کد خبر: ۱۹۵۶۱

سلامت مردم با کمبود نیروهای نظارتی دامپزشک به خطر می‌افتد

 

رئیس اداره دامپزشکی شهر تهران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) و در جریان پلمپ یک واحد بسته‌بندی فرآورده‌های خام دامی در حوالی میدان امام حسین(ع) گفت: این واحد اقدام به نگهداری مقدار زیادی خمیر مرغ تاریخ مصرف گذشته در شرایط نامناسب و بدون برچسب کرده است و علاوه بر آن، سالن‌های تولید موجود نیز فاقد ضوابط بهداشتی اعلام‌شده از سوی سازمان دامپزشکی است.

سیدعلی بابایی افزود: علاوه بر آن، در حین بازدید مشاهده شد که مقادیری مواد خام دامی تازه در سالن‌های فرآوری وجود دارد که رهاشده روی میز کارهای موجود است و بر اساس بررسی‌ها، مشخص شد که فرآوری برخی از این مواد خام دامی در دو روز گذشته انجام شده و بدون بسته‌بندی رها شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نظارت‌هایی که از دو روز گذشته در سطح استان تهران آغاز شده است و طبق گزارش همکاران دامپزشکی به این واحد مراجعه شد.

بابایی ادامه داد: تمامی مواد خام دامی موجود، به محض مشاهده ضبط و به سرعت انتقال آن به سردخانه‌های زیر نظر سازمان دامپزشکی انجام می‌شود و تا تعیین تکلیف آن از طریق مراجع قضایی، توقف تولید و پلمپ واحد انجام شد.

وی تصریح کرد: لاشه‌های مرغ واردشده در این واحد، پس از قطعه‌بندی در بسته‌بندی‌هایی نگهداری شده است که تاریخ آن متناسب با زمان تولید نیست.

کشف 13 تن خمیر مرغ تاریخ گذشته

رئیس اداره دامپزشکی شهر تهران یادآور شد: مجوز خمیر مرغ به برخی واحدهایی که دارای شرایط خاص بهداشتی هستند داده می‌شود و لازم است که برچسب موجود روی فرآورده و جعبه آن یکی باشد که متأسفانه در این واحد، به‌صورت مناسبی برچسب‌گذاری نشده است.

بابایی تأکید کرد: در واحد سردخانه‌ای که به ظاهر زیر صفر عنوان شده است، 50 تن فرآورده خام دامی وجود دارد که 13 تن آن خمیر مرغ تاریخ گذشته بوده و مابقی آن (هفت تن) در شرایط بسته‌بندی غیربهداشتی نگهداری شده که به‌طور قطع آنها نیز معدوم می‌شوند.

وی اظهار داشت: بر اساس آیین‌نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی و آیین‌نامه اجرایی اصلاح ماده 9 قانون مواد خوراکی و آشامیدنی و بهداشتی و آرایشی، نظارت‌های مختلفی در سطح شهر انجام می‌شود و به برخی واحدها که عدم انطباق آنها با موازین فوق مشاهده شود، تذکر و بر حسب نوع اهمیت، دستور توقف تولید و پلمپ صادر می‌شود.

دریافت چندین تذکر شفاهی توسط واحد بسته‌بندی خاطی

رئیس اداره دامپزشکی شهر تهران همچنین گفت: این واحد چند بار تذکر شفاهی داشته است، اما چون شرکای آنها با یکدیگر هماهنگ نبوده و خود بر سر ملک این واحد مشکل دادگاهی دارند، برای حل مشکلات بهداشتی رسیدگی نکرده‌اند و مشکلات موجود به سمت بحرانی شدن پیش رفته و امروز دستور توقف تولید و پلمپ آن صادر شد.

بابایی در ادامه افزود: با توجه به اهمیت سلامت فرآورده‌های خام دامی برای مردم جامعه، از مسئولان کشور خواهشمندیم که نسبت به افزایش نیروهای دامپزشک کشور، اقدامات لازم را انجام دهند تا بتوانیم نظارت‌های بیشتری بر واحدهای تولیدی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به‌دلیل کمبود نیروی انسانی، ناگزیر هستیم واحدها را به‌صورت تصادفی پایش کنیم و پس از آنالیز، بر اساس ضوابط و دستورات، اقدامات لازم را انجام دهیم.

بابایی ادامه داد: وجود نیروهای زبده و به تعداد مناسب در سازمان دامپزشکی، نظارت‌های حاکمیتی را افزایش داده و بدین‌ترتیب بر کار واحدهای تولیدی بیشتر نظارت می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: واحد فوق که تولیداتش شامل مرغ به شکل‌های مختلف بسته‌بندی و در قطعات مختلف، گوشت بلدرچین و فرآورده‌های کبابی و سوخاری‌شده محصولات فوق است، در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای معروف کشور به‌صورت گسترده توزیع می‌شد.

 

نظر شما
ادامه