کد خبر: ۱۴۹۰۷
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از نصب 16 عدد تابلو با مضمون محل عبور حیوانات وحشی و با نماد یوزپلنگ آسیایی در گذرگاه های عبور این گونه نادر جانوری در این استان خبر داد.
حمید ظهرابیˈ روز چهارشنبه به ایرنا گفت: با توجه قرار گرفتن مجموعه مورد حفاظت توران به عنوان بزرگترین ذخیره گاه زیست کره کشور در حاشیه محور اصلی سمنان – مشهد و جاده اصلی شاهرود – بردسکن، این تابلوها با هماهنگی سازمان حمل و نقل و امور پایانه های استان سمنان نصب شده است.

وی افزود: این اقدام با هدف آموزش و ترغیب مردم، بویژه مسافرین و رانندگان برای رعایت سرعت مناسب در این مناطق انجام شده و این تابلوها در اندازه های مناسب و با نماد یوزپلنگ آسیایی تهیه و در گذرگاه های عبور این گونه نادر نصب شد.

وی یادآور شد: ذخیره گاه زیست کره توران یکی از زیستگاه های مهم یوزپلنگ آسیایی است و وجود جاده ترانزیتی در حاشیه این ذخیره گاه که در کریدور مهاجرتی یوزپلنگ آسیایی به مناطق آزاد و قسمت شمالی جاده قرار دارد، نه تنها موجب برهم خوردن امنیت زیستگاه می شود بلکه باعث اخلال در رفت و آمد و در مواردی تصادفات جاده ای برای این گونه نادر و ارزشمند می شود.

تصادفات جاده ای یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر گوشتخواران به خصوص یوزپلنگ آسیایی در کشور است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از رانندگان وسایل نقلیه خواست در مکان هایی که این تابلوها نصب شده با احتیاط و سرعت پایین حرکت کنند تا شاهد حوادث ناگوار برخورد با این گونه های ارزشمند جانوری نباشیم.

در ماه های اخیر تلف شدن تعدادی پلنگ و یوزپلنگ در نقاط مختلف کشور بر اثر برخورد با خودروهای عبوری گزارش شده است

 

نظر شما
ادامه