کد خبر: ۲۰۸۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر گفت: بیماری آنتروتوکسمی عامل اصلی تلفات گوسفند و بز در فصل بهار است.

گلناز حمزه امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در نرماشیر با اشاره به آغاز فصل‌ گرما در نرماشیر و خطر شیوع بیماری‌های دامی اظهار داشت: عامل بیماری آنتروتوکسمی یا قلوه نرمی باکتری به نام کلستریدیوم پرفرینجنس است که با آزادسازی سم سبب بروز بیماری می‌شود.

وی افزود: وقوع این بیماری تابعی از تغییر جیره است، یعنی در هر فصلی که مشکلات تغذیه و تغییر جیره وجود داشته باشد، این بیماری بروز می‌کند اما در بهار و چرای آزاد که دسترسی دام به علوفه تازه و خوش خوراک به ویژه دام عشایر و مرتع‌چر زیاد می‌شود، وقوع بیماری بیشتر است.

حمزه بیان داشت: در مجموع می‌توان گفت هر شرایطی که موجب تغییر ناگهانی جیره شود، ممکن است، سبب تغییر وضعیت میکروبی دستگاه گوارش و ازدیاد باکتری‌های عامل این بیماری بشود.

وی یادآور شد: به طور مثال اگر دامداری به طور ناگهانی آرد جو یا گندم به جیره دام‌ها اضافه کند علاوه بر اینکه موجب اسیدوز شکمبه می‌شود، شرایط لازم برای بروز این بیماری را نیز ایجاد می‌کند.

حمزه گفت: علائم این بیماری بسته به شدت آن متفاوت بوده و در حالت فوق حاد به صورت مرگ ناگهانی و در فرم حاد تب و لرز، بی‌اشتهایی، بی‌قراری، گیجی، نفس‌نفس زدن و ترشح از بینی دیده می‌شود و در شکلی که شدت بیماری کمتر است این نشانه‌ها ضعیف‌تر هستند و گاهی با مشاهده اسهال نیز همراه است و در کالبد گشایی قرمز شدن روده‌ها نیز دیده می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی نرماشیر تصریح کرد: درمان بیماری آنتروتوکسمی به طور عمده موفقیت‌آمیز نبوده و راه‌کار مناسب و آسان‌تر پیشگیری است.

حمزه ادامه داد: زمان مناسب واکسیناسیون پیشگیری برای دام‌های مرتعی اسفندماه تا اوایل بهار است که گوسفند‌ها اغلب آبستن هستند و با تزریق واکسن در زمان 15 روز مانده به زایمان بره‌های متولد شده نیز ایمن می‌شوند.

وی تاکید کرد: برای پیشگیری از این بیماری و تلفات ناشی از آن واکسیناسیون دام‌ها طبق ضوابط سازمان دامپزشکی علیه این بیماری در زمان مناسب انجام شود و همیشه به ویژه قبل از آوردن دام‌ها به مراتع سبز بهاری، این نکته کلیدی را به خاطر بسپاریم که تغییر نوع و میزان جیره غذایی دام‌ها باید تدریجی و آرام باشد.

رئس شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر عنوان کرد: دام‌هایی که از آغل‌های گرم یا زاغه بیرون آورده می‌شوند به هیچ وجه نباید آب سرد و یا یخ‌زده بخورند، باید حدود یک ساعت در معرض هوا قرار گیرند و بعد به آنها آب داده شود و در ضمن علوفه یخ‌‌زده هم برای دام‌ها مضر است.

 

 

برچسب ها: آنتروتوکسمی،
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Siamaknoori
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
1
0
عالی
نظر شما
ادامه