کد خبر: ۱۳۸۲۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی تربت حیدریه، ایلام و ریگان

 

برگزاری یک دوره آموزشی با عنوان بیماری مشمشه در تک سمیان برای کارشناسان دامپزشکی در تربت حیدریه

 

 به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی تربت حیدریه  با توجه به اهمیت پیشگیری از بروز احتمالی بیماری مشمشه به عنوان یک بیماری خطرناک برای تک سمیان و قابل انتقال به انسان یک دوره آموزشی با عنوان بیماری مشمشه برای کارشناسان دامپزشکی دولتی و خصوصی شهرستان برگزار شد.

دکتر رفیعی پور رئیس شبکه گفت : در میان بیماریهای هشدار دادنی تک سمیان ، بیماری مشمشه یکی از بیماریهای خطرناک مشترک بین انسان و تک سمیان میباشد . در دوره فوق در خصوص چگونگی بروز و انتشار بیماری و راههای پیشگیری مطالبی آموزش داده شد . اقدامات بهداشتی برای پیشگیری ، کنترل و ریشه کنی بیماری مشمشه شامل پوشش کامل عملیات مبارزه ، ممانعت از حمل و نقل تک سمیان بدون مجوز بهداشتی دامپزشکی و اعمال مقررات بهداشتی ، قرنطینه ای و امنیت زیستی در کلیه مراکز واجد اسب  و سایر تک سمبان میباشد. با فعالیتهای بهداشتی و قرنطینه ای دامپزشکی در خصوص بیماریهای مشترک بین انسان و تک سمیان می توان شاهد ریشه کنی بیماریهای خطرناکی همچون مشمشه از کشور باشیم. ارتقاء و رشد صنعت اسب کشور ، حفظ سرمایه دامی ، صیانت هر چه بیشتر از بهداشت عمومی جامعه ، حضور روز افزون اسبهای کشور در میادین ورزشی برون مرزی و عرضه تجارت جهانی وابسته به کنترل و مبارزه بیماریهای مشترک بین انسان و تک سمیان توسط دامپزشکی کشور می باشد. 

 

----------------------------

 

استان ایلام یکی از قطب های پرورش دام و طیور در کشور است 


 مدیرکل دامپزشکی استان ایلام در جلسه شورای هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی که در محل سالن جلسات اداره کل دامپزشکی استان ایلام برگزار شد با اعلام این مطلب گفت ...

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام در جلسه شورای هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی که در محل سالن جلسات اداره کل دامپزشکی استان ایلام برگزار شد با اعلام این مطلب گفت : استان ایلام با دارا بودن بیش از 5/2 میلیون واحد دامی و بیش از 300 واحد مرغداری گوشتی و 1000 واحد گاوداری صنعتی و نیمه صنعتی و 100 واحد آبزی پروری با ارزش 750 میلیارد تومان و تولید سالیانه 150 هزار تن انواع فرآورده های دامی به ارزش بیش از 550 میلیارد تومان ، وظیفه خطیری بر عهده دامپزشکی استان نهاده است که در جهت حفظ و حراست از سرمایه عظیم دام ، طیور ، آبزیان و صنایع وابسته با تمام توان به ارائه خدمت بپردازد ، که خوشبختانه کارکنان سخت کوش دامپزشکی با انجام سالیانه بیش از 6 میلیون نوبت سر واکسیناسیون و انجام مراقبت های بهداشتی لازم در انجام رسالت خویش از هیچگونه کوششی دریغ نمی نمایند .

در ادامه مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به وظایف دامپزشکی در مبارزه و پیشگیری از بیماری های واگیردار و مشترک بین انسان و دام ، خواستار کمک مسئولین استان به حل معظل کشتار غیر مجاز دام که باعث به خطر افتادن سلامت مردم می شود گردید .

سپس رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ضمن قدردانی از فعالیت های مجموعه دامپزشکی و حفظ و حراست از سرمایه دامی استان افزود : سازمان جهاد کشاورزی استان با تمام توان در خدمت مجموعه دامپزشکی برای پیشبرد اهداف سازمانی خواهد بود .

همچنین در ادامه این جلسه برش استانی برنامه پنجم توسعه مورد بحث و بررسی و تبادل نظر قرار گرفت  و شرکت کنندگان به بحث و تبادل نظر پرداختند .

 

-----------------------------

 

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان عنوان کرد واکسیناسیون 750 ‌نفر شتر علیه بیماری پاستورلوز در ریگان


مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: 750 ‌نفر شتر علیه بیماری پاستورلوز در ریگان واکسینه شدند. 
محسن دهقانیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار داشت: حرفه دامپروری به عنوان شغل دوم مردم ریگان از گذشته قابل اهمیت بوده و این حرفه به پرورش گونه خاص و یا گونه‌های محدود دام خلاصه نمی‌شود به طوری که پرورش شتر همانند پرورش دیگر دام‌های اهلی در این شهرستان اهمیت دارد.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 2 هزار و 500 نفر شتر در شهرستان وجود دارد و تقریبا پرورش شتر در تمام‌ روستاهای این منطقه به صورت نسبی وجود دارد، اما از جمله روستاهای پرتراکم در این زمینه می‌توان به ده‌رضا، همت‌آباد‌، نعمت‌آباد، سرزه، گزمیر‌، ملک‌آباد، شیرآباد، باقرآباد، گزبهمن و چاه ملک اشاره کرد.

دهقانیان عنوان کرد: از اقدامات شبکه دامپزشکی ریگان برای مبارزه و کنترل بیماری‌های این دام و‌ بیمار‌ی‌های ناشی از معضل خشکسالی می‌توان به واکسیناسیون دام‌های منطقه علیه بیماری پاستورلوز و سمپاشی اشاره کرد.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تا‌کنون 750 نفر شتر علیه بیماری پاستورلوز واکسینه شدند، بیماری پاستورلوزیس یا تب حمل و نقل یک بیماری عفونی واگیردار و یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان ابراز داشت: تغییرات آب و هوایی، استرس، حمل و نقل، جابه‌جایی و حمل نقل بی‌مورد دام‌، عدم رعایت ضوابط قرنطینه و استفاده از داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی از عوامل مستعد کننده بروز بیماری هستند و انتقال بیماری معمولا از راه تنفسی و دهان صورت می‌گیرد.

دهقانیان افزود: این بیماری به دو شکل حاد و ریوی بروز می‌کند که در دام با علائمی مانند تب بالا، سرفه، ریزش شدید بزاق، اسهال و گاهی اسهال خونی، تورم دردناک ناحیه کتف و گردن و زیر جلد نواحی گلو، سینه و شکم، پریکاردیت و پنومونی‌ همراه است.

وی گفت: به حداقل رساندن استرس‌ها، واکسیناسیون به ‌موقع به ویژه در اوایل بهار و اوایل پاییز علیه بیماری، ضدعفونی مرتب جایگاه دام و رعایت اصول مدیریت بهداشتی دامداری‌ها، دفن بهداشتی لاشه تلف شده و جلوگیری از حمل و نقل غیرمجاز دام از راه‌های پیشگیری از بیماری پاستورلوز است.

دهقانیان تصریح کرد: به همین منظور با توجه به فصل گرما و وجود توفان‌های شن و ریگ در این شهرستان که زمینه بروز این بیماری را افزایش می‌دهد به همین منظور 2 هزار و 200 نفر از شترهای ریگان به مدت دو هفته علیه این بیماری مهم واکسینه می‌شوند.

وی ابراز داشت: از پرورش دهندگان شتر در شهرستان تقاضا می‌شود در انجام این عملیات فنی همکاری و مساعدت لازم را به شبکه دامپزشکی این شهرستان به عمل آورند و تا پایان انجام واکسیناسیون از جابه‌جایی بی‌مورد ‌دام خودداری کنند.


 

نظر شما
ادامه