کد خبر: ۱۳۵۷۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی تربت حیدریه، گناباد، خراسان جنوبی، ایلام و گیلان

 

بیش از 700 هزار راس نوبت سر واکسیناسیون انواع دامهای سبک سنگین تربت حیدریه 


 به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی تربت حیدریه،  طی 3 ماهه اول سال جاری  بیش از 700 هزار راس نوبت سر انواع دامهای شهرستان(گاو، گوسفند، بز، اسب، سگ)   توسط اکیپهای مایه کوبی دولتی و خصوصی دامپزشکی بر علیه بیماریهای دامی و مشترک بین انسان و دام مورد مایه کوبی ، خونگیری و تست تشخیص بیماریها  قرار گرفتند .
دکتر رفیعی پور رئیس شبکه گفت: با توجه به وظیفه قانونی و ذاتی دامپزشکی در حفظ بهداشت و سلامت دام بعنوان سرمایه دوم کشور ، ارتقاء بهداشت عمومی جامعه ، امنیت غذایی و امنیت اقتصادی کشور تمامی فعالیتهای بهداشتی و قرنطینه ای شبکه در چارچوب پروژه های کنترل و مبارزه بر علیه بیماریها در حال انجام میباشد. فعالیتهای بهداشتی و حیاتی  صورت گرفته در جهت پیشگیری ، کنترل و ریشه کنی بیماریهای دامی و مشترک بین انسان و دام بوده  که این اقدامات  باعث جلوگیری از خسارات اقتصادی فراوان به جمعیت دامی منطقه  شده،  و ارتقاء سلامت و بهداشت عمومی ، امنیت غذایی و اقتصادی جامعه را در برخواهد داشت.

 

----------------------------

 

ارتباط مستمردامپزشکی شهرستان گناباد با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی


به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان گناباد به منظور پایش وضعیت بیماری های مشترک بین انسان ودام از قبیل تب مالت،هاری،تب کریمه کنگو، آنفلونزای فوق حاد پرندگان و . . . دامپزشکی شهرستان با ارسال و دریافت گزارشات به صورت مستمر با دانشگاه علوم پزشکی گناباد همکاری موفقیت آمیزی داشته است .
دکتر قدرتی رئیس شبکه دامپزشکی گناباد گفت : در موارد بروز بیماری های مشترک بین انسان و دام یکی از فاکتورهای مهم و موثر سرعت عمل و اطلاع رسانی بین بخشی می باشد که دامپزشکی شهرستان با توجه به گستردگی حوزه کاری عملکرد مناسبی در ارتباط با سایر دستگاه ها داشته است .
دکتر قدرتی افزود: هر ماه گزارشات رخداد تب مالت انسانی از طریق معاونت بهداشتی به این شبکه ارسال می شود و کارشناسان دامپزشکی با بررسی و تعیین اولویت ها اقدام به برنامه ریزی  درخصوص مایه کوبی دام های منطقه نموده، همچنین در موارد انسان گزیدگی با توجه به اهمیت و خطر بالای بیماری هاری گزارش سریعا از طریق معاونت بهداشتی یا مرکز درمانی در روستاهای تابعه به این شبکه ارسال و کارشناسان دامپزشکی با اعزام به منطقه در کوتاهترین زمان ممکن نسبت به نمونه برداری از حیوان مشکوک به هاری و واکسیناسیون سگ های صاحبدار اقدام می نماید .
دکتر قدرتی در پایان گت : دامداران بایستی در صورت مشاهده هرگونه تلفات و علایم مشکوک مراتب را در اسرع وقت جهت پیگیری و بررسی به این شبکه اعلام نمایند .

---------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی:
نهاده های دامی رایگان به دامداران تحویل می شود


نهاده های دامی رایگان بین دامداران استان توزیع می شود.

مدیرکل دامپزشکی در حاشیه دیدار با نماینده مردم فردوس،سرایان،بشرویه و طبس در مجلس شورای اسلامی ،توزیع نهاده های رایگان را به دلیل آغاز فصل گرما و فعالیت حشرات ضروری دانست و گفت:این نهاده ها شامل انواع سموم برای مبارزه با انگل های خارجی بدن دام ها توسط اکیپ های سیار دامپزشکی بین دامداران منطقه توزیع می شود.دکتر محمدعلی رضایی با اشاره به وجود بیش از یک میلیون و 500 هزار راس دام سبک و بیش از 35 هزار راس دام سنگین در استان ادامه داد:وضعیت خراسان جنوبی از نظر بیماری ها با وجود مرز مشترک با کشور افغانستان مطلوب است.وی امکانات موجود در طبس برای خدمت رسانی به دامداران شهرستان را محدود دانست و افزود:در این زمینه اعتبارات مناسب و نیروی انسانی مورد نیاز جذب خواهد شد.

 

--------------------------

 

اجرای طرح تشدید نظارت بهداشتی دامپزشکی استان ایلام ویژه ماه مبارک رمضان


مدیر کل دامپزشکی ایلام از آغاز طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر اماکن تولید و عرضه فراورده های خام دامی در استان از 19تیرماه سال جاری خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی ایلام،دکتر وهاب پیرانی مدیر کل دامپزشکی اعلام نمود: طرح تشدید نظارت بهداشتی ویژه ماه مبارک رمضان با توجه به وظیفه خطیر این اداره کل در زمینه نظارت بر عرضه بهداشتی فرآورده‌های خام دامی و با هدف جلوگیری از ورود فرآورده های خام دامی غیر بهداشتی در سفره رمضان روزه داران عزیز اجرا می‌شود و طی آن روزانه 28 اکیپ ثابت و سیار دامپزشکی در سطح استان بر مراکز تهیه و عرضه مواد خام دامی نظارت می کنند.
وی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان در قالب طرح تشدید،بر کلیه مراکز عرضه گوشت قرمز، مرغ فروشی‌ها، مراکز عرضه ماهی، کشتارگاه‌های دام و طیور و مراکز جمع آوری شیر نظارت خواهدشد، از مردم استان خواست تا به منظور حفظ سلامت خود و خانواده و اطمینان از مصرف فرآورده های خام دامی ، مواد غذایی مصرفی خود را از مراکز عرضه مجاز و مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند،ودر صورت مشاهده تخلف در این واحدها با شماره تلفن 1512تماس حاصل کرده تا ناظران اداره کل دامپزشکی استان در اسرع وقت به موضوع تخلف رسیدگی کنند.

-----------------------------

 

ارزش محموله های صادراتی از استان گیلان بیش از 27 میلیارد ریال شده است


در 3 ماهه نخست امسال بیش از 400 تن انواع محموله های آبزیان ، سوسیس و کالباس و پای مرغ به خارج از کشور صادر شده است.
دکتر ساسان پشتیبان رئیس اداره قرنطینه و امور بین الملل دامپزشکی استان گیلان اعلام کرد در 3 ماهه نخست امسال بیش از 400 تن محموله به خارج از کشور صادر شده است.
دکتر پشتیبان با اعلام این خبر افزود 121 تن ماهی زنده و تازه و بچه ماهی ، ده پای دراز آب شیرین و ماهی زنده خاویاری به کشور عراق و آذربایجان صادرشده است.
همچنین 284 تن فرآورده های خام نظیر سوسیس و کالباس ، پای مرغ منجمد و مرغ منجمد به کشور عراق ، ویتنام و امارات صادر گردیده است .
دکتر پشتیبان همچنین به صادرات 298000 قطعه جوجه یکروزه گوشتی ، مادر و تخم مرغ نطفه دار به کشور آذربایجان اشاره کرد و اظهار داشت ، ارزش ریالی محموله های صادراتی در سه ماهه نخست بالغ بر 27182200000 ریال بوده است.
وی در خصوص واردات در سه ماه نخست اعلام کرد  240775000 کیلوگرم سبوس گندم و ذرت دامی از کشور اذربایجان و روسیه ، 4450000 قطعه انواع تخم نطفه دار بوقلمون،جوجه یکروزه مادر و اجداد و تخم چشم زده ماهی قزل آلا ازکشورهای اسپانیا،فرانسه و انگلیس وارد استان گیلان شده است.
در قرنطینه داخلی نیز از ابتدای سال تاکنون 7556 مورد گواهی حمل بهداشتی از طریق شبکه آنلاین و یکپارچه قرنطینه برای انواع دام زنده و فراورده های خام دامی صادر شده است که از طریق آن 71933000 قطعه انواع جوجه یکروزه مرغ گوشتی ،مادر،اجداد،مرغ زنده کشتاری ،تخم نطفه داروجوجه یکروزه بوقلمون و12404000 کیلوگرم انواع فراورده دام خوراکی و غیر خوراکی ونهاده های خوراک دام در سطح کشور حمل ونقل شده است.

نظر شما
ادامه