کد خبر: ۱۹۰۸۸
تعداد نظرات: ۷ نظر

تصمیم‌گیری درباره ببر سیبری باغ‌وحش ارم در هفته آینده

هفته آینده با حضور چهار صاحب‌نظر علمی و دانشگاهی، نمایندگان مختلف سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت تصمیم نهایی درباره خون‌گیری یا قرنطینه مجدد ببر سیبری گرفته می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر درباره وضعیت ببر سیبری که در باغ‌وحش ارم مدتی است قرنطینه شده، گفت: ببر سیبری که مشکوک به بیماری مشمشه است، در قرنطینه‌ای واقع در باغ‌وحش پارک ارم قرار دارد و به‌دلیل نادر بودن این گونه، اظهار نظر درباره ادامه زندگی آن اندکی مشکل است.

مهدی خلج افزود: هر تصمیمی که باید گرفته شود، در کمیته علمی و فنی متشکل از صاحب‌نظران مراکز دانشگاهی، تحقیقاتی و نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت بررسی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این سازمان در عین حال که تصمیم‌ها را در کمیته‌های مختلف اخذ می‌کند، به هیچ دستگاهی اجازه ورود به وظایف حاکمیتی خود را نمی‌دهد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در هفته آینده با حضور چهار صاحب‌نظر از مراکز علمی و دانشگاهی و نمایندگان سازمان‌های حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت در دفتر این سازمان درباره وضعیت این ببر تصمیم‌گیری می‌شود.

خلج تصریح کرد: اگر کمیته فوق تصمیم بگیرند که باید خون‌گیری مجدد از این حیوان انجام شود، سریعاً اقدامات لازم صورت می‌گیرد و در غیر این صورت، هر تصمیم دیگری اخذ خواهد شد.

وی یادآور شد: هیچ دستگاهی اجازه ندارد که در تصمیمات گرفته‌شده در کمیته‌های مربوط به این سازمان دخالت کند.

گفتنی است، با وجود آنکه در چهار سال گذشته هیچ‌یک از علائم بیماری مشمشه توسط ببر سیبری ماده موجود در باغ‌وحش ارم گزارش نشده است، اما این ببر همچنان در قرنطینه بوده و گفته می‌شود که وزارت بهداشت اجازه خون‌گیری مجدد توسط سازمان دامپزشکی کشور از آن را نداده است، در حالی که رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه روند زندگی یا قرنطینه بودن این جاندار را منوط به تصمیم کمیته مشترک می‌داند.

 

خبر مرتبط:

مخالفت وزارت بهداشت با خونگیری مجدد از ببر سیبری باغ وحش ارم

 

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
0
0
در حد سواد ناچیزی که بنده دارم و از اساتید اپیدمیولوژی آموخته ام، طول مدت قرنطینه از نظر علمی، به اندازه حداکثر دوره کمون یک بیماری است، خواهشمندم یک نفر از عزیزان با سواد، به بنده کم سواد بگوید که مدت کمون مشمشه چقدر است و این حیوان چه مدت در قرنطینه بوده است؟ سپاسگزارم.
دکتر دامپزشک
|
-
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
0
0
باسلام خدمت دکتر دباغ مقدم عزیز
مطمئنم گلایه شما به جاست چرا که رها شدن یک مساله به این مهمی در این حالت برزخ شایسته نیست
البته عامل بیماری احتمال دارد پس از تماس به صورت نهفته برای چندسال باقی بماند و مجدداً فعال و علائم بالینی ظاهر گردد ولی این چندسال نه معلوم است و نه با حقوق حیوانات همخوانی دارد ، پس بهتر است به جای به حال خود رها کردن این ببر نگون بخت (که نمایش پر زرق و برق و ناصحیح و غیر کارشناسی شده ی سالهای گذشته است) برنامه کنترل و پیشگیری و مراقبت مداوم را پیش بگیرند.
دامپزشک
|
-
|
۰۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
0
0
جناب آقای دکتر دباغ مقدم:
گاهی در مورد دوره کمون در حیوانات وحشی مطالعه ای صورت نگرفته و کار به اون سادگی که فکر می کنیم نیست. البته بنده هم دانشگاهی و همکار شما هستم و فعال در زمینه بهداشت مواد غذایی
ناشناس
|
-
|
۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
0
0
بیچاره ببر سیبری. آشفتگیهای دامپزشکی در کشور ما گریبانگیر اونم شده
دامپزشک
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
0
0
ممنون از راهنمایی های هر دو همکار ((دامپزشک)) فعال در زمینه مواد غذایی و ((دکتر دامپزشک)). امیدوارم مخلوق بی زبان خدا، هر چه زودتر به روشی علمی - که در تخصص بنده نیست- تعیین تکلیف شود.
ناشناس
|
-
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
0
0
دکتر آراسب دباغ مقدم، من نه شما رو می شناسم از نزدیک، و نه تو این بحث بودم. ولی خوشم اومد از نحوه سوالی که پرسیدی. آفرین به شما.برخی از دوستان و همکاران باید نحوه ورود به بحث رو از شما الگو بگیرند. دامپزشک نقش مخالف تو بحث ها
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
0
0
شما نسبت به بنده لطف دارین جناب ((دامپزشک نقش مخالف تو بحث ها))!! ، به هر حال، در همین بحث هاست که خیلی مطالب را بنده از دوستان می آموزم. به خصوص که واقعا رشته دامپزشکی آنقدر وسیع است که حتی الفبای خیلی از بحث ها را هم شخصا نمی دانم و ترجیح می دهم فقط خبر را بخوانم و عبور کنم. برای جناب عالی و سایر همکاران گرامی، آرزوی موفقیت و سلامت دارم. در ضمن در سایت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ارتش در بخش ((آموزش سلامت))، دو سه مقاله در مورد مشمشه در بسته آموزشی مربوط، بارگزاری کرده ایم که دوستان اگر مایل بودند می توانند مراجعه و مشاهده نمایند. آدرس سایت health.ajaums.ac.ir
نظر شما
ادامه