کد خبر: ۲۳۳۰۶

مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: با وجود اینکه موافقت دفتر حیات وحش، سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت شرط لازم انتقال ببر سیبری است اما شرط کافی موافقت محل پذیرنده است و در صورت عدم پذیرش مسوولان مازندران، محل انتقال جدید را مورد بررسی قرار می دهیم.

«مجید خرازیان مقدم» در گفت و گو با خبرنگار موج با اشاره به ارسال نامه ای از سوی جمعی از فعالان محیط زیست به فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف ببر سیبری گفت: در این نامه از قول من آمده بوده اگر انتقال ببر سیبری تا پایان شهریور صورت نگیرد این انتقال به سال بعد موکول خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: آنچه من گفته بودم با آنچه منتقل شده متفاوت است، من اعلام کردم: اگر محل پناهگاه حیات وحش سمسکنده مازندارن برای انتقال ببر از سوی سازمان دامپزشکی مورد قبول قرار نگیرد، باید تا پایان شهریور به فکر یافتن محل جدیدی برای انتقال ببر باشیم.
خرازیان مقدم با بیان اینکه به دلیل شرایط زیستی خاص ببر؛ انتقال باید در فصول سردتر سال انجام گیرد، افزود: در صورت عدم پذیرش سمسکنده، محل انتقال جدید را مورد بررسی قرار می دهیم.

تلاش سازمان حفاظت محیط زیست را برای نگه داری ببر سیبری را نادیده نگیرید
وی تلاش های سازمان محیط زیست را در این 5 سال به منظور جلوگیری از معدوم شدن ببر سیبری قابل تقدیر دانست و ادامه داد: نباید چند صد ساعت کار کارشناسی سازمان محیط زیست نادیده گرفته شود.
این مقام مسوول اعلام کرد: از نظر دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست هرمکانی که مورد پذیرش سازمان دامپزشکی کشور و محل پذیرنده ببر باشد مورد تایید ماست و از نظر اعتبارات هم تا آنجایی که بتوانیم برای نگه داری این حیوان تلاش می کنیم.
وی تصریح کرد: دو محل پیشنهادی ما در سازمان دامپزشکی مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به دغدغه هایی که برای نگه داری آن وجود دارد، تا حیوان به دلیل مشکوک بودن به بیماری مشمشه در معرض بازدید عمومی نباشد مورد موافقت قرار نگرفت.

سمسکنده مناسب انتقال است، اگر اداره محیط زیست مازنداران موافقت کند
به گفته وی؛ پناهگاه حیات وحش سمسکنده برای نگه داری ببر با هزینه 80 میلیون تومان مکانی را تعبیه کرده و مورد تایید نمایندگان دامپزشکی و وزارت بهداشت هم قرار گرفته اما اداره محیط زیست مازندارن طی یک نامه مکتوب در 10 بند ملاحظات فنی را عنوان کرده و براساس آن این اداره اعلام شد که انتقال صورت نگیرد.
مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه کارشناسان سازمان محیط زیست در حال بررسی این ملاحظات وارد شده هستند تا دغدغه اداره محیط زیست مازندران را رفع شود و انتقال ببر صورت گیرد. خاطر نشان کرد: در غیر این صورت باید در پی یافتن محل جدیدی برای انتقال ببر باشیم.

اداره محیط زیست مازندران: سمسکنده، نزدیکی به محل سکونت انسان و محل تکثیر اسارت مرال است
وی با اشاره به برخی از ملاحظات فنی مازندارن عنوان کرد: مسوولان اداره محیط زیست مازندران معتقدند؛ به دلیل نزدیکی محل پناهگاه به سکونتگاه انسانی و پارک جنگلی شهید زارع و جایگاه سابق و دپو زباله ساری، همچنین تعریف این مکان برای تکثیر در اسارت مرال این انتقال پذیرفته شده نیست.
خرزایان مقدم تاکید کرد: این دغدغه ها فنی است، من هم گفته بودم موافقت حیات وحش و دامپزشکی و وزارت بهداشت شرط لازم است اما شرط کافی موافقت محل پذیرنده ببر است.
این مقام مسوول اعلام کرد: اگر بتوانیم ملاحظات را مرتفع کرده و نظر اداره مازندران حل جلب کنیم، انتقال صورت می گیرد.
مدیر دفتر حیات وحش به شرایط دامپزشکی برای انتقال پرداخت و گفت: مسوولان دامپزشکی تاکید دارند تا محل نگه داری باید تحت مدیریت سازمان محیط زیست باشد هم و بازدید عمومی صورت نگیرد، از همین رو آخرین تلاش هایمان را می کنیم که نظر مازندران را برای انتقال ببر جلب کنیم تا انتقال از ماه مهر به بعد انجام گیرد.
وی یادآور شد: اگر سازمان دامپزشکی شرط مناطق مدیریت را از شرایط انتقال کنار بگذارند، محل های مجازی را داریم که بتوانیم مجابشان کنیم، خرزایان مقدم ادامه داد: اگر قرارباشد بازدید عمومی صورت نگیرد، چه فرقی می کند ببر در مناطق تحت مدیریت ما حفاظت شود یا در مراکز مجاز نگه داری حیوانات باشد.

باراجین هم مناسب است اگر دامپزشکی موافقت کند
خرازیان مقدم «مجتمع فرهنگی گردشگری باراجین» را در نزدیکی شهر قزوین با توجه به فضای موجود و دور از دسترس بودن عموم مناسب عنوان و خاطرنشان کرد: در صورت قبول سازمان دامپزشکی، می توانیم غیر از قرنطینه محلی در گوشه ای از مجتمع یادشده با در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی احداث و فنس کشی کنیم تا دغدغه بیماری هم منتفی شود.
وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست دو هدف را برای این ببر پیگیری می کرده است، گفت: هدف اول جلوگیری از معدوم شدن آن بوده و این کار را در حدود 5 سال با وجود فشارها وارده با کمک فعالان حیات وحش انجام داد و هدف دوم ما این بود که با توجه به شرایط ببر سیبری محل قرنطینه جدید را با شرایط زیستی مناسب تری یافته و تمام تلاش ما هم این است که محل جدید را پیدا کنیم.

دعوت مدیر دفتر حیات وحش از فعالان برای معرفی محل مناسب نگه داری ببر سیبری
مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش اعلام کرد: اگر از میان فعالان علاقه مندانی برای نگه داری از این ببر هستند و بتوانند مکان مورد تایید را برای انتقال ببر سیبری معرفی کنند، ما استقبال می کنیم.
وی در ادامه گفت: قبول این محل مشروط بر موافقت صاحب مکان پذیرنده و است و سازمان محیط زیست اعتبارات لازم برای نگه داری را پرداخت خواهد کرد.
خرازیان مقدم خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم محل جدید نگه داری ببر، نزدیک تهران باشد تا نظارت مستمری از سوی کارشناسان سازمان بر روی آن انجام گیرد.

آزمایش ها نشان خواهد داد که ببر سیبری بیمار است یا نه
این مقام مسوول با بیان اینکه بارها از سوی سازمان محیط زیست بر انجام آزمایشات لازم در محل نگه داری فعلی درخواست شده است، تصریح کرد: اما کارشناسان سازمان دامپزشکی شرط اول را انتقال می دانند.
وی یادآور شد: حفظ جان انسان ها واجب تر است، هر چند حیوان از نظر ژنتیکی ارزش بالایی داشته باشد. وی افزود: اگر مساله انتقال به محل قرنطینه جدید صورت بگیرد آزمایشاتی به صورت منظم هر 6 ماه یکبار انجام بگیرد و بر اساس این آزمایشات اگر حیوان سالم بود مانند یک حیوان سالم با آن برخورد خواهد شد و به باغ وحش و مرکز مجاز منتقل می شود ولی اگر حیوان براساس آزمایشات مشکوک به مشمشه دانسته شد، معدوم شود.

هزینه های نگه داری ببر سیبری بالاست، اما این حیوان ارزش ژنتیکی دارد
مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه در میان مشکلات حیات وحش کشور مساله ببر سیبری در آن گم است گفت: تلاش های سازمان محیط زیست را نادیده نگیرند با فشارهایی که روی سازمان محیط زیست بوده اما برای زیستن این حیوان تلاش کردیم.
به گفته وی پروتکل های که کارشناسان دامپزشکی بر اساس آن الزام معدوم کردن ببر سیبری را اعلام می کنند مربوط به حیوانات اهلی است.
وی افزود: این ببر ارزش ژنتیکی دارد و باید مانند یک انسان بیمار درمان شود.
خرزایان مقدم با بیان اینکه هزنیه نگه داری این ببر بالاست، اعلام کرد: تنها هزینه تغذیه این ببر ماهیانه حدود 4 میلیون است.
این مقام مسوول در پایان اظهار کرد: طرح انتقال این دو ببر مورد قبول بدنه قالب مجموعه سازمان محیط زیست نبوده و ادامه داد: حیوانی که 60 سال پیش منقرض شده است؛ یعنی زیستگاه مناسبش را از دست داده و شرایط زیست را ندارد.

 

خبر مرتبط:

یادداشت اینستاگرامی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره ببر سیبری

ماجرای ببر سیبری به مجلس کشیده شد!

اداره کل محیط زیست مازندران با انتقال ببر سیبری به سمسکنده ساری مخالفت کرد/ آوارگی حیوان نگون‌بخت ادامه دارد!

همواره درخواست سازمان محیط‌ زیست انجام آزمایشات مجدد برای اطمینان از وضعیت سلامتی ببر سیبری بوده است

دکتر ایمان معماریان: ببر سیبری کاملاً سالم است و نشانه بیماری ندارد!

انتقاد یک فعال حقوق حیوانات از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با ببر سیبری

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست مازندران: نگهداری ببر سیبری کار بیهوده‌ای است!

نایب رئیس جامعه دامپزشکان ایران: ببر سیبری باید معدوم شود/ وقتی سازمان بهداشت جهانی حکم می‌دهد، حق نداریم معطل کنیم

تخصیص سالانه 100 میلیون تومان برای نگهداری از ببر سیبری

تایید مکان قرنطینه ببر سیبری/ هزینه تغذیه این گربه‌سان ماهانه چهار میلیون تومان

دکتر جهان‌پیما از تایید «سمسکنده ساری» به عنوان اقامتگاه دائمی ببر سیبری توسط سازمان دامپزشکی خبر داد

کارشناسان سازمان دامپزشکی به زو

نظر شما
ادامه