کد خبر: ۱۵۰۵۸

خدایی گفت: صادرات آبزیان در هشت ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی 33 درصد و از لحاظ ارزشی 14 درصد افزایش داشته است.


علی‌اکبر خدایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه جمع کل صادرات آبزیان در هشت ماهه اول سال جاری از نظر وزنی 38 هزار و 600 تن و از نظر ارزشی 133 میلیون و 600 دلار بوده است، افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی 33 درصد و از لحاظ ارزشی 14 درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: به گفته مسئولان میزان صادرات غیرنفتی امسال با کاهش رو‌به‌رو بوده اما خوشبختانه در زمینه صادرات آبزیان درست عکس این مسئله اتفاق افتاد.

به گفته خدایی صادرات آبزیان به بیش از 40 کشور دنیا از جمله کشورهای جنوب شرق آسیا، حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی مانند بلژیک، آلمان و ایتالیا انجام می‌شود.

***افزایش میزان تولید عامل رشد صادرات است

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران ادامه داد: حجم عمده این صادرات (75 درصد ارزشی و 77.5 درصد وزنی ) مربوط به ماهیان غیرماکول صید شده در آب‌های جنوب و ماهی کپور پرورشی بوده است.

خدایی ادامه داد: ماهیان زینتی ،قزل آلا ، خاویار،میگو و... از دیگر آبزیان صادراتی بوده اند.

وی با اشاره به تصمیم دولت در سال گذشته مبنی بر اینکه صادرکنندگان باید حتما ارز حاصل از صادرات خود را به اتاق مبادله تسلیم کنند، افزود: این امر سبب شده تا برخی از صادرکنندگان ارزش صادرات خود را کمتر از میزان واقعی آن اعلام کنند .

خدایی تصریح کرد: بنابراین ارزش واقعی حاصل از صادرات آبزیان قطعا بیش از میزان اعلام شده است.

وی با اشاره به وعده مسئولان مبنی بر لغو تعهد ارزی از صادرکنندگان ،گفت: هنوز بخش‌نامه‌ای در این زمینه به گمرکات ابلاغ نشده است.خدایی خاطرنشان کرد: میزان صادرات آبزیان در هشت‌ماهه نخست سال 91 از نظروزنی 28 هزار و 900 تن و از لحاظ ارزشی 117 میلیون و 81 هزار دلار بوده است.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان عواملی چون ایجاد زیرساخت‌های مناسب، افزایش میزان تولید و کشف بازارهای جدید را از دلایل رشد صادرات در سال جاری عنوان کرد.

*فرانسه به جمع مشتریان میگوی ایران پیوست

خدایی با اشاره به افزایش چشمگیر صادرات میگو در سال جاری افزود: در هشت ماهه اول امسال پنج هزار 920 تن میگو به ارزش 25 میلیون 922 هزار دلار از کشور صادر شده است.

وی ادامه داد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال 91 که دو هزار و 160 تن میگو به ارزش 10 میلیون و 327 هزار دلار صادر شده بود از نظر وزنی 172 درصد و از نظر ارزشی 151 درصد افزایش داشته است.به گفته خدایی صادرات میگو به کشورهایی مانند مصر، لبنان، کویت، امارات، چین،ویتنام، کره جنوبی،فرانسه ،اسپانیا و ایتالیا انجام می‌شود.وی افزود: در سال جاری صادرات این آبزی به فرانسه پس از 10 سال مجددا از سر گرفته شده است.

*افزایش 300 درصدی صادرات خاویار

خدایی گفت : همچنین در هشت ماهه نخست سال جاری 400 کیلو خاویار به ارزش 469 هزار دلار از کشور صادر شده است.وی اضافه کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 300 و از نظر ارزشی 141 درصد افزایش داشته است.

خدایی ادامه داد: همچنین در این مدت 37 تن انواع ماهی زینتی به ارزش 275 هزار دلار به کشورهای عربی صادر شده است.وی افزود: 34 تن ماهی قزل‌آلا به ارزش 157 هزار و 500 دلار نیز امسال به کشور آذربایجان صادر شده که این میزان در مدت مشابه سال 91 دو تن بوده است.به گفته خدایی در هشت ماهه اول سال گذشته 100 کیلو خاویار به ارزش 194 هزار دلار صادر شده بود

نظر شما
ادامه