کد خبر: ۱۴۷۵۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - وقتی پلنگ گرسنه را دید که گله‌اش را آشفته کرده و بزها را یکی پس از دیگری دریده است دست به اسلحه برنو برد و به چشمان پلنگ خیره شد، به یاد پدرش افتاد که از خرس‌های هشتادپهلو می‌گفت که دیگر زنده نیستند. انگشت از روی ماشه برداشت و رو به پلنگ زیبا فریاد زد و همین کافی بود تا گله‌اش نجات یابد.

چندی پیش یک پلنگ با حمله به گله دام اهلی در منطقه هشتاد پهلوی لرستان تعداد زیادی بز اهلی را درید. با اطلاع این دامدار به اداره محیط زیست بلافاصله محیط‌بان منطقه و کارشناسان این اداره به محل اعزام شده و با بررسی حادثه و تایید حمله پلنگ، نسبت به تهیه گزارش و تنظیم صورتجلسه اقدام کردند و مشخص شد ۴۴ بز اهلی بر اثر حمله پلنگ تلف شده‌اند.

مهندس بازگیر مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان در این‌خصوص افزود: از طرفی از حضور پلنگ در این منطقه خوشحال و از سوی دیگر نگران تکرار حادثه و وارد آمدن آسیب از سوی دامداران به این گونه جانوری ارزشمند بودیم، از این رو با تشکیل پرونده درصدد جبران خسارت وارده به این دامدار هستیم.

مهندس بازگیر با قدردانی از این دامدار در خودداری از وارد آوردن آسیب به پلنگ گفت: از کلیه دامداران تقاضا داریم در صورت حمله حیوانات وحشی از قبیل پلنگ، گرگ و غیره در نخستین اقدام با اداره محیط زیست منطقه تماس بگیرند تا هم جرمی را مرتکب نشوند و هم بتوانند خسارت وارده به دام‌هایشان را از ما‌ طلب کنند. امیدواریم مردم ایران زمین در کنار طبیعت باشند.

در این گفت و گو نوروز حیدری از چگونگی وقوع این حادثه و گذشته‌های زیبای طبیعت هشتادپهلوی لرستان گفته است:

داستان حمله پلنگ چه بود؟
در منطقه کول پیر در ارتفاعات هشتادپهلو مشغول چرای دام‌ها بودم، هر روز صبح زود گله را می‌برم و غروب برمی‌گردانم به روستا، نزدیک غروب آفتاب بود که تصمیم گرفتم گله را جمع کنم و به پایین برگردانم. هوا مه آلود بود و بزها پراکنده بودند. متوجه سروصدای غیرعادی بزها شدم و به سمت گله رفتم. بزها پراکنده شده بودند و در مه دید خوبی نداشتم. ناگهان متوجه تعدادی از بزها شدم که زخمی شده بودند و گروهی نیمه‌جان بودند. جلوتر رفتم و دیدم یک پلنگ بزرگ گردن یک بز را گرفته و در حال خفه کردن حیوان بود. هیچ کاری از دستم بر نمی‌آمد. پلنگ بزها را می‌گرفت و خفه می‌کرد و چندتایی هم از کوه به پایین پرت شدند. شروع کردم به داد و فریاد، پلنگ متوجه من شد و به سمت بالای کوه فرار کرد.

ترسیده بودید؟
ناراحت بودم، گله تار و مار شده بود و بزها از ترس، پراکنده شده بودند، تا جایی که توانستم گله را جمع و جور کردم و آن‌هایی را که سالم بودند برگرداندم به روستا. چندتا از بزها که زخمی بودند و بعضی نیز که از ترس فرار کرده بودند و برنمی‌گشتند را در کوه رها کردم و با بقیه گله به پایین برگشتم.

مگر شما سگ گله ندارید؟ پس سگ‌ها کجا بودند؟
ما در آبادی سگ داریم ولی جایی که ما بزهایمان را می‌بریم کوهستانی و خیلی صعب‌العبور است، سگ نمی‌تواند بالا بیاید و فقط بز به‌راحتی از صخره‌ها بالا می‌رود.

پلنگ چندتا از بزها و گوسفندهایتان را از بین برد؟
۱۴۰ بز و گوسفند داشتم که ۴۴ بز توسط پلنگ تلف شدند.

به محیط زیست اطلاع دادید؟
بله همان شب با محیط بان منطقه تماس گرفتم و فردای آن روز به همراه محیط بان و کارشناس اداره رفتیم به محل، عکس گرفتند و تعداد دام‌های تلف شده هم شمارش شد و پرونده تشکیل دادند.

شما همراه خودتان اسلحه داشتید؟
بله من برنو با جواز دارم و همیشه همراهم است.

چرا از اسلحه استفاده نکردید؟
من قبلاً هم پلنگ را در این کوه دیده بودم، این حیوان خیلی زیبا است، شما تا از نزدیک نبینید متوجه حرف من نمی‌شوید. به خدا قسم اگر همه دام‌های من را می‌خورد هرگز به سمتش تیر نمی‌انداختم.

واقعاً؟
خداوند به ما برکت می‌دهد، هر سال بزغاله‌ها و بره‌های جدید متولد می‌شوند و دام‌های ما دوباره زیاد می‌شوند اما اگر پلنگ از بین رفت این کوه دیگر پلنگ ندارد. باز هم می‌گویم اگر همه دام‌های من را تلف کرده بود هرگز پلنگ را نمی‌کشتم. پدر من همیشه از خرس‌های این منطقه تعریف می‌کند، اینجا قبلاً تعداد خیلی زیادی خرس زندگی می‌کرد اما مردم همه را کشتند، الان دیگر خرس در کوه نیست، چند ساله که اصلاً دیگر خرسی وجود ندارد اگر عقابی در آسمان این کوه پرواز نکند، اگر کل و بزهای وحشی داخل کوه نباشند، اگر سر یک چشمه ده‌ها کبک آب نخورند طبیعت لذت بخش نیست.

شما طبیعت را دوست دارید؟
من از شنیدن صدای آواز کبک‌ها در این کوه خیلی بیشتر از خوردن گوشت آن‌ها لذت می‌برم.

چرا از بین رفتن یک حیوان مثل خرس برای شما اهمیت دارد؟ چرا وجود پلنگ برای شما مهم است؟
این منطقه خیلی بکر و زیباست، من از طبیعت زادگاهم لذت می‌برم اما طبیعت هر چقدر بکر و زیبا باشد بدون جاندارانش هیچ لطفی ندارد. آقای خبرنگار من از شما یک سؤال بپرسم؟ اگر باغچه‌ای گل نداشته باشد یا دوتا گل پژمرده داشته باشد آن باغچه چه لطفی دارد؟

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
-
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
0
0
اگر گرگی به گله حمله کند ، تعداد زیادی از دامها را میکشد ولی شیر و پلنگ فقط به اندازه یک تا دو تا را شکار میکنند. لذا احتمال داره که پلنگ مذکور هار باشد و باید باقی مانده گله را شدیداً قرنطینه کرد.
ناشناس
|
-
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
0
0
در حال حاضر مشخص شده که ..........پس لطفا این خبر را بردارین
کارشناس محیط زیست-
نظر شما
ادامه