کد خبر: ۲۱۲۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده های گوشتی کشور از درخواست افزایش 12 درصدی فرآورده های گوشتی در سالجاری خبر داد و گفت: گوشت گاومیش وارداتی از هند به هیچ وجه آلوده نیست و اظهارنظرهای غیرکارشناسی موجب نابودی این صنعت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سیدمحمد موسوی روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی درباره آلودگی گوشت وارداتی گاومیش هندی و استفاده از آن در تولید فرآورده های گوشتی، افزود: طی ماه های اخیر ممنوعیت مصرف خمیر مرغ و در حال حاضر مطرح شدن آلودگی گوشت گاومیش هندی، هزینه کارخانه های تولید کننده فرآورده های گوشتی را افزایش داده به طوری که تولیدکنندگان این صنعت درخواست افزایش ۱۲ درصدی قیمت محصولات را به سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان ارائه داده اند.

به گفته وی، این درحالیست که هدف صنایع فرآورده های گوشتی در استفاده از خمیر مرغ استاندارد و گوشت قرمز با کیفیت ارزان (بوفالو) برای کاهش قیمت تمام شده محصول است تا تمام اقشار جامعه از جمله قشر کم درآمد نیز بتوانند از محصولات گوشتی استفاده کنند.

وی با بیان آنکه بخشی از گوشت گاومیش مصرفی کشور از دام های تولید داخل از جمله اردبیل، خوزستان و سیستان و بلوچستان تأمین می شود، گفت: اگر شبهه ای در مورد گوشت بوفالو مطرح است، باید در مورد تولیدات داخلی نیز مطرح شود، نه آنکه شبهه را تنها به واردات گوشت هندی اختصاص داد.

وی تصریح کرد: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت دام، انسان میزبان نهایی انگل موجود در گوشت گاومیش (بوفالو) نیست و مصرف آن هیچ خطری برای مصرف کنندگان ندارد.

وی دلیل ارزان بودن گوشت بوفالو هندی را نسبت به گوشت برزیلی بالا بودن جمعیت دامی کشور هند دانست و افزود: هند به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب از جمعیت دامی بالایی برخوردار است، بنابراین واردات گوشت بوفالو برای صنایع فرآوری گوشتی و مصرف کنندگان نهایی از این کشور صرفه اقتصادی دارد.

موسوی، تاسیس سازمان ملی غذا را پیشنهاد داد و افزود: با تشکیل سازمان ملی غذا علاوه بر تشدید نظارت ها وظیفه هر دستگاه مشخص خواهد شد و مشکلات صنعت غذا نیز برطرف می شود.

وی با انتقاد از دریافت مالیات بر ارزش افزوده از صنایع غذایی، گفت: متاسفانه دولت هم از تولیدکنندگان، فروشندگان و مصرف کنندگان مالیات برارزش افزوده دریافت می کند، در حالی که معتقدیم برای حمایت از تولید و امنیت غذایی کشور باید مالیات بر ارزش افزوده صنایع غذایی و تبدیلی حذف و یا کاهش یابد.

به گفته وی، هم اکنون از تولیدکنندگان، بنکداران، ساندویچ فروشی ها و سوپرمارکت مالیات برارزش افزوده دریافت می شود که در هربخش دریافت مالیات، قیمت تولیدات فرآورده های گوشتی حداقل 2 هزار تومان افزایش می یابد.

وی اضافه کرد: این درحالیست که صنعت فرآورده های گوشتی کشور برای بیش از یکصد هزارنفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده و 3 میلیون نفر از آن امرار معاش می کنند.

به گفته مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده های گوشتی کشور، این صنعت روزانه وعده غذایی 5.5 تا 6 میلیون نفر را تامین می کند.

موسوی نیاز سالانه صنایع فرآورده های گوشتی کشور را به گوشت 30 تا 40 هزار تن دانست و افزود: سال 93 بین 2 تا 3 هزارتن گوشت بوفالو هندی وارد کشور شد که مربوط به ثبت سفارش سال 92 بود.

وی درخصوص قیمت فرآورده های گوشتی گفت: طی 3 تا 4 سال گذشته نرخ فرآورده های گوشتی به دلیل افزایش هزینه های تولید حدود 40 درصد رشد یافته است.

** سازمان دامپزشکی گوشت وارداتی جایگزین معرفی کند

عضو هیات مدیره شرکت تعاونی فرآورده های گوشتی گفت: اگر سازمان دامپزشکی با واردات گوشت گاومیش هندی مخالف است، چرا جایگزینی برای آن به ما معرفی نمی کند.

حسین شاه آبادی افزود: از سه ماه پیش که بحث آلودگی گوشت های هندی مطرح شده، گوشت برزیلی که از آن به عنوان جایگزین در صنایع فرآورده های گوشتی استفاده می شود، افزایش قیمت پیدا کرد به طوری که قیمت هر کیلوگرم گوشت برزیلی از 17 هزار و 500 تومان به 25 هزار تومان رسید.

وی با تاکید بر اینکه تمام گوشت های وارداتی تحت نظارت سازمان دامپزشکی صورت می گیرد، گفت: برخی دلالان در گذشته نسبت به واردات گوشت های برزیلی اقدام کردند، اما نتوانستند آن را در بازار به فروش برسانند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با مطرح شدن بحث آلودگی گوشت گاومیش هندی، در کارخانه های فرآورده های گوشتی از گوشت تولید سیستان و بلوچستان و برزیل استفاده می شود که تولیدات سیستان و بلوچستان کیفیت مناسبی ندارند.

شاه آبادی با بیان آنکه گوشت هندی سهم 20 درصدی در مصرف گوشت مورد نیاز صنایع فرآورده های گوشتی دارد، گفت: سالانه 100 هزار تن گوشت به کشور وارد می شود که حدود 25 هزار تن آن به تولیدات هند اختصاص دارد.

به گفته عضو هیات مدیره شرکت تعاونی فرآورده های گوشتی، هم اکنون صنایع فرآورده های گوشتی با 10 تا 20 درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند.

** حذف گوشت بوفالو و احتمال افزایش 30 درصد هزینه های تولید

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی فرآورده های گوشتی با اشاره به افزایش 25 درصدی هزینه های تولید صنایع فرآورده های گوشتی، افزود: سال گذشته تاکنون افزایش قیمتی را در محصولات مان نداشته ایم و در حال حاضر نیز به دلیل بحث های مطرح شده در مورد مصرف گوشت هندی، با رشد هزینه های تولید روبه رو هستیم.

عبدالرزاق علیمردانی گفت: در همین راستا با توجه به شرایط فعلی کشور پیشنهاد افزایش 12 درصدی را مطرح کرده ایم اما تاکنون پاسخی از سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دریافت نکرده ایم.

وی اضافه کرد: با ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ استاندارد و ایجاد مشکل در استفاده از گوشت گاومیش به طور حتم هزینه های تولید این محصولات افزایش می یابد که در این صورت علاوه بر افزایش 12 درصدی قیمت فرآورده های گوشتی باید یک افزایش 20 درصدی دیگر نیز به آن اضافه شود (معادل32 درصد افزایش قیمت) تا تولید فرآورده های گوشتی برای صنایع اقتصادی شود.

به گفته وی، هم اکنون هر کیلوگرم گوشت بوفالو هندی 16 هزار تومان و گوشت برزیلی بیش از 20 هزار تومان خریداری و وارد می شود.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد مهدی
|
-
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
0
0
و بالاخره دلالان گوشت برزیل موفق شدند از ورود گوشت گاومیش هندی جلو گیری کنند و گو شت برزیلی را با قیمت بالاتر در بازار به فروش برسانند .
نظر شما
ادامه