کد خبر: ۱۴۸۶۳
مدیرکل دامپزشکی کرمان خبر داد:
فعالیت مراکز پرورش ماهی غیرمجاز در کرمان

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: مراکز پرورش ماهی غیرمجاز در استان کرمان فعال هستند و این امر موجب بروز برخی از بیماری‌ها در بین آبزیان می‌شود.

خبرگزاری فارس: فعالیت مراکز پرورش ماهی غیرمجاز در کرمان
-------------------------------

بیژن دهقانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان بر ضرورت حرکت به سمت تکمیل چرخه پرورش آبزیان در استان کرمان از مرحله تولید تخم چشم‌زده تا عرضه ماهی پرورشی به بازار تاکید کرد.

وی با اشاره به بروز بیماری سپتی سمی خون‌ریزی دهنده ماهیان قزل‌آلا در برخی استان‌های کشور اظهار داشت: عدم رعایت اصول قرنطینه‌ای و بهداشتی می‌تواند، موجب ورود و گسترش بیماری‌های مختلف در استان کرمان شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان افزود: عدم ورود تخم چشم‌زده ماهی از مناطق آلوده به استان کرمان یکی از عوامل مهم در پیشگیری از بروز بیماری‌های مهمی چون سپتی سمی خون‌ریزی ماهیان قزل‌آلا است.

دهقانی با بیان اینکه پرورش دهندگان آبزیان باید قبل از هر اقدامی با دامپزشکی مشورت کنند، ابراز داشت: احداث مراکز تولید و تکثیر تخم‌ چشم‌زده در استان کرمان و بی‌نیازی از واردات محموله‌های ماهی و تخم چشم‌زده می‌تواند کمک خوبی به پیشگیری از ورود بیماری‌ها به مراکز پرورش ماهی باشد.

وی با اشاره به وجود مراکز پرورش ماهی غیرمجاز در استان کرمان تاکید کرد: تمام مراکز پرورش ماهی استان کرمان باید ضمن دریافت پروانه‌های مربوطه تحت نظارت یک مسئول فنی نیز قرار گیرند.

دهقانی با تاکید بر لزوم تشکیل اتحادیه و تعاونی پرورش دهندگان ماهی در استان کرمان بیان داشت: وجود تشکل‌ها می‌تواند، سبب تسهیل در امور پرورش دهندگان و افزایش کنترل و نظارت‌های مطلوب دامپزشکی بر روند تولید شود.

وی اذعان داشت: پیشگیری از بروز بیماری‌ها مانع تحمیل هزینه‌های درمانی و ضرر ناشی از کاهش تولید و تلفات به پرورش دهنده می‌شود.

این مسئول ادامه داد: حمل و نقل هرگونه ماهی و بچه ماهی باید با مجوز بهداشتی از دامپزشکی صورت گیرد و قرنطینه بچه ماهیان قبل از ورود به استخر پرورش از نکات بهداشتی مهمی است که باید از سوی پرورش دهندگان رعایت شود.

دهقانی تصریح کرد: پرورش دهندگان ماهی باید بچه ماهی مورد نیاز خود را از مراکز دارای مجوز بهداشتی و دارای گواهی سلامت خریداری کنند.

نظر شما
ادامه