کد خبر: ۱۹۷۷۵

اعتبار بخش کشاورزی در حوزه دام و طیور در بودجه 94 حدود 30 درصد افزایش یافت.

معاون بهبود تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی امروز در شیراز بابیان اینکه دولتمردان ما توجه خوبی به بخش کشاورزی دارند، افزود: سازمان جهاد کشاورزی در راه اصلاح نژاد به دنبال بهره‌وری بیشتر است.

رکنی افزود: قرار نیست افزایش بهره‌وری افزایش جمعیت دام را به دنبال داشته باشد زیرا بهینه کردن تولیدات در دستور کار قرار دارد تا با تعداد کمتر دام بتوانیم تولیدات بیشتری داشته باشیم و حضور خود را در صادرات این بخش پر رنگ‌تر کنیم.

وی گفت: با توجه به این که برای انواع دام ، نژادهای ممتازی در دنیا وجود دارد و کشور ما با استفاده از آخرین دستاوردهای تحقیقاتی دنیا به واسطه خدمات دانشمندان داخلی و در بخشی نیز با بهره از توانمندی‌هایی که در خارج از کشور وجود دارد در این راستا تلاش می‌کند.

وی با بیان این که در زمینه دام سبک تجدیدنظر در جمعیت بز شیری کشور در دستور کار قرار دارد، گفت: مقدمات استفاده از نژاد بزهای پربازده‌تر فراهم شده و با هماهنگی‌های انجام شده کشورهایی تعیین شدند که مایه‌های ژنتیکی لازم را در اختیار ما بگذارند.

معاون بهبود تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که در زمینه اصلاح نژاد گوسفندان نیز استفاده از نژاد گوسفندان چندقلوزا برای سیستم‌های بسته و نیمه‌بسته به تناسب مطالعاتی که در مرکز اصلاح نژاد انجام شده در برنامه قرار دارد ، گفت: در زمینه دام‌های سنگین نیز از دام‌های دو منظوره‌ای که هم گوشت کافی و هم شیر با کیفیت و متناسب با شرایط مدیریتی در مناطق روستایی داشته باشند استفاده می‌شود.

رکنی با بیان اینکه هرچه بتوانیم از نهاده‌های اولیه استفاده کنیم به همان میزان نیز می‌توانیم در واردات نهاده‌ها صرفه جویی کنیم، گفت: اگر بتوانیم با تنظیم یک جیره متوازن در بخش طیور ضریب غذایی را در حد یک دهم بهبود ببخشیم در حد چند صد هزار تن در مواد اولیه صرفه‌جویی می‌شود.

 

نظر شما
ادامه