کد خبر: ۲۲۲۹۵

رییس اداره بهداشت و مدیریت مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان زنجان گفت: محدودیت تولید واکسن، اجرای طرح های واکسیناسیون دام ها در این استان را با کندی مواجه کرده است.

منصور صمصامی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه اجرای طرح واکسیناسیون 'تب برفکی' با مشکل تامین واکسن مواجه شده است،افزود: سالانه واکسن هایی به صورت یارانه ای به دامپزشکی استان زنجان جهت اجرای طرح های واکسیناسیون داده می شد که امسال به دلیل محدودیت در تولید واکسن اجرای این طرح ها با کندی روبرو شده است.

صمصامی اظهارکرد: با توجه به نیاز اداره کل دامپزشکی به واکسن دام، محدودیت تولید موجب خرید واکسن های وارداتی با قیمت بالا شده است.

رییس اداره بهداشت و مدیریت مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان زنجان گفت: از ابتدای امسال طرح واکسیناسیون علیه بیماری های دامی' آبله' و 'شاربن' در جمعیت دام های سبک و سنگین استان زنجان در دست انجام است که این عملیات به روزهای پایانی خود نزدیک می شود.

صمصامی یادآورشد: این طرح ها با همکاری بخش خصوصی و دولتی درسطح استان اجرا می شود.

بیماری آبله یک بیماری ویروسی است و این بیماری در جمعیت دامی بز و گوسفند جدا از هم هستند و عامل هر یک گونه ای از ویروس آبله است این بیماری در جمعیت دامی حساس بسیار واگیردار بوده و در سنین پایین تر کشنده است.

میزان واگیری در دام های حساس واکسینه نشده بسیار بالاست و تا بیش از 75 درصد می رسد، مهمترین راه انتقال بیماری، تنفسی بوده و البته خراش های پوستی و کنه ها هم می توانند ناقل بیماری آبله باشند.

بیماری 'شاربن' مشترک بین انسان و دام بوده و نام دیگر آن در نوع انسانی' سیاه زخم' است.

اکثر مردم در تماس با دام های مریض و آلوده به این بیماری، بافت ها، گوشت، احشا و پوست دچار بیماری شاربن می شوند و این بیماری قابل درمان نیست.

رییس اداره بهداشت و مدیریت مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان زنجان گفت: از 15 اردیبهشت هم طرح واکسیناسیون علیه بیماری'بروسلوز' شروع شده و این عملیات هم اکنون در دست اجراست.

بیماری' بروسلوز' همان بیماری تب مالت در نوع انسانی آن است و این بیماری نیز مشترک بین انسان و دام و به بیماری هزار چهره معروف است.

صمصامی تاکید کرد: طرح واکسیناسیون بیماری 'تب برفکی' هم با توجه به محدودیت تولید واکسن در جمعیت دام های سبک و سنگین استان زنجان در دست انجام است.

بیماری تب برفکی یکی از بیماری های ویروسی و به شدت واگیر دار گاو، گوسفند، بز و سایر نشخوارکنندگان می باشد.

ابتدای بیماری به صورت تب ظاهر می شود و ظرف 48 ساعت افت می کند، ریزش بزاق کف آلود از دهان، کاهش اشتهای دام، افت ناگهانی تولید شیر و گوشت، بروز تاول در دهان، روی لب ها و بین سم که در نهایت این تاول ها پاره شده و تبدیل به زخم می شود.

صمصامی، از واکسیناسیون 30 میلیون و 650 هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری های واگیر و مشترک طی سه ماهه نخست امسال خبرداد و افزود: شاربن علامتی، آنتروتوکسمی، قانقاریا، آولاکسی، تب برفکی، آبله،
PPR طاعون نشخوار کنندگان کوچک و لمپی اسکین از جمله بیماری های واگیر هستند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان زنجان، بیماری های بروسلوز و هاری را از بیماری های مشترک بین انسان و دام برشمرد.

صمصامی با بیان اینکه سه هزار و 132 راس دام بزرگ تحت طرح تست غربالگری قرار گرفته اند، افزود: این تست در دام های بزرگ در خصوص بیماری 'سل' و 'بروسلوز' و در تک سمی ها هم مربوط به بیماری 'مشمشه' انجام شده است.

وی ادامه داد: عملیات سم پاشی علیه انگل های خارجی دام در سه ماهه نخست امسال در بین 15هزارو 289 راس دام سبک و سنگین انجام شده است.

رییس اداره بهداشت و مدیریت مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان زنجان، گفت: در این مدت از سال روی بدن هزار و 64 راس گاو و گوساله و 194 هزار و 322 متربع جایگاه دام سم پاشی شده است.

 

 

نظر شما
ادامه