کد خبر: ۱۸۸۸۹

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیماری ویروسی پرندگان است، گفت: پرندگان وحشی و آبزی می‌توانند ویروس‌های آنفلوآنزای طیور را با خود جابه‌جا کنند و خوک به‌عنوان میزبان واسط ویروس‌های آنفلوآنزای فوق‌ حاد طیور و پستانداران است.

«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی، با اشاره به اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیماری ویروسی پرندگان است و دارای سه تیپ A-B-C است؛ گفت: در طیور فقط تیپ A ایجاد بیماری می‌کند و این تیپ علاوه‌بر طیور، خوک، اسب و انسان را نیز درگیر می‌کند.

وی ادامه داد: تیپ A دارای تیپ‌هایی است که تحت‌ تیپ‌های H5 و H7 باعث بیماری به شکل شدید می‌شوند. این بیماری درمان قطعی ندارد و ممکن است تا 100 درصد جمعیت پرنده را مبتلا و یا از میان ببرد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی افزود: بر اساس گزارش‌های منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت، بیش از 38 مورد درگیری انسانی با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال 2011 میلادی ثبت شده که متأسفانه 18مورد از آن‌ها به مرگ منتهی شده‌اند. بزرگترین همه‌گیری آنفلوآنزا سبب ابتلای 500 میلیون نفر و مرگ و میر 40 میلیون نفر در سراسر جهان شد.

رفیعی‌پور در خصوص مشخصات ویروسی این بیماری تصریح کرد: ویروس عامل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از تیپ A ویروس آنفلوآنزا تحت H5N1 است که موجب همه‌گیری در کشورهای مختلف شده، این ویروس در دمای 56 درجه سانتی‌گراد به مدت 3 ساعت و در دمای 60 سانتی‌گراد به مدت 30 دقیقه زنده می‌ماند و حرارت بیش از 70 درجه سانتی‌گراد در مواد غذایی باعث از میان رفتن آن می‌شود، ضمناً این ویروس در دمای 22 درجه به مدت 4 روز، در دمای صفر بیش از 30 روز و در بافت‌ها به مدت طولانی و در رکود حداقل به مدت 3 ماه زنده می‌ماند.

وی در خصوص مخازن بیماری آنفلوآنزا ادامه داد: پرندگان وحشی و آبزی می‌توانند ویروس‌های آنفلوآنزای طیور را با خود جابه‌جا کنند و خوک به عنوان میزبان واسط ویروس‌های آنفلوآنزای فوق‌حاد طیور و پستانداران است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شترمرغ از پرندگان حساس بیماری هستند.

رفیعی‌پور گفت: شروع ناگهانی تلفات با روند افزایش در گله، انتشار ناگهانی بیماری در گله، بی‌حالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن گله، کاهش شدید مصرف دان، افت ناگهانی و شدید تولید روزانه، علایم تنفسی حاد، سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا از علایم این بیماری است.

وی در خصوص علائم بیماری در انسان نیز تصریح کرد: تب، لرز، اسهال، استفراغ، گلودرد، درد عضلانی، ورم ملتحمه، در حالت‌های شدید بیماری علائمی از مشکلات تنفسی و ذات‌الریه که می‌تواند به مرگ بیمار منجر شود از علائم بیماری در انسان است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی تماس با پرندگان وحشی و پرندگان آبزی آلوده، تماس با طیور آلوده، از طریق کفش، لباس، خودرو، آب، دان و مدفوع و بستر آلوده، سگ و گربه به عنوان ناقلان مکانیکی، تهیه دان از منابع غیرمطمئن به ویژه کانون‌های آلوده، پراکنده شدن کود مرغداری به محیط اطراف، عدم پاک‌سازی و ضدعفونی کامل محل نگهداری مرغ و لوازم و پیش از پرورش جوجه از راه‌های انتقال بیماری برشمرد.

رفیعی‌پور اظهار کرد: جلوگیری از ورود پرندگان وحشی به محل نگهداری مرغ از طریق نصب توری و ترمیم خرابی‌های آن، رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی در مرغداری‌های صنعتی، ضدعفونی کامل محل پرورش مرغ و تجهیزات آن پیش از جوجه‌ریزی، ممانعت از ورود حیوانات دیگر به عنوان ناقلان مکانیکی به محل پرورش مرغ، اعلام هر نوع کاهش شدید مصرف دان، کاهش شدید تولید یا افزایش تلفات به نزدیک‌ترین پست دامپزشکی از راه‌های پیشگیری از آنفلوآنزا است.

وی تصریح کرد: خودداری از شکار و نگهداری پرندگان مهاجر و بومی آبزی، اهالی روستاها از رهاسازی مرغ‌های بومی و دیگر ماکیان به صورت آزاد خودداری و آن‌ها را در مکان‌های سرپوشیده نگهداری کنند، چون امکان انتقال بیماری به طیور بومی از تماس با پرندگان وحشی وجود دارد، صاحبان طیور بومی در صورت مشاهده تلفات در طیور، مراتب را سریعاً به نزدیک‌ترین پست دامپزشکی اعلام کنند، تهیه نکردن گوشت مرغ از مراکز غیرمجاز و عرضه‌کنندگان و کشتارکنندگان دوره‌گرد، خودداری از خرید مرغ زنده و استفاده از مرغ‌هایی که در کشتارگاه زیرنظر دامپزشک ذبح می‌شوند از توصیه‌های مهم بهداشتی برای جلوگیری از شیوع این بیماری است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: یک گرم از مدفوع آلوده به ویروس آنفلوآنزا می‌تواند یک میلیون پرنده را آلوده کند و پرندگان آبزی و پرندگان وحشی آلوده که از نظر بالینی سالم هستند می‌توانند عامل انتقال بیماری باشند.

رفیعی‌پور ادامه داد: ویروس آنفلوآنزا مرغی از طریق گوشت و تخم‌مرغ کاملاً پخته منتقل نمی‌شوند، گردوغبار سالن مرغداری آلوده به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان حاوی ذرات ناقل بیماری است.

وی با اشاره به اینکه آنفلوآنزا قابلیت ایجاد همه‌گیری وسیع دارد، تصریح کرد: وقوع همه‌گیری آنفلوآنزا، غیرقابل پیش‌بینی است، سرعت انتشار آنفلوآنزا بسیار زیاد است و همه‌گیری آنفلوآنزا، عواقب گسترده اجتماعی و اقتصادی دارد و در بیماران قلبی، ریوی، کلیوی، افراد مسن و کودکان، عوارض شدید و مرگ و میر بیشتری به‌دنبال دارد.

 

 

نظر شما
ادامه