کد خبر: ۲۲۵۷۲

سمینار علمی تغذیه و پرورش طیور به همت شرکت گهردانه شرق در محل هتل پارس مشهد برگزار گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)، در حاشیه یازدهمین نمایشگاه دام، طیور و آبزیان مشهد سمینار علمی «تغذیه و پرورش طیور» به همت شرکت گهردانه شرق در محل هتل پارس مشهد برگزار گردید. در کنار 500 مرغدار و کارشناس مدعو به این همایش حبیب امینی مدیرکل طیور، محمد صارمی مدیرکل تغذیه وزارت جهاد کشاورزی، سید جعفر حاج مجتهد معاونت تولیدات دامی اداره کل جهاد خراسان رضوی و رضا ترکاشوند مدیرعامل اتحادیه میهن در آن حضور داشتند.

در این همایش امیر افخمی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد درمورد «نحوه مصرف صحیح آنتی بیوتیکها در طیور» سخنرانی کرد و اعلام داشت :عوارض استفاده از آنتی بیوتیک ها در تغذیه طیور و خطراتی که در فارم ها دارند به طور جداگانه مورد ارزیابی قرار گرفته اند و برخی از این آنتی بیوتیک ها از طریق گوشت مرغ و تخم مرغ بطور غیر مستقیم به انسان منتقل خواهند شد که باید در مورد استفاده صحیح از آنتی بیوتیک ها بطور کامل مطالعه نمود و فقط در موارد ضروری آنها را استفاده نمود.

این دامپزشک متخصص فارماکولوژی افزود: بحث دیگری که در مورد آنتی بیوتیک ها مطرح است ایمنی پرنده به آنتی بیوتیک و کم اثر بودن آن می باشد که می بایستی در این زمینه نیز دقت نظر ویژه ای شود.

در ادامه علیرضا حسابی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی خراسان رضوی سخنرانی خود را با عنوان «تنش حرارتی و راهکارهای مدیریتی و تغذیه ای جهت مقابله با آن در طیور گوشتی و تخمگذار» ادامه داد و عنوان کرد: تنش و استرس حرارتی یکی از معظلاتی که در مرغداری کشور با آن مواجه هستیم و ناگزیر به تحمل این تنش در واحدهای تولیدی هستیم.

وی افزود: با استفاده از افزایش سیستم های هوادهی و کاهش رطوبت بستر و تغذیه مناسب می توان این تنش را مدیریت کرد.

امیر عطار، مشاور کارخانجات خوراک پلت طیور سخنران بعدی این همایش بود که در ارتباط با «مدیریت پرورش و تغذیه در سنین ابتدایی جوجه های گوشتی» سخنرانی نمود و عنوان کرد: وزن گیری جوجه در روزهای ابتدایی فاکتور بسیار مهمی است و استفاده از دان خوب می تواند سیستم اسکلتی و ماهیچه ی جوجه را به طور مناسبی شکل دهد.

وی ادامه داد: تاخیر در عدم تامین آب و خوراک 8 ساعت بعد از هچ باعث کاهش وزن جوجه در ادامه سیستم پرورش خواهد شد.

در انتها حبیب امینی مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی به ایراد سخنرانی پرداخت و عنوان کرد : هم اکنون ایران با تولید 1.95 میلیون تن هفتمین تولیدکننده گوشت مرغ دنیا است که با پتانسیل های موجود میتوانیم به رکورد تولید 3 میلیون تن رسیده و به جایگاه چهارم تولید جهان برسیم.
وی ادامه داد: هم اکنون تولیدکنندگان نیمچه گوشتی 51%، مادر گوشتی 63%، مرغ اجداد 65% و مرغ مادر 73% ظرفیت تولید خود در کشور را بکار می برند و پتانسیل های نهفته ای در کشور وجود دارد. .

وی تصریح کرد : آمار تولید گوشت مرغ در سال گذشته 2.35 تن و تخم مرغ 925 هزار تن بوده است. برنامه های مدونی توسط دفتر طیور وزارت جهاد برای تنظیم بازار تولید جوجه و مرغ تدوین شده تا روند تولید به شکل قانونمندی به پیش رود.

امینی افزود: از برنامه های در دست اقدام وزارتخانه کاهش وزن تولید و اصلاح ساختار کسب و کار صنعت طیور از «جزیره ای» به «زنجیره تولید» می باشد.

 

 

نظر شما
ادامه