چنین مشکلاتی نخواهیم بود.

*** دولت آینده با اعتماد به تشکل‌ها امید و پویایی را به بخش کشاورزی برگرداند

همچنین مهندس گنجی - دبیر مجمع هماهنگی‌های توسعه و توانمندسازی تشکل‌های کشاورزی - اظهار کرد:‌ مسوولان دولتی تاکنون نتوانستند وظایف را به صورت کامل به بخش خصوصی واگذار کنند که می‌توان به مشکلات موجود بر سر راه تاسیس خانه شیر که بیش از هفت سال است بررسی‌های نهایی آن با ورود به مجلس انجام شده است اشاره کرد.

وی افزود: باید به تشکل‌ها و اتحادیه‌های بخش خصوصی اعتماد و وظایف را به همراه اختیارات و قدرت تصمیم گیری به آن‌ها واگذار کرد اما درحال حاضر اگر یارانه‌ای به یک صنعت داده شود، مسوولان به همان اندازه به کارمندان خود حقوق می‌دهند تا بر فعالیت آن صنعت نظارت کنند. این درحالی است که نظارت بر فعالیت‌های بخش خصوصی نیازی به صرف چنین هزینه‌های گزافی نیست.

گنجی گفت: امروز 80 درصد اقتصاد کشور دولتی است در حالی که در بخش کشاورزی اتحادیه‌های بخش خصوصی به همراه کشاورزان 95 درصد از امور را خود انجام می‌دهند اما همه تصمیمات و سرنوشتشان به دولت وابستگی دارد.

دبیر مجمع هماهنگی‌های توسعه و توانمندسازی تشکل‌های کشاورزی اظهار امیدواری کرد که دولت جدید با رویکرد مناسب و اعتماد به بخش خصوصی فضا را برای اتحادیه‌ها و تشکل‌های کشاورزی به گونه‌ای فراهم کند تا شاهد پیشرفت و پویایی روز افزون بخش کشاورزی در کشور باشیم.

در پایان این نشست، قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز به همراه روسای تشکل‌های کشاورزی از بخش‌های مختلف خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بازدید کردند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
تائب زاده
|
-
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
0
0
احساس می کنم دامپزشکی در وزارت کشاورزی مثل یک بچه ناتنی است!! نمی دانم احساسم درست هست یا نه!
m.en
|
-
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
0
0
اتفاقا به عقیده ی بنده دامپزشکان خوب کاری کردند که شرکت نکردند. ما که کشاورز نیستیم ! کار دامپزشک طبابت و جراحیه ! نه کشت سیب زمینی و گوجه فرنگی و غیره . ما باید زیر نظر وزارت بهداشت باشیم. این وضعیت فعلی از ریشه غلطه بنابراین جای ناراحتی نداره عدم حضور دامپزشکان در چنین نشست بی ربطی. با آرزوی جدا شدن دامپزشکی از کشاورزی و پیوستنش به جایی که باید باشه، در ایران.
نظر شما
ادامه