کد خبر: ۲۲۲۸۹

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: آمار حیوان‌گزیدگی در اردبیل دو برابر متوسط کشوری است.

«دکتر صادق حضرتی» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: آمار حیوان‌گزیدگی در استان اردبیل بسیار بالا است.

وی با اشاره به برخی بیماری‌های مشترک انسان و دام و شیوع آن در فصل تابستان افزود: عمده این بیماری‌ها که قابل انتقال از دام به انسان است، تب مالت، سیاه زخم، سالک و هاری است که در استان اردبیل بیشترین آمار را در مبتلایان به بیماری تب مالت و هاری شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه بیماری هاری عمدتاً بیماری ویروسی است که از طریق گزش حیوانات به انسان سرایت می‌کند، گفت: سگ و برخی از حیوانات وحشی و حتی اهلی می‌توانند این بیماری را انتقال دهند که انتقال آن نیز از طریق ترشحات دهانی و آلودگی‌های ایجاد شده به انسان سرایت می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: تنها راه مقابله با این بیماری پیشگیری و در صورت نمود علایم بیماری مراجعه به مراکز بهداشتی است، تا هر چه سریع‌تر درمان و مداوا انجام شده و امکان مداوای بیماران به وجود آید.

حضرتی با اعلام اینکه برای بیماری هاری در صورت ابتلا هیچ درمان خاصی وجود ندارد، یادآور شد: با توجه به فعال بودن ویروس بیماری هاری در منطقه ما همه ساله شاهد ابتلای افراد به این بیماری هستیم که باید به سرعت با مراجعه به مراکز بهداشتی واکسن و سرم مورد نیاز را دریافت کنند، چراکه با عمیق شدن این بیماری امکان معالجه این بیماری وجود ندارد.

وی به هشدار به آمار بالای حیوان‌ گزیدگی در سطح استان اردبیل ادامه داد: این استان آمارش دو برابر متوسط کشوری است و از این جهت رتبه دوم را دارد که ضروری است با مراقبت‌های بیشتر جلوی گسترش و شیوع این بیماری ویروسی گرفته شود.

وی کنترل و جلوگیری از حیوان‌گزیدگی را به ویژه توسط سگ و برخی از حیوانات خانگی را یادآور شد و بیان کرد: امیدواریم این کار در روستاها بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا جلوی ابتلا و شیوع این بیماری با راهکارهای منطقی گرفته شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در پایان سخنان خود درباره بیماری تب مالت نیز گفت: این بیماری عمدتاً از طریق مصرف فرآورده‌های دامی به ویژه شیر قابلیت انتقال دارد که باید در مصرف این محصولات موارد بهداشتی به صورت دقیق مراعات شده و مورد توجه قرار گیرد.

 

 

نظر شما
ادامه