کد خبر: ۱۵۳۸۱

در پی تلف شدن یک میلیون راس دام در آمریکا بر اثر بیماری، بحران افزایش قیمت گوشت در آمریکا روی داد.

ان پی آر، با شیوع فراگیری اپیدمی اسهال خوکی در میان دامها در آمریکا باعث کاهش تولید گوشت در این کشور شده است و به اعتقاد برخی اقتصاد دانان دام تا کنون 1 میلیون دام در رابطه با این بیماری تنها در آمریکا تلف شده‌اند.

بیماری اسهال خوکی بچه خوک‌های پرورشی دامداریها را مورد حمله قرار می‌دهد.

دامهای بالغ در برخورد با این بیماری معمولا جان سالم به در می‌برند، ولی بچه دامها به علت کاهش بیش از حد سطح آب بدن آنها تلف می‌شوند.

این بیماری به اختصار PED نامیده می شود و تخمین زده می شود تا کنون این بیماری باعث تلف شدن 1 میلیون دام در آمریکا شده باشد.

PED ابتدا در ایالت آیووا ایالات متحده در بهار سال گذشته دیده شد، کانادا نیز در روزهای گذشته اعلام کرده است که اولین نمونه این بیماری را در میان دام‌های خود مشاهده کرده است و همین امر باعث بروز نگرانی در میان دامپزشکان شده است.

رادنی بیکر، استاد دامپزشکی دانشگاه آیووا، با اشاره به شیوع این بیماری در آمریکا گفت: دور از واقعیت نیست که تخمین بزنیم، تا کنون 1 میلیون خوک با ابتلا به این بیماری تلف شده‌اند و تا پایان فصل زمستان این رقم ممکن است به سه یا چهار برابر افزایش یابد.

در حال حاضر PED در ایالت های آیووا، مینسوتا، کارولینای شمالی، اوکلاهاما و کانزاس به شدت در حال تلف کردن دام‌هاست و بر اساس گزارشات این بیماری در 18 ایالت دیگر آمریکا نیز دیده شده است.

در حال حاضر به نظر می‌رسد، دولت این کشور با ارائه کنجاله ارزان تر نسبت به سال گذشته در تلاش است، تا از تأثیر این بیماری بر قیمت گوشت و افزایش بی رویه قیمت آن در سال جاری بکاهد.

اما به نظر می‌رسد، با پایان یافت فصل زمستان و تلف شدن تخمینی سه میلیون بچه خوک دیگر بر اساس پیش‌بینی‌ها در این کشور، این اقدامات تأثیر خود را از دست داده و قیمت گوشت افزایش قابل توجهی را در ایالات متحده تجربه کند.

بنا به گزارشات، در حال حاضر هیچ نشانه ای از کنترل این بیماری توسط دولت این کشور در بین دام ها مشاهده نمی‌شود و دولت آمریکا از کنترل بیماری دامی عاجز است.
 
 
 
 
 
نظر شما
ادامه