کد خبر: ۲۳۶۲۹
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
فارغ از نیت این سازمان در راه‌اندازی کلینیک سیار دامپزشکی، انجام اقدامات درمانی بدون اخذ مجوز از سازمان دامپزشکی خلاف قانون بوده و مستوجب پیگرد قانونی می‌باشد ...
55

حکیم مهر - خبرگزاری ایرنا در مطلبی با عنوان «با همت سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی محقق شد؛ اجرای نخستین کلینیک سیار دامپزشکی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی» نوشت:

عضو هیات علمی دانشگاه تهران و مدیر کلینیک سیار دامپزشکی گفت: در راستای کمک به وزارت جهادکشاورزی در حوزه دامپزشکی و دامپروری، برای نخستین بار ایده راه اندازی کلینیک و آزمایشگاه سیار به عنوان یک پروژه اثرگذار در حوزه دام کشور در برخی از استان ها به صورت آزمایشی آغاز شد.

به گزارش ایرنا از سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی، «علی اسماعیلی» افزود: این کلینیک سیار با حضور در مناطق روستایی و عشایری به ارائه خدمات مشاوره ای، ترویجی، پیشگیرانه و در نهایت درمانی می پردازد.

به گفته وی، با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر عملیاتی کردن اهداف اقتصاد مقاومتی و باتوجه به بهره وری پایین و عدم توجه کافی به بخش دامپروری و دامپزشکی در روستاها، اولین کلینیک سیار دامپزشکی و دامپروری کشور که طی 3 ماه گذشته راه اندازی شده است و نخستین ماموریت خود را در استان خراسان شمالی (شهرستان فاروج) با موفقیت به انجام رساند.

وی با بیان اینکه بهره وری در حوزه دام کشور پایین است، اظهار داشت: متاسفانه جمعیت 50 میلیون راسی گوسفند و جمعیت چند میلیونی گاو که در مناطق روستایی و مناطق عشایری صعب العبور وجود دارد، به دلیل دور بودن از مراکز خدمات رسانی، از آموزش های لازم در این زمینه محروم هستند، در نتیجه میزان تولید در این مناطق به صورت معناداری کاهش یافته و در حوزه بهداشت دام با مشکلات عدیده ای مواجه هستند که گاها خسارات جبران ناپذیری به فعالین این بخش وارد می کنند.

میزان رضایتمندی دامپروران اجرای طرح کلینیک سیار

مدیر کلینیک سیار دامپزشکی با بیان اینکه روستاها، دامداران و کشاورزان تشنه خدمات صحیح و کاربردی هستند، گفت: این پروژه برای نخستین بار بصورت پایلوت در اردوهای جهادی و به صورت ارائه خدمات رایگان انجام پذیرفت که بیشتر ارزیابی آن در محل بوده است.

وی افزود: در این زمینه ارزشیابی علمی صورت نگرفته ولی بدلیل خدمات رسانی مناسب، دامداران استقبال خوبی از این پروژه کردند.

وی درخصوص مشارکت وزارت جهاد کشاورزی در این طرح تصریح کرد: سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کلیات طرح را به سازمان جهاد ارائه داده و جلساتی را نیز با نمایندگان وزارت جهاد داشتیم، اما بدلیل اینکه این طرح هنوز در مراحل پایلوت اولیه است رسما وزارت جهاد درگیر این مسئله نشده اند.

سنتی بودن پرورش دام بومی از عوامل پایین بهره وری

وی با بیان اینکه متاسفانه دامداران کشور آموزش نمی بینند، گفت: در حال حاضر دامداران در کشور ما به روشی سنتی فعالیت می کنند که این مسئله منجر به پایین بودن بهره وری دام و پتانسیل دام بومی ما شده است.

بی سوادی زنگ خطری برای حوزه دامپروری

وی افزود: طبق آنچه که وزارت جهاد اعلام کرده 53 درصد بهره برداران دامپروری کشور از سواد کافی برخوردار نیستند که این مسئله زنگ خطری است و نیاز به یک برنامه ریزی کامل تر جهت استفاده درست از این سرمایه عظیم دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه دامداری علم ترویج، آموزش و خدمات خوبی نداریم، گفت: هم اکنون دامپروری کشور با نصف پتانسیل خود کار می کند و این درحالیست که تولید گوشت قرمز تا حدودی به خوبی پیش می رود از این رو باید با ارائه خدمات علمی و آموزشی در بهره وری از این سرمایه دامی گام برداریم.

توصیه به فارغ التحصیل دامپزشکی و دامپروری

اسماعیلی با بیان اینکه راه اندازی این کلینیک منجر به بهبود و افزایش بهره وری در حوزه دام کشور می شود، اظهار داشت: نقش اقتصادی و اشتغالزایی این طرح را نباید نادیده گرفت.

وی ضمن توصیه به فارغ التحصیلان این بخش، گفت: با راه اندازی یکی از این کلینیک ها در مناطق دامی و همچنین با ارائه خدمات دامپزشکی و دامپروری، یکی از بهترین راههای کسب درآمد و اشتغالزایی را برای خود در این مناطق فراهم کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران عنوان کرد: در حال حاضر مشکلی که فارغ التحصیلان ما دارند این است که مهارت محور نیستند، این درحالیست که از یک سو انبوه فارغ التحصیل را داریم و از سوی دیگر لزوم نیاز به خدمات دهی در بخش دامپروری و دامپزشکی احساس می شود که فارغ التحصیلان جویای کار ما به دلیل عدم مهارت کافی نمی توانند این نیازها را پوشش دهند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه اغلب روستاهای کشور تهی از نیروی جوان شده است، هم اکنون عمده دامداری کشور بر عهده افراد مسن است که متاسفانه نسل بعدی به خاطر صرفه نداشتن اقتصادی، این کار را انجام نمی دهند که این مسئله عواقبی همچون وابستگی و واردات دام های خارجی را در پی دارد.

 

خبر مرتبط:

رونمایی از کلینیک سیار دامپزشکی سازمان بسیج مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی!

 

 

انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر محمد لطفی زاده
|
-
|
۰۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
0
0
بسمه تعالی با اهداء سلام و احترام بر اساس ماده 10 قانون سازمان دامپزشکی درمان و واکسیناسیون بدون مجوز این سازمان با تقاضای سازمان دامپزشکی پیگرد قانونی داشته و حبس تا شش ماه در پی دارد. نظام دامپزشکی هم با توجه به وظیفه قانونی در حفاظت از حریم حرفه دامپزشکی مسوولیت دارد. حالا واقعا به مسوولیت ها عمل میشود؟ نفس این کار خوب است و کاری جهادی میتواند باشد اما چرا نباید پزشک و دامپزشک با هم به روستا بروند و جهاد کنند و باید مهندس کشاورزی دامپزشک را به روستا ببرد؟
پاسخ ها
سید محمد مسعود احمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
با عرض سلام خدمت دکتر محمد لطفی زاده
آقای دکتر این اصطلاح سازمان بسیج مهندسین کشاورزی به این شکل گذاشته شده است که چون برادران بسیجی در مهندسین کشاورزی زیاد تر از 100 هزار نفر رسما بوده اند توانسته اند اسم سازمان را به نام خود گره بزنند از طرفی سردار نقدی هم صلاح دیده که دکتر های دامپزشکان بسیجی که تعداد اقلی هستند در این مجموعه کار کنند .
این دلیل بر این موضوع نمی شود که از سازمان دامپزشکی مجوز نمی گیرند . از طرفی جز دکترا کسی اجازه ی تجویز ندارد .
برای آنکه صحت صحبت های بنده را صدق شود http://tasviralborz.ir/%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%B4%D8%A7%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%B1%D8%B2/
علیرضا خاکپور
|
-
|
۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
0
0
هر دم از این باغ بری میرسد ...!
ناشناس
|
-
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
1
0

آقای دکتر لطفی زاده لطفا اصلاح بفرمایید.براساس ماده 2 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، صدور مجوز درمانی به نظام دامپزشکی واگذار شده.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
1
0
جناب دکتر لطفی زاده با سلام مستحضر باشید که ماده ده قانون سازمان دامپزشکی کشور توسط ماده 2 قانون افزایش بهره وری نسخ ضمنی شده است و چنانچه کلینیک مذکور توسط دکتر دامپزشک اداره میشود پیگیری خلاف و صحیح بودن آن بر عهده سازمان نظام دامپزشکی است و اگر توسط غیر دامپزشک اداره شود با اعلام سازمان دامپزشکی کشور توسط مرجع صالح قضایی قابل پیگیری است.
ناشناس
|
-
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
1
0
آقی دکتر لطفی زاده عزیز ماده 10 دامپزشکی بعد از اجرای ماده 2 توسط نظام ملغی شد.و مجوز همه فعالیت های دامپزشکی بخش خصوصی توسط نظام صادرمیشود.
دکتر محمد لطفی زاده
|
-
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
1
0
بسمه تعالی. با اهداء سلام و احترام. دوستان عزیز ماده 10 قانون سازمان نظام دامپزشکی نسخ یا ملغی نشده لیکن اختیار اجرای آن به نظام دامپزشکی تفویض شده است. ان شاء الله نظام دامپزشکی در این خصوص فعالتر عمل نماید و همانطور که اشاره کرده ام به وظیفه ذاتی خود حتی قبل از قانون بهره وری کشاورزی یعنی دفاع از حریم حرفه دامپزشکی عمل کند.
ناشناس
|
-
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
1
0
تنها راه نجات دامپزشکی از معضلات دارو و درمان و آزمایشگاهها و ..... ادغام همه این مراکز در پرتو مرکزی به نام مرکز خدمات دامپزشکی است که هم کار درمان و هم مایه کوبی و هم ارائه دارو را عهده دار باشد و البته سیار بودن آن هم حسن مضاعف دارد.
با تفکیک این بخش ها فقط و فقط ، تاخت بینابین دامپزشکی بیشتر شده است و قدرت یافته است
ناشناس
|
-
|
۰۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
1
0
آقا ی دکتر لطفی زاده لطفا اصلاح بفرمایید. ماده 10 قانون سازمان دامپزشکی کشور. نه نظام دامپزشکی.
دکتر محمد لطفی زاده
|
-
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
1
0
بسمه تعالی. با اهداء سلام و احترام. عذرخواهی میکنم. اشتباه تایپی بوده. ضمن تشکر از تذکر شما همانطور که در کامنت اول نوشته ام منظور ماده 10 قانون سازمان دامپزشکی کشور بوده است.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
0
1
چند انسان خیرخواه یک حرکت مثبتی کرده اند اما رگ بعضی ها بد متورم شده است.ایکاش در مقابل بهره برداران سودجو که با استفاده از روابط و رانت سلامتی مردم را تهدید می کنند اینقدر غیرتی می شدیم
فرد
|
-
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
0
0
این حرکت مثبت نیست بهم زدن چهارچوب های حرفه است. کاش هیچکس برای مطامع شخصی از نهادهای غیرمروبط حاکمیتی سود استفاده نکند
ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
1
0
عضو هیات علمی دانشگاه تهران عنوان کرد: در حال حاضر مشکلی که فارغ التحصیلان ما دارند این است که مهارت محور نیستند،ببخشیداین قسمت به شما وسایر اعضا هییت علمی مربوط نمیشه من برم به لبنیاتی سر کوجه مون بگم ازاین به بعد دانشجوی مهارت محور تربیت کنه.
نظر شما
ادامه