کد خبر: ۲۲۲۱۳

بر اساس خبر سایت World Poultry News، محققان چینی سویه جدیدی از ویروس آنفلوانزا درطیور زنده به نام H5N9 کشف کردند که هیبریدی از ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان H5N1 و ویروس انسانی H7N9 به همراه اجزای دیگر می باشد.

تیم مذکور از نمونه های اخذ شده در سال 2013 از هفت جوجه، یک بلدرچین و یک اردک در دو مرکز فروش پرندگان زنده در هانگجو که مواردی از وقوع بیماری آنفلوآنزای انسانی با سویه H7N9 دیده شده بود، سیزده ویروس شامل H5N1، H9N2 و H7N9 جدا نمودند.

بیماریزایی ویروس جدید در پستانداران از طریق آزمایش در موش با دوزهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت، که وقتی موش ها در معرض دوز بالای ویروس قرار گرفتند از بین رفتند ولی در دوز پایین بیمار نشدند. در نتیجه محققان به این نتیجه رسیدند که ویروس باعث مرگ و میر پایین می گردد، آنها همچنان دریافتند که عفونت از موش بیمار به سایر موش ها سرایت نکرده است. تیم تحقیق متوجه شدند که ویروس جدید H5N9 رسپتورهای سلول پرندگان را به رسپتورهای انسانی ترجیح می دهد و همین عامل ممکن است عامل مرگ و میر پایین در موش باشد.

این سویه ویروس با بیماریزایی زیاد و کم در سال 1966 در انتاریو و مالارد یافت شدند ولی این سویه جدید نوترکیب با بیماریزایی بالا حاصل از ساب تایپ های H5N1,H5N9 و H9N2 می باشد و بر اساس تحقیقات مراکز فروش پرندگان زنده به عنوان خطر بالقوه انتقال بیماری برای بهداشت عمومی و صنعت پرندگان می باشند.

 

 

نظر شما
ادامه