کد خبر: ۲۳۲۶۰
تعداد نظرات: ۵ نظر

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اراک گفت:‌ بخش دامپزشکی به‌ عنوان محور توسعه اقتصادی حافظ استقلال، ضامن امنیت غذایی در عرصه خودکفایی محصولات و فرصت‌ساز رهایی از اقتصاد تک‌محصولی، زمینه‌ساز حضور در بازار جهانی به همراه ایجاد ظرفیت‌های اشتغال بوده و فرصت‌های اقتصادی جدیدی برای رونق اقتصادی پدید می‌آورد.

به گزارش ایسنا - منطقه مرکزی - «دکتر حبیب اسحقی» افزود: در جمعیت‌های توسعه‌یافته امروزی، در هر سطحی از نظر پیشرفت، فعالیت‌ها در عرصه دامپروری و محصولات دامی دارای اهمیت خاصی است.

وی تصریح کرد: صنعت دامپروری به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های زراعت در سطح جهانی و بین‌المللی از رشد و گسترش چشمگیری برخوردار بوده و نقش کارآفرینی آن، ایجاد ارزش افزوده، تغذیه بشر، سلامت انسان و جامعه و به طور کلی تأثیر بی‌بدیل آن در اقتصاد باعث شده همواره مورد حمایت و توجه دولت‌ها و کشورهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه قرار گیرد.

رئیس شبکه دامپزشکی اراک افزود: با توجه به محدودیت‌های کشور در زمینه آب و خاک، برای تامین علوفه و تغذیه دام و تولید گوشت و پروتئین مورد نیاز مردم باید برنامه، طرح و فکر اساسی و بلندمدت داشته باشیم. بی‌توجهی به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود از جمله در بخش کشاورزی موجب از دست رفتن فرصت‌ها برای توسعه و پیشرفت کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت دامپزشکی در دنیا و نقش آن در بهداشت و سلامت جامعه و در نتیجه افزایش بهره‌وری در کشور باید به شاخص‌های مهم و ارزشمند بخش دامپزشکی توجه بیشتری کرد.

نقش‌آفرینی کشاورزی در شرایط تحریم

رئیس شبکه دامپزشکی اراک با بیان اینکه بخش کشاورزی با تمام مشکلاتی که دارد در شرایط تحریم بار تامین غذای مردم را به دوش گرفته است، اظهار کرد: فعالان این بخش از اقشار باانگیزه و سختکوشی هستند که در استقلال کشور نقش چشمگیری ایفا کرده‌اند.

اسحقی با بیان اینکه تولیدات دامی کشور با ارتقاء بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید، ساماندهی واحدهای خرد، توسعه واحدهای صنعتی و استفاده از دانش، علوم و فنون روز می‌تواند به جایگاه واقعی خود برسد، تاکید کرد: می‌توان با سیاست‌گذاری مناسب و اقدام اساسی در ایجاد زیرساخت‌ها و برنامه‌های مناسب فرآیند تولید محصولات دامی بهتر را در کشور فراهم ساخت.

وی ادامه داد: امروزه تشکل‌های تخصصی و تولیدی در بخش کشاورزی به عنوان سرمایه اجتماعی، فرصت‌های پذیرش مسئولیت و متناسب‌سازی ساختارهای دولتی را نوید می‌دهند.

رئیس شبکه دامپزشکی اراک گفت: دامپزشکی با رشد بخش خصوصی به عنوان نیروی عظیم و ارزشمند و روزافزونی در حیطه‌های مختلف سازمان‌دهی، نظارت، برنامه‌ریزی اصولی به شمار می رود و بکارگیری حساب شده این نیروی عظیم و توان فوق‌العاده بخش خصوصی، خود موضوع ضروری و با اهمیتی است که در شرایط جاری نیاز به اصلاحات، توسعه، بهبود و تغییرات فراوان دارد.

اسحقی اظهار کرد: نقش ارزنده و مهم دامپزشکی در زمینه‌های حفظ و ارتقاء بهداشت عمومی جامعه، حفظ و سلامتی دام، طیور و آبزیان کشور، افزایش اشتغال مثبت در کشور، بهداشت محصولات دامی و سلامت جامعه بسیار با اهمیت است و باید برای افزایش ماندگاری محصولات دامی، کاهش ضایعات و ارتقای کیفیت آنها نیز تلاش کنیم.

وظیفه اصلی دامپزشکی تامین سلامتی مردم است

وی بیان کرد: وظیفه اصلی ما در حوزه دامپزشکی تامین سلامتی مردم است که اگر به این موضوع بی‌توجه باشیم، آسیب جدی به تولید و اقتصاد کشور وارد می‌شود.

مسئولان دامپزشکی کشور اعتقاد دارند که با اجرای واگذاری امور به بخش خصوصی(پیروی از سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی) نه تنها برای دانش آموختگان این بخش اشتغال ایجاد می‌شود، بلکه گام‌هایی اساسی در راستای توسعه بهداشت کشور برداشته می‌شود.

اسحقی افزود: دانش‌آموختگان رشته‌های دامپزشکی در صورت اثبات خود به کارفرمایان، بازار کار و نشان دادن توانایی‌ها قادر به کسب پتانسیل‌ها و فرصت‌های شغلی خواهند بود.

وی گفت: تصویب قوانین و مقررات جدید در سازمان نظام دامپزشکی در سال‌های اخیر از جمله در بخش صدور پروانه‌های تولیدی ماده 5 قانون جامع دامپروری، صدور مجوز کلینیک‌ها ماده دو قانون بهره‌وری بخش کشاورزی و ماده 19 قانون تشکیل سازمان نظام دامپزشکی کشور را می‌توان به عنوان نقطه عطف در خدمت‌رسانی مطلوب دانست.

به گفته وی، این قوانین در راستای تسهیل در خدمات فنی بهداشتی و انتقال دانش به واحدهای تولیدی زیر پوشش است.

رئیس شبکه دامپزشکی اراک بیان کرد: فعالیت بیش از 80 نفر نیروی فنی و متخصص در بخش خصوصی شهرستان اراک متشکل از دکتر دامپزشک، کارشناس و کاردان و تکنسین دامپزشکی در بخش‌های مختلف تحت نظارت دامپزشکی شامل 7 واحد درمانگاه تمام وقت، چهار واحد درمانگاه نیمه وقت، یک واحد مرکز مایه‌کوبی مستقل، 9 باب داروخانه دامپزشکی، دو واحد آزمایشگاه دامپزشکی، دو باب کشتارگاه صنعتی طیور و یک باب کشتارگاه دام با تامین و استحصال 50 درصد گوشت قرمز استان، پتانسیل مناسبی به وجود آورده است.

وی افزود: همچنین تعداد نسبتا زیاد نیروهای فنی دامپزشکی فعال در بخش‌های مختلف تحت عناوین دامپزشک فارم(مادر، گوشتی، تخمگذار)، مسئول فنی بهداشتی، بازرس بهداشتی، مسئول فنی(درمانگاه بیمارستان، کلینیک، داروخانه، آزمایشگاه)، تکنسین دامپزشکی و واکسیناتور که هر کدام دارای تجربیات ارزنده‌ای در سوابق کاری خود هستند، توان بالقوه‌ای را در شهرستان اراک به وجود آورده که در صورت مدیریت صحیح و هدفمند کمک شایانی را به بخش دولتی و همچنین به ارتقای سطح کمی و کیفی بخش خصوصی و خدمات بهداشتی و درمانی می‌کنند که نقطه قوتی برای بالا بردن سطح بهداشت عمومی جامعه محسوب می‌شود.

فعالیت 145 واحد پرورش طیور در شهرستان اراک

وی ادامه داد: شهرستان اراک توان و پتانسیل بالایی در پرورش دام داشته و سال‌هاست واحدهای پرواربندی در بیشتر مناطق شهرستان نظیر داوودآباد و مشهد‌ الکوبه و دهستان مشهد میقان فعالیت دارند.

رئیس شبکه دامپزشکی اراک با اشاره به اینکه وجود 145 واحد پرورشی طیور در شهرستان بخش قابل ملاحظه‌ای از ایجاد ارزش افزوده این صنعت را به خود اختصاص داده است، گفت: این توان تولید بالا، دستیابی به تولید مازاد را به همراه داشته و این مازاد تولید در زمینه طیور گوشتی و طیور تخم‌گذار به واسطه قرار گرفتن در مرکز کریدور شمال و جنوب و شرق به غرب و همچنین نزدیکی به بازار بزرگ مصرف یعنی پایتخت کشور به این استان و سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی اراک خاطرنشان کرد: صادرات فرآورده‌های گوشتی اعم از گوشت مرغ، تخم‌مرغ خوراکی و تخم‌مرغ نطفه‌دار به کشورهایی نظیر عراق، جوجه یکروزه به آذربایجان و ارمنستان و صادرات خوراک آماده طیور به افغانستان هم از دیگر مصادیق صادرات شهرستان است.

اسحقی تاکید کرد: اراک در کنار پتانسیل‌هایی که دارد به دلیل قرار گرفتن در چهارراه مواصلاتی کشور دارای موقعیت خاصی به لحاظ جغرافیایی است که با توجه به این امر و نیز ورود دام از استان‌های مختلف و مجاور شیوع برخی بیماری‌های مختلف دامی در این منطقه امری اجتناب‌ناپذیر است، بنابراین این منطقه از الگوی کشوری پیروی می‌کند و گسترش بیماری در استان‌های مجاور سبب ایجاد بیماری در این شهرستان نیز خواهد شد.

وی ادامه داد: شهرستان اراک در بخش دامی با بیماری‌های مختلفی از جمله تب برفکی، بروسلوز، کمپلکس بیماری‌های تنفسی طیور و... مواجه است و آنچه در این میان مهم است، مدیریت صحیح و طریقه برخورد با بیماری است.

توسعه پایدار دامپزشکی در گرو بکارگیری کارشناسان توانمند

رئیس شبکه دامپزشکی اراک تصریح کرد: در مباحث دامپروری و یا دامپزشکی، توسعه پایدار و حرکت به سمت تولید بر اساس پتانسیل‌های موجود و استفاده بهینه از منابع، همچنین کنترل و مبارزه با بیماری‌های دامی نیازمند بهره‌گیری از کارشناسان توانمند است که این حجم با راه‌اندازی کلینیک تخصصی مرجع دامپزشکی استان در اراک محقق شده است.

اسحقی اظهار کرد: به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط و ظرفیت‌های موجود هر از چند گاهی بحران‌هایی کم و بیش گریبان فعالان در صنعت دامداری می‌شود که سوء مدیریت در آن بی‌تاثیر نیست و برای استفاده از حداکثر پتانسیل بخش تولید و خدمات دامپزشکی باید مواردی را در این حوزه مد نظر قرار داد.

وی گفت: تامین امنیت غذایی با رویکرد خودکفایی در محصولات و تولیدات دامی، تقویت بنیان‌های علمی و کاربرد دستاوردهای آن در ارتقا و بهره‌وری به منظور حفظ سرمایه دامی کشور، بهبود نظام مدیریتی و ساختار منابع انسانی در بخش دامپزشکی و ایجاد بستر مناسب برای ارتقای توانمندی، مهارت و منزلت اجتماعی فعالان در این حوزه و تدوین برنامه مناسب و جامع در حفظ، تثبیت، احیا، توسعه و بهره برداری پایدار از ذخایر ژنتیکی در بخش دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل از مسائل مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد.

به گفته وی، توسعه زیرساخت‌ها به منظور استفاده حداکثری از دانش و فناوری در فعالیت‌های دامپزشکی، حمایت از تولید واکسن، دارو و مواد بیولوژیک دامپزشکی و رویکرد صادرات محور آنها، توسعه و تشویق سرمایه‌گذاری در بخش تولیدات و تجهیزات دامپزشکی با ایجاد اطمینان‌بخشی درآمد برای تولیدکنندگان، توجه به بخش خصوصی دامپزشکی و نیازهای آنان، همچنین ایجاد هماهنگی بین بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی و افزایش توانمندی‌های همه جانبه جامعه دامپزشکی و نظام دامپزشکی کشور، توجه اساسی به آموزش نیروی انسانی مورد نیاز، توجه به امر اطلاع‌رسانی و روابط عمومی در دامپزشکی و ... از دیگر مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
0
0
يك دكتري كه كشتارگاه يا مراكز بسته بندي فراورده هاي دامي به عنوان مسئول فني بهداشتي كار ميكند ودامپزشك نقش بازرسي و ممانعت كننده را دارد و حقوقشم از كارفرما دريافت ميكند چطور ميتواند توانائي هاش و اثبات كنه!؟ اگه توانائي هاش و نشان دهد كه همون هفته اول از كار اخراج ميشه...!! آقاي دكتر اسحقي با اين مصاحبه همه رو سركار گذاشته!!
امير دامپزشك
|
-
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
0
0
دامپزشكي با شرايط فعلي كه حقوق از كارفرما ميگيره هيچ نقشي در نظام سلامت ندازه، خودمون مي دونيم چه اتفاقاتي مي افته و هيچكس غير از دامپزشكان و كارفرما و دامدار خير نداره. وزارت بهداشت هم 1- يا خبر نداره 2- خبر داره و بودجه نداره 3- خبر داره و سلامت مردم يك ويترين، دكور و شعار هست. وگرنه بعنوان ارگان اصلي نظام سلامت وارد عمل مي شد و با وزارت جهادكشاورزي و سازمان دامپزشكي تصميم گيري جامع مي كردند. بيچاره مردم ما كه چه مواد غذايي پروتئيني به خوراكشون مي رسه
dvm
|
-
|
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
0
0
هر جند تو این دوره زمونه دانش آموختگان همه رشته ها بر حسب توانایی هاشون جایگاه می گیرند اما عنوان کردن این جمله که دامپزشکان باید خودشونو به کارفرما اثبات کنند اصلا قشنگ نیست و درخور شان ما دامپزشکان هم نیست.خواهشا مسئولین از جملات با بار منفی استفاده نکنند.
ناشناس
|
-
|
۰۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
0
0
ارائه توانایی توسط ناظرین دامپزشکی ، مساوی با اخراج است.برای ادامه اشتغالشان باید کمی کور و کر باشند تا قراردادشان تمدید شود
ناشناس
|
-
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
0
0
ایشان باید برعکس قضیه را عنوان می کردند به این ترتیب که صدور و تمدید پروانه بخش خصوصی باید با رضایت دامپزشک بخش خصوصی که دستورالعمل و اصول دامپزشکی را رعایت می کند،صورت بگیرد.واقعا جای تاسف داره که کرسیهای مدیریتی را به چنین تفکراتی داده اند.شک نکنید ایشان خواب نیستند بلکه خودشان را به خواب زده اند ......................
نظر شما
ادامه